OBS De Hasselbraam
De Knip 1 B
9351 XZ Leek

Schoolweging

Schoolweging
26.47
Spreiding
6.32

De schoolweging van De Hasselbraam Leek is 26,47 , met een spreiding van 6,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school niet alleen de landelijke norm (85%), maar ook de vergelijkingsgroep (96,7%). Dit wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerprestaties, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn ambitieus gericht: 58,3% havo/havo-vwo/vwo (25% havo, 33,3% havo/vwo, 12,5% vwo), tegenover 45,6% in de regio. Praktijkonderwijs (4,2%) valt hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de spreiding in de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hasselbraam LeekGemeente AmsterdamNederland
LIB179175.94175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name taalvaardigheid, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen en de trendanalyses die twee keer per jaar worden opgesteld. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. In het kader van de ononderbroken ontwikkeling stellen we jaarlijks een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn). De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn: 1. De leerlingen realiseren aan het eind van de basisschool de verwachte opbrengsten (op grond van hun kenmerken) [m.n. Rekenen en Taal]. 2. De leerlingen realiseren tussentijds de verwachte opbrengsten (op grond van hun kenmerken) [m.n. Rekenen en Taal]. 3. De sociale vaardigheden van de leerlingen liggen op het niveau dat verwacht mag worden (op grond van hun kenmerken). 4. De leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. 5. De leerlingen ontwikkelen zich ononderbroken. 6. De leerlingen doorlopen in principe de basisschool in acht jaar. 7. De leerlingen krijgen de juiste adviezen voor vervolgonderwijs. 8. De leerlingen presteren naar verwachting in het vervolgonderwijs. We houden zicht op de ontwikkeling van kinderen door zowel methode gebonden toetsen als niet methode gebonden toetsen (de Cito-toetsen) af te nemen. Verder maken we gebruik van data die verkregen wordt vanuit Snappet en observaties. Twee keer per jaar nemen wij voor rekenen/wiskunde, technisch- en begrijpend lezen en spelling, de Cito-toetsen af. Zowel op individueel-, groeps- en schoolniveau wordt gekeken naar het leerrendement en de vaardigheidsgroei. Van deze gegevens wordt twee maal per jaar een trendanalyse gemaakt en intern besproken. De school heeft eigen doelen gesteld, gerelateerd aan de ouder- en leerlingenpopulatie. Opbrengsten (wat streven we na?) - Op groepsniveau kijken we wat de verwachte groei per vakgebied is en vergelijken deze met de behaalde score. Ons streven is dat we minimaal de verwachte groei per groep behalen en in ieder geval boven het landelijk gemiddelde blijven. - Op leerlingniveau een score die voldoende groei laat zien t.a.v. het vorige afnamemoment. Toetsing en afsluiting Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden op de rapportavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 8 doen in principe alle leerlingen mee aan de centrale Eindtoets. Ouders krijgen in dat jaar ook een definitief VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure gaat als volgt: - In groep 6 en 7 worden de M en E toetsen van lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen ingevoerd in de Plaatsingswijzer, een niveau indicatie m.b.t. het vervolgonderwijs wordt zodoende verkregen. - In groep 8 krijgen de ouders en kinderen in de maand november een voorlopig schooladvies te horen. - In januari/februari worden de gemaakte M toetsen toegevoegd aan de Plaatsingswijzer en volgt er een definitief advies voor de vervolgstroom, mede op basis van inzet, attitude en zelfregulerend vermogen. - Ons eigen 'doorberekenmodel' fungeert als second-opinion t.a.v. het definitieve advies. - Indien de eindtoets hoger uitvalt dan het advies van de leerkracht wordt er een aangepast schooladvies overwogen en waar nodig wordt dit doorgevoerd. Ouders worden hierbij geraadpleegd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Maar 23,8% zit boven advies, wat het vertrouwen in de advisering bevestigt. De focus op doorlopende ontwikkelingslijnen in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Op de Hasselbraam werken we met alle kinderen, ouders en leerkrachten samen aan een positief schoolklimaat, waarin ieder gerespecteerd wordt en zich veilig voelt. Vanuit onze missie Plezierig samen leren! Dit realiseren we door onze kernwaarden: Betrokkenheid is een voorwaarde om te komen tot ontwikkeling. Betrokkenheid bij de ander (relatie), betrokkenheid bij het werk (het leren) en betrokkenheid bij het grotere geheel ( schoolorganisatie). Door betrokkenheid creëren we een saamhorigheidsgevoel en zijn we in staat (samen met de ander) mooie prestaties te bewerkstelligen. Aandacht is voor iedereen belangrijk, dat je gezien wordt. Dat je belangrijk bent en er toe doet. We hebben aandacht voor iedereen binnen de school. Voor de kinderen, ouders, maar ook voor het team. Door aandacht groei je en dit is belangrijk voor je totale ontwikkeling. Normen en waarden. De omgeving waarin je een groot gedeelte van dag doorbrengt met elkaar moet aanvoelen als een warm bad. Een plezierige en prettige sfeer, waar iedereen met elkaar op een respectvolle wijze omgaat. Waar we vooral positieve bewoordingen gebruiken, letten op ons taalgebruik en zorgen dat deze niet voor de ander beledigend dan wel aanstootgevend is. We elkaar op een constructieve en positieve manier feedback geven en kunnen aanspreken. Waar ruimte is voor ieders mening, maar wel met respect voor elkaar (andere) mening. LEES MINDER

Betrokkenheid

Aandacht

Normen en waarden

Wat is de werkwijze van OBS De Hasselbraam voor sociale ontwikkeling?

OBS De Hasselbraam bevordert de sociale ontwikkeling door inzet van kernwaarden als betrokkenheid, aandacht, normen en waarden. Betrokkenheid wordt gestimuleerd door structurele activiteiten met kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen, schoolbrede projecten, regelmatige leerlingenraad, MR en OV bijeenkomsten, open inloop en het stimuleren van eigen initiatief. Aandacht wordt gegeven door goed naar elkaar te luisteren, elkaar te leren kennen, duidelijke afspraken en verwachtingen, heldere communicatie en oprechte interesse in de ander. Er wordt gewerkt aan een positief schoolklimaat waarin iedereen gerespecteerd wordt en zich veilig voelt, met aandacht voor milieu en natuur, gezond gedrag, hygiëne, beweging en gezonde voeding. In alle groepen wordt gewerkt met KiVa, en actief burgerschap gestimuleerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Hasselbraam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Hasselbraam gebruikt Zien en KiVa om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Hasselbraam?

OBS De Hasselbraam gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.