
Schoolweging
De schoolweging van De Stap is 28,04 , met een spreiding van 7,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (landelijk 96,4%), ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. De school slaagt erin basale vaardigheden structureel over te brengen, zelfs met een spreiding van 7,1 in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk 61,1%), ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in complexere leerdoelen, ondanks de dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 29,4% vwo (vs. 18,6% regio) en 23,5% vmbo-(g)t. Opvallend is de combinatie van 11,8% vmbo-b met 29,4% vwo – een brede adviesrange die past bij de spreiding in schoolweging. De school lijkt hierin een balans te vinden tussen ambitie en realisme.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stap | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.86 | 175.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In het leerlingvolgsysteem ParnasSys wordt de ontwikkeling van een leerling van groep 1 t/m 8 in kaart gebracht. De kinderen worden regelmatig getoetst en geobserveerd. Deze resultaten worden bewaard in een leerlingvolgsysteem. Doel van dit systeem is het tijdig signaleren van kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben. De coördinatie van het leerlingvolgsysteem is in handen van de intern begeleider. Wij gebruiken toetsen die bij de methodes horen en een aantal landelijke CITO-Leerling-in-Beeld-toetsen. In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen toetsen op het gebied van technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen (vanaf groep 4). De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. Bij de CITO-toetsen wordt gekeken naar de persoonlijke groei en ook wordt een leerling/groep vergeleken met het landelijk gemiddelde en de referentieniveaus. De uitslag van een toets is bij de beoordeling van uw kind niet het enige waar wij naar kijken. Resultaten van het dagelijkse werk, observaties, werkhouding, doorzettingsvermogen, intrinsieke motivatie e.d. tellen hierbij ook mee. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten, besproken met de intern begeleider en gedeeld met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 45,2% boven advies scoort (vs. 25,3% gemiddeld). Dit duidt op voorzichtige advisering en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het beleid 'maatwerk in talentontwikkeling'.
Sociale ontwikkeling
Kinderen mogen zichzelf zijn. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Leraren stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten. De leraar is leider en begeleider van leerlingen, die leren hoe zij hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven. De school beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind. Binnen de school vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders. LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Samenwerken
Respect voor de omgeving
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Stap voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Stap gebruikt de Vreedzame School-methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming te bevorderen. De uitgangspunten zijn: positief en zorgzaam met elkaar omgaan, democratisch beslissingen nemen, constructief conflicten oplossen, verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en openstaan voor verschillen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Stap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Stap gebruikt Kijk! en Cito-Leerling-in-Beeld Sociaal emotioneel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.