Basisschool De Springplank - Daltonschool met de Bijbel in Leek

Het team van De Springplank - Daltonschool met de Bijbel in Leek

Current section: team
Oldenoert 55
9351 Leek

Zie hier hoe het team van De Springplank - Daltonschool met de Bijbel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Springplank - Daltonschool met de Bijbel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Springplank - Daltonschool met de Bijbel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Springplank - Daltonschool met de Bijbel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Springplank - Daltonschool met de Bijbel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Springplank - Daltonschool met de Bijbel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (54.5%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Springplank - Daltonschool met de Bijbel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Springplank - Daltonschool met de Bijbel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Springplank

Op De Springplank streven we naar een naadloze continuïteit van ons onderwijs. Daarom zetten we primair in op interne expertise en flexibiliteit om zieke of afwezige leerkrachten te vervangen. Ons toegewijde team zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een vertrouwde gezicht. Indien interne vervanging onverhoopt niet mogelijk is, maken wij gebruik van de uitstekende bovenschoolse vervangingspool van NoorderBasis. Dit samenwerkingsverband garandeert dat we snel kunnen schakelen en altijd een gekwalificeerde leerkracht kunnen inzetten. Uw kind kan rekenen op een gestructureerde en kwalitatieve les, ongeacht onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op De Springplank: Deskundige Specialisten voor Elke Leerling

0

Taal- en Rekenspecialisme: Verbetering van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor het komende schooljaar versterken wij de rekenvaardigheden van onze leerlingen aanzienlijk. Dit doen we door gericht in te zetten op de subsidie Basisvaardigheden, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op het gebied van rekenen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op De Springplank zetten we vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Met een toegewijde gedragsspecialist en een Kanjercoördinator creëren we een veilige en ondersteunende omgeving. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid biedt extra begeleiding waar nodig. Bovendien staat een ambulant begeleider vanuit ons bovenschoolse team klaar voor observaties en beeldcoaching, om leerkrachten te adviseren over effectieve aanpakken. Individuele ondersteuning, zoals 'Teken je Gesprek', helpt leerlingen hun gevoelens te uiten en te verwerken, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, met een ervaren gedragsspecialist en een Kanjercoördinator aan het roer. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan een optimale leeromgeving voor elke leerling. Daarnaast versterken we de leerkrachten met expertise van een ambulant begeleider. Door middel van observaties en beeldcoaching worden praktische handvatten aangereikt voor effectieve begeleiding. Specifieke methodieken zoals 'Teken je Gesprek' worden ingezet om leerlingen te helpen bij hun leerproces en gedragsontwikkeling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Bewegen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gymdocenten

Toelichting van de school:

Alle leerlingen van groep 3 tot en met 8 genieten twee keer per week van professioneel bewegingsonderwijs, verzorgd door gespecialiseerde vakleerkrachten. Dit zorgt voor een gezonde fysieke ontwikkeling en plezier in sport. Vanaf schooljaar 2025-2026 breiden we onze expertise op dit gebied verder uit met ondersteuning vanuit het initiatief 'School in Beweging'. Dit garandeert een continue verbetering van ons aanbod voor lichamelijke activiteit.

2

Medisch Handelen en Veilige Zorg: Verantwoordelijk en Zorgzaam

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV-geschoolde Leerkrachten

Toelichting van de school:

De veiligheid en gezondheid van onze leerlingen staan voorop. Meerdere leerkrachten beschikken daarom over een geldig BHV-diploma, wat hen voorbereidt op diverse noodsituaties. Jaarlijks bieden we ons voltallige team een gespecialiseerde training aan. Hierbij ligt de focus op het correcte gebruik van de EPI-pen en reanimatievaardigheden, mede dankzij de aanwezigheid van een AED-apparaat bij onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Springplank

Ontwikkelingen in Ondersteuning: Verrijking en Specialisme voor Uw Kind

Op basisschool De Springplank in Leek geloven we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft om optimaal te kunnen groeien. We evalueren zorgvuldig de specifieke behoeften van elke leerling om de meest passende ondersteuning te kunnen bieden. Ons team telt diverse specialisten, waaronder twee ervaren kindercoaches, een toegewijde gedragsspecialist, een dyslexiespecialist en een expert op het gebied van hoogbegaafdheid. Deze laatste specialist is vrijgesteld en ontwikkelt projecten die leerlingen met een behoefte aan extra uitdaging verrijken. Tevens stimuleren we praktisch leren met ons 'Eigen Taak' programma, dat aansluit bij diverse leerstijlen. Daarnaast versterken onze onderwijsassistenten het team, zowel binnen als buiten de klaslokalen, om de leerkrachten optimaal te ondersteunen. Voor gespecialiseerde hulp, zoals orthopedagogische of psychologische begeleiding, werken we samen met een ondersteuningsteam van NoorderBasis, bestaande uit kinder- en jeugdpsychologen en ambulante begeleiders. Meer details vindt u in ons School Ondersteunings Profiel (SOP). Dit schooljaar investeren we verder in de expertise van ons team door bijscholingen op het gebied van hoogbegaafdheid. We actualiseren ons beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en zetten middelen uit de subsidie Basisvaardigheden in om ons rekenonderwijs te versterken. Dit alles om een stimulerende en ondersteunende leeromgeving te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan

Welke Educatieve Doelen Stellen Wij Centraal?

Als toegewijde Daltonschool focussen wij ons jaarlijks op de continue verbetering van ons onderwijs. We integreren effectieve lesmethoden, zoals expliciete directe instructie, en introduceren voortdurend nieuwe lesstof. Twee keer per jaar evalueren en bespreken onze docenten, samen met de directie en de intern begeleider, de leerresultaten op het gebied van rekenen, taal, lezen en spelling. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en de veiligheid van onze leerlingen staan centraal in periodieke overleggen met de kanjercoördinator en de intern begeleider. Deze evaluaties, aangevuld met tussentijdse analyses en directe feedback van leerlingen, voorzien ons van waardevolle inzichten. Bij specifieke ondersteuningsbehoeften passen we onze aanpak direct aan, in nauw overleg met ouders en de intern begeleider. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons op de volgende kernpunten: - Verdieping van de combinatie tussen de ABC-methodiek en de Kanjertraining. - Implementatie van 'Wonderlijk Gemaakt' voor seksuele vorming, geïntegreerd in burgerschapsvorming. - Verankering en verdere ontwikkeling van thematisch werken met 4xWijzer. - Herziening van onze zorgstructuur met een focus op Handelingsgericht werken. - Creëren van een consistente leerlijn voor rekenen en technisch lezen. - Versterking van de Daltonpijler 'reflectie'. Al onze ambities en doelen zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan.

Hoe Verwezenlijken Wij Onze Schoolse Doelstellingen?

De voortgang op onze gestelde doelen monitoren we nauwgezet via zowel methodegebonden als onafhankelijke toetsen. Na elke toetsingssessie volgt een grondige analyse en bespreking met de directie en de intern begeleider (IB). De directie bespreekt de schoolbrede doelstellingen driemaal per jaar met het gehele team en de Medezeggenschapsraad (MR). Via onze tweewekelijkse nieuwsbrief informeren we ouders proactief over de resultaten en de voortgang van onze educatieve doelstellingen. Op individueel niveau voeren we vanaf groep 4 de zogenaamde Leerkracht-Ouder-Leerling gesprekken, waarbij het leerlingportfolio en de specifieke kinddoelen centraal staan. Voor de jongste leerlingen in groep 1 tot en met 3 organiseren we oudergesprekken zonder de aanwezigheid van het kind. De monitoring van sociale veiligheid gebeurt met behulp van het leerlingvolgsysteem Kanvas. Dit systeem wordt systematisch beheerd door de kanjercoördinator en de resultaten worden gedeeld met de IB en de directie. Ook de leerlingenraad speelt een actieve rol in dit monitoringsproces; maandelijks bespreken zij met de directeur zaken betreffende het schoolplein, de veiligheid en lesmethoden. Daarnaast worden diverse onderwerpen besproken tijdens bouw- en teamvergaderingen. Deze overleggen zijn gericht op onderwijsverbetering, waarbij we ervaringen uitwisselen en concrete afspraken maken. Deze afspraken worden vastgelegd in kwaliteitskaarten. Ons team volgt regelmatig bijscholing en teamtrainingen om onze expertise continu te vergroten.

Optimale Start: Ons Programma voor Jonge Kinderen in Leek

Toelichting van de school

Op De Springplank in Leek geloven we in een naadloze overgang naar de basisschool. Daarom werken we nauw samen met alle kinderopvangorganisaties in Leek en omgeving. We hebben uitstekende afspraken met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze samenwerking zorgt voor een optimale informatie-uitwisseling. Zo waarborgen we een doorlopende leerlijn, speciaal afgestemd op de behoeften van jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Springplank extra programma's voor peuters en kleuters?

De Springplank richt zich op een sterke basis voor alle jonge kinderen binnen het reguliere curriculum. We leggen de nadruk op een soepele overgang en sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van elk kind. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving vanaf de eerste schooldag. Verdere specifieke programma's buiten het reguliere aanbod worden per schooljaar geëvalueerd en gecommuniceerd.

Met welke kinderopvang werkt De Springplank samen voor een goede start?

De Springplank onderhoudt een waardevolle samenwerking met alle kinderopvangorganisaties in Leek en de omliggende regio. Deze partnerschappen zijn cruciaal voor een optimale doorgaande leerlijn. Door nauwe banden met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, zorgen we voor een soepele overdracht van kindgegevens. Dit helpt ons om direct aan te sluiten bij de ontwikkeling van elk nieuw kind dat onze school bezoekt.

De Springplank onderhoudt een waardevolle samenwerking met alle kinderopvangorganisaties in Leek en de omliggende regio. Deze partnerschappen zijn cruciaal voor een optimale doorgaande leerlijn. Door nauwe banden met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, zorgen we voor een soepele overdracht van kindgegevens. Dit helpt ons om direct aan te sluiten bij de ontwikkeling van elk nieuw kind dat onze school bezoekt.

Alle lokale kinderopvangorganisaties in Leek e.o.
Team | De Springplank - Daltonschool met de Bijbel in Leek | [2025] Schoolregister