
De resultaten van Openbare Basisschool De Stap in Landsmeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Stap, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Stap bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Stap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool De Stap
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze zijn cruciaal voor succesvolle doorstroming naar het vervolgonderwijs. Onze school, Openbare Basisschool De Stap, streeft ernaar dat al onze leerlingen dit niveau bereiken. De landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau is vastgesteld op minimaal 85%, een norm die we nauwlettend volgen. Deze resultaten, gemeten met de eindtoets in groep acht, geven een actueel beeld van de prestaties van onze leerlingen ten opzichte van deze belangrijke onderwijsstandaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties Basisschool De Stap: Hogere Ambitie voor Leerlingen
Het streefniveau markeert een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, waarbij we streven naar maximale ontwikkeling voor al onze leerlingen in groep acht. Het is een maatstaf voor diepgaandere kennis en vaardigheden. Voor elke basisschool wordt door de onderwijsinspectie een specifiek streefniveau percentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor de school. Op Openbare Basisschool De Stap zetten we ons in om ook dit hogere niveau zo breed mogelijk te laten behalen, wat bijdraagt aan een solide basis voor de toekomst van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Stap?
Ontvang een helder schooladvies voor het voortgezet onderwijs op Openbare Basisschool De Stap. Vanaf het schooljaar 2024-2025 wordt het definitieve schooladvies voor groep 8 voortaan in groep 8 zelf gegeven, zodat leerlingen en ouders tijdig geïnformeerd zijn. Gedurende groep 8 worden belangrijke toetsen afgenomen, zoals de Nederlandse Intelligentietoets voor Onderwijsniveau (NIO), de Drempeltest en de Prestatie Motivatie-toets voor kinderen (PMT-K). Deze worden uitgevoerd door School en Onderwijs Service. Ouders ontvangen vooraf gedetailleerde informatie en geven schriftelijk toestemming voor deelname. In november ontvangen leerlingen een voorlopig doorstroomadvies. Dit stelt hen in staat om open dagen van passende middelbare scholen te bezoeken. Het schooladvies is gebaseerd op een combinatie van toetsresultaten uit methodes en Cito-toetsen, waarbij trends in de leerprestaties worden meegenomen. Daarnaast spelen de werk- en leerhouding, motivatie, zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel van de leerling een cruciale rol. Het definitieve schooladvies wordt in maart verstrekt, na afname van de Doorstroomtoets in februari. Indien de Doorstroomtoets een hoger niveau aantoont dan het voorlopige advies, wordt het advies positief bijgesteld. Voor de overstap naar het voortgezet onderwijs volgt De Stap het protocol van De Waterlandse Overstap. Meer details zijn te vinden op de website: Waterlandse Overstap – SWV Waterland PO.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op OBS De Stap
Op Openbare Basisschool De Stap stimuleren we elke leerling om zich volledig te ontplooien. Veiligheid is de basis voor zowel individuele groei als voor een positieve groepsdynamiek. Onze toegewijde leerkrachten moedigen zelfstandigheid en zelfvertrouwen aan, waarbij zij altijd inspelen op de unieke leerbehoeften en talenten van ieder kind. Wij geloven dat de leerkracht een gids is die leerlingen begeleidt in het vormgeven van hun eigen leerproces en persoonlijke ontwikkeling. Ouders worden gezien als essentiële partners in dit proces. Alle ontwikkeling vindt plaats binnen een duidelijk afgebakend en voor iedereen begrepen kader van schoolregels en afspraken, wat zorgt voor een gestructureerde en veilige leeromgeving.
Zelfredzaamheid bevorderen
Samenwerken stimuleren
Respect voor de omgeving tonen
Hoe bevordert OBS De Stap de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Op OBS De Stap zetten we de PRIMA! methode in om de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming van onze leerlingen te versterken. Deze methode is gebaseerd op kernprincipes die gericht zijn op het creëren van een positieve sociale omgeving waarin kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen. De kernuitgangspunten van PRIMA! sluiten naadloos aan bij onze visie op onderwijs, waarbij we streven naar een holistische ontwikkeling van elk kind. We focussen op het aanleren van essentiële sociale vaardigheden die cruciaal zijn voor succes op school en in het latere leven.
Welke instrumenten gebruikt OBS De Stap om sociale leerresultaten te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van specifieke registratie-instrumenten. Deze tools helpen ons om de sociaal-emotionele vooruitgang van elk kind te monitoren en tijdig te signaleren waar extra ondersteuning nodig is. Hiervoor gebruiken wij de volgende methoden: 'Kijk!' en de 'Cito-Leerling-in-Beeld Sociaal emotioneel' tool. Deze systemen bieden een gestructureerde manier om observaties te registreren en te analyseren, wat essentieel is voor het bieden van gepersonaliseerd onderwijs.
- Kijk!
- Cito-Leerling-in-Beeld Sociaal emotioneel
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt OBS De Stap?
Onze school hanteert de 'Vreedzame School' methode als leidraad voor het sociaal-emotioneel leren. Deze uitgebreide methode biedt een gestructureerd programma dat gericht is op het versterken van sociale competenties, conflicthantering en het bevorderen van een positieve groepscultuur. De Vreedzame School' helpt onze leerlingen om respectvol met elkaar om te gaan, verantwoordelijkheid te nemen en actief bij te dragen aan een prettige en veilige schoolomgeving. Door deze aanpak leren kinderen effectieve communicatievaardigheden en hoe ze conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen.
Inspectierapport Basisschool De Stap: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Openbare Basisschool De Stap in Landsmeer biedt al jaren hoogwaardig basisonderwijs aan 157 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. De onderwijsinspectie beoordeelt regelmatig de kwaliteit van basisscholen in Nederland. Voor Openbare Basisschool De Stap is dit een belangrijk instrument om onze sterke punten te belichten en gebieden voor verdere verbetering te identificeren. Op deze pagina vindt u informatie over de bevindingen van de onderwijsinspectie. Bekijk het officiële inspectierapport voor een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en de doorgevoerde kwaliteitsverbeteringen.