
Schoolweging
De schoolweging van ’t Stekske is 28,23 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.79% score voor het fundamenteel niveau laat ’t Stekske een uitmuntend resultaat zien, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs op de school, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.23).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft ruimschoots de inspectienormen: 67.95% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een verwachting van 48.6%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60.51%) en reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 35% havo/havo-vwo/vwo-advies (20% havo, 15% havo/vwo, 15% vwo), tegen 27.54% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aantal praktijkgerichte adviezen (10% vmbo-k vs. 9.17% regio), wat aansluit bij de hoge streefniveauscores. De brede adviesrange – van vmbo-k tot vwo – reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Stekske | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.45 | 175.23 | 178.42 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Meerdere manieren van volgen De school volgt de resultaten van de kinderen op meerdere manieren: Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. Voor verschillende vakgebieden gebruiken we een methode om op basis van een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst. Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. cito-toetsen) en de observatie-instrumenten. Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goedevergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht en intern begeleider om zodoende zicht te krijgen op de ontwikkelings- enondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen. In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels 'KIJK observatie en registratie' op 17 ontwikkelingslijnen. Concretisering opbrengstgericht werken Op onze school werken we opbrengstgericht (OGW). Bij OGW is het belangrijk om planmatig en met hoge verwachtingen te werken. Hiervoor is het belangrijk om kennis te hebben van de leerlijn. We richten ons daarbij op de gemiddelde vaardigheidsscore op de Cito-toetsen. Per Cito-toets is een doel (een norm) vastgesteld. In bepaalde gevallen is deze afgeleid van de inspectienormen (zie Analyse en waardering van opbrengsten primair onderwijs) en waar dat niet het geval is, hebben we zelf doelen (normen) vastgesteld. We beschikken over een overzicht van de toetsen en de gestelde doelen. Op groeps- en schoolniveau wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de score structureel onder de gewenste score ligt, worden er door de IB-er en de leerkracht interventies afgesproken. Deze interventies kunnen zijn: meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied; aanvullende materialen of leermiddelen inzetten; instructiewijze wijzigen en verbeteren; meer automatiseren; differentiatie aanpassen. De schoolleiding en de IB-er voeren klassenconsultaties uit om te observeren of het de leraar lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben. Leraren worden ook gekoppeld (collegiale consultatie) om van en met elkaar te leren en te bekijken wat werkt. Om de gegevens te analyseren maken we gebruik van de mogelijkheden die het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld van Cito biedt. Ook maken we gebruik van het schooladministratiesysteem Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 8.7% onderadvisering (vs. 11.81% landelijk) en 39.13% bovenadvisering (vs. 25.27%) demonstreert de school een nauwkeurig adviesproces. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de doorstroombegeleiding, zoals omschreven in het beleidsplan 'Doorlopende leerlijnen'. De combinatie van warme overdracht en nazorg verklaart deze positieve resultaten.
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch optimisme, eigenaarschap en veiligheid zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan rust en structuur, duidelijke afspraken. Kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming zijn de centrale doelen die garant staan voor een brede vorming. Naast de cognitieve vorming ook de sociaal emotionele vorming hierbij van belang. Met sociaal-emotionele ontwikkeling bedoelen we dat de kinderen leren omgaan met zichzelf en de ander. Belangrijke aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn voor ons: het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn; respect hebben voor elkaars mening en inbreng; elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn; het kunnen oplossen van conflictsituaties; het kunnen inleven in gevoelssituaties; anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn; een gevoel van saamhorigheid creëren. Om problemen te voorkomen in de omgang met elkaar, moeten kinderen leren hun sociale vaardigheden door te ontwikkelen. Ze moeten bijvoorbeeld leren hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar kunt helpen en hoe je conflicten op kunt lossen. Dit allemaal op een positieve manier. Ze moeten ook leren om goed met hun emoties om te gaan. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Conflicten tussen (groepen) kinderen worden ook in kringgesprekken besproken, zodat kinderen zich (weer) bewust worden van de waarden en normen. Deze zijn ook van grote invloed daar waar het gaat om pestgedrag. Hoe we omgaan met pestgedrag staat beschreven in ons Schoolveiligheidsplan. De kern van onze werkwijze is gebaseerd op de aanpak De grote vijf. Gedurende de hele dag wordt via deze aanpak tijdens het spelen en werken, in de klas en op het plein, aandacht besteed aan hoe we met elkaar en de spullen van elkaar omgaan. De belangrijkste schoolbrede regels en afspraken zijn terug te vinden in De grote vijf. Deze zijn op posters weergegeven in de leeromgeving en op de speelplaat. In de eerste schoolweken en na de vakanties wordt in iedere groep extra aandacht besteed aan De grote vijf. De poster wordt ook gebruikt als onderdeel van de teambuildingsactiviteiten. LEES MINDER
Pedagogisch optimisme
Eigenaarschap
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool 't Stekske voor sociale ontwikkeling?
Basisschool 't Stekske legt de nadruk op de ouder als partner. De kern van de aanpak is het verbinden van waarden en normen met gedragsveranderingen, in samenwerking met ouders. Dit draagt bij aan een veilige en positieve opvoedingsomgeving, zowel op school als thuis. Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, zoekt de school samen met de ouders naar een passende aanpak.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Stekske om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool 't Stekske gebruikt Kijk! en Zien om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Stekske?
Basisschool 't Stekske gebruikt 'De Positieve Groep' als methode voor sociaal-emotioneel leren.