't Kampke
Ottershagenweg 45
7635 LT Lattrop-Breklenkamp

Schoolweging

Schoolweging
29.91
Spreiding
5.13

De schoolweging van ’t Kampke is 29,91 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school overtreft continu de landelijke signaleringswaarde, met name in begrijpend lezen (+3.2% t.o.v. vergelijkbare scholen). Het rapport vermeldt expliciete aandacht voor taalvaardigheid via dagelijkse leesroutines en vakoverstijgende woordenschatontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

94.3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk: 95.9%), wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Voor het streefniveau scoort de school 58.6% tegenover 57.8% bij vergelijkbare scholen. Deze resultaten onderstrepen de effectiviteit van de personalisatiestrategie, waarbij adaptieve leersoftware wordt ingezet voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er wordt een gebalanceerd adviesprofiel gehanteerd: 42.9% van de leerlingen krijgt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo- of hoger advies, tegenover 34.7% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1.0% is. De combi-adviezen (28.6% vmbo-(g)t/havo) tonen de preventieve aanpak bij doorstroomonzekerheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t KampkeGemeente AmsterdamNederland
LIB177.27175.23174.78

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in Cito Leerling in Beeld. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28.6% van de leerlingen zit onder advies, significant hoger dan landelijk (11.8%). Dit hangt mogelijk samen met de hoge schoolweging (complexe populatie) en beperkte differentiatiemogelijkheden in kleine groepen. Positief is dat 57.1% op advies functioneert, wat aansluit bij de transparante advisering volgens het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Voor een goed leerklimaat is het essentieel dat de school een veilige plek is, veilig voor leerlingen, leraren en ouders. Dit is een voorwaarde om te leren. Op deze manier werken wij samen aan goed onderwijs vanuit onze katholieke identiteit. Wij proberen daarbij zaken als veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar een actieve plaats in ons onderwijs te geven. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de aanpak van 't Kampke voor sociale ontwikkeling?

't Kampke bevordert het sociaal competent gedrag van leerlingen door sociale kennis, vaardigheden en houdingen te ontwikkelen. De school streeft ernaar dat elk kind de leiding over het eigen handelen en leren kan nemen, met behulp van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey. Deze aanpak geeft de school een gemeenschappelijke taal en ontwikkelt vaardigheden zoals verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, creativiteit en samenwerking. De school besteedt veel aandacht aan groepsvorming tijdens de Gouden Weken aan het begin van het schooljaar, waarbij de leraar een essentiële rol speelt in het creëren van een positieve sfeer. De groepsvorming doorloopt fasen van forming, storming, norming, performing en reforming.

Welke registratievormen gebruikt 't Kampke om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

't Kampke gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Kampke?

't Kampke gebruikt 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'De zeven gewoonten van Stephen Covey' voor sociaal-emotioneel leren.