Basisschool De Ploeg
Melkweg 42
1251 PT Laren

Schoolweging

Schoolweging
28.68
Spreiding
7.56

De schoolweging van De Ploeg Laren is 28,68 , met een spreiding van 7,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score is consistent hoger dan het landelijk gemiddelde (96,4%), wat duidt op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 62,6% ruim behaald (signaleringswaarde: 48,6%). Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,68) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 41,7% havo en 33,3% vwo (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (4,17% vmbo-b vs. 5,52% regio), passend bij de hoge streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ploeg LarenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.88176.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ieder kind werkt op zijn eigen tempo en niveau. De leerkracht observeert de werkhouding van het kind, registreert wat het gedaan heeft en of de aangeboden leerstof wordt beheerst. De leerkracht stelt dit laatste vast aan de hand van de volgende gegevens: Observatie van het kind tijdens en na een les; Antwoorden van het kind naar aanleiding van vragen van de leerkracht; Observatie van het kind tijdens een groepsles; Het dagelijkse schriftelijke werk van het kind; De toetstaken uit de gebruikte methode die regelmatig worden gemaakt; De halfjaarlijkse toetsen van ‘Leerling in beeld’ (CITO) en overige methode-onafhankelijke toetsen; Uitkomsten uit de sociaal-emotionele vragenlijst van ‘Leerling in beeld’. De uitkomsten van de toetsen uit het CITO leerlingvolgsysteem worden bijgehouden in een administratiesysteem. Onze school gebruikt hiervoor ParnasSys. Als de ontwikkeling van een kind stagneert of anderszins opvalt, wordt deze besproken in de leerlingbespreking en eventueel volgt een aanmelding bij het leerlingenzorgteam op school. Vanzelfsprekend worden de ouders voorafgaand aan deze stappen op de hoogte gesteld. Uitkomsten van toetsen zijn altijd voor ouders ter inzage. Rapporten Per jaar krijgt u als ouder twee rapporten over uw kind. Naast een algemeen gedeelte geeft de school in de schriftelijke rapportage inzicht in de ontwikkeling van het kind. Deze rapportage is het uitgangspunt voor het rapportgesprek dat we met de ouders (en vanaf groep 4 samen met de kinderen) voeren na overhandiging van het rapport. De resultaten worden in het rapport met de letters G (goed), RV (ruim voldoende), V (voldoende), M (matig) en O (onvoldoende) uitgedrukt. Voor de kinderen van groep 5 t/m 8 geven wij cijfers voor onder andere taal en rekenen. Het laagste cijfer dat kan worden toegekend is een 5. Kinderen kunnen maximaal 2 punten dalen per periode. Daarnaast worden ook de resultaten van de leerlingvolgsysteem-toetsen van het CITO in het rapport vermeld. Deze resultaten worden in Romeinse cijfers weergegeven waarbij de I de hoogste score weergeeft en de V de laagste. Wij vinden het belangrijk dat het kind ook een bijdrage levert aan het rapport door middel van een tekening en een geschreven stukje over de eigen ervaringen betreffende de ontwikkeling. De kinderen worden op de hoogte gebracht van hun resultaten door regelmatige gesprekken met de leerkracht(en).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,3% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%). Het hoge percentage leerlingen dat op of boven advies presteert (91,7% vs. 88,2% landelijk) reflecteert de nauwkeurige advisering en extra begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.