
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Leek is 28,81 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,27% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze prestatie onderstreept de solide basiskwaliteit, mede dankzij het systematische remediëringsprogramma dat sinds 2020 wordt ingezet.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit reflecteert de Dalton-aanpak met nadruk op maatwerk en eigen verantwoordelijkheid. De score ligt 2,7% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een gebalanceerde mix: 36,67% vmbo-k (drievoud van het regionale gemiddelde) en 16,67% vwo-advies. Praktijkonderwijs blijft met 2,5% beperkt, wat het theoretische karakter van de school benadrukt. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen (20%), passend bij de brede onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springplank Leek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Springplank gebruiken wij de methode onafhankelijke toetsen van het Cito volgsysteem of Dia-taal. Wij nemen de Cito/ Dia-toetsen van rekenen, begrijpend lezen en spelling af in de groepen 3 t/m 8. Bij de groepen 1 en 2 volgen wij de leerlijnen in ParnasSys. De toetsresultaten worden besproken met het per groep. Dit gebeurt in een analysegesprek tussen de leerkracht en de directeur. Dit doen wij twee maal per jaar. Ook bespreken we de schoolresultaten in het team tijdens een teamvergadering. Op basis van de resultaten kijken we waar verbeteringen nodig zijn. Die verbeteringen kunnen op groepsniveau nodig zijn, maar ook op schoolniveau. Ouders blijven door middel van het Ouderportaal van ParnasSys op de hoogte van de vorderingen van de kinderen. Wanneer een doelstelling niet behaald lijkt te worden dan worden ouders zo spoedig mogelijk ingelicht. De doelstellingen ten opzichte van de tussenresultaten hebben we beschreven in kwaliteitskaarten. In deze kwaliteitskaarten staat ook de aanpak beschreven wanneer de doelstelling niet bereikt lijkt te worden. Extra onderwijstijd of co-teaching zijn voor ons de belangrijkste methodes om zo spoedig mogelijk te anticiperen op de mogelijke achterstand. Ook op het gebied van het sociaal emotionele welbevinden hanteren we doelstellingen. We willen dat alle kinderen zich veilig voelen op school en dat het welbevinden goed is. Deze sociaal emotionele ontwikkeling volgen we door middel van KANVAS het systeem van de Kanjertraining en de twee jaarlijkse tevredenheidsonderzoeken. Het team op onze school kenmerkt zich als een lerende organisatie. Leerkrachten zijn de spil in het geven van goed onderwijs. Bij elkaar kijken met een onderzoeksvraag en dit vervolgens bespreken leidt tot nog betere afstemming op onze leerlingen. Zo is een leerkracht nooit alleen verantwoordelijk voor de groep maar staan we als een team om elkaar zodat alle kinderen hiervan kunnen profiteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,52% presteert onder advies (landelijk: 11,81%), dankzij realistische advisering. Een kwart (23,81%) stroomt door naar hogere niveaus, wat het groeipotentieel van leerlingen aantoont. Deze cijfers sluiten aan bij de doorlopende monitoring in groep 7-8 en ouderbetrokkenheidstrajecten.
Sociale ontwikkeling
De Springplank wil een veilige school zijn voor alle leerlingen. We vertrouwen elkaar en willen omzien naar elkaar. Daar besteden wij iedere dag aandacht aan. Wij willen een positieve sfeer in de groepen en op het plein. We starten het jaar met de Gouden Weken. We spreken dan school- en groepsregels door. We staan dan extra stil bij de groepsvorming en veilige sfeer in de klas. Na de kerstvakantie tijdens de Zilveren Weken herhalen we deze regels nogmaals. Met de methodiek "Kanjertraining" werken wij gericht aan de relaties tussen de kinderen. Hierdoor leren de kinderen elkaar te vertrouwen en is er een positieve sfeer in de klassen en op het plein. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid
omzien naar elkaar
Wat is de werkwijze van De Springplank - Daltonschool met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?
De Kanjertraining is de voertaal op De Springplank - Daltonschool met de Bijbel, zowel in de klas, op het plein als tijdens de tussenschoolse opvang. Deze Kanjertraining wordt preventief gebruikt en richt zich op respect en vertrouwen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Springplank - Daltonschool met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Springplank - Daltonschool met de Bijbel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springplank - Daltonschool met de Bijbel?
De Springplank - Daltonschool met de Bijbel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.