
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de schooladviezen valt de hoge focus op praktijkgericht onderwijs op: 60% van de leerlingen krijgt praktijkonderwijs als advies, fors boven het regionale gemiddelde van 40.63%. Ook vmbo-b-advies (30%) komt vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (27.69%). Vso-advies (10%) sluit vrijwel aan bij het landelijk beeld (9.07%). Dit past bij het SBO-profiel van de school, gericht op praktische leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wissel Landgraaf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken met een systeem voor verantwoorde prognose op iets langere termijn (ontwikkelingsperiode): het OntwikkelingsPersPectief (OPP), met als onderdelen een leerlingprofiel (leerling en leerling omgeving specifieke zaken, beschermende en belemmerende ontwikkelingsfactoren, alsook een centrale hulpvraag/onderwijsbehoefte), een prognose (per half jaar en over de ontwikkelingsperiode) en een perspectief (dat richting geeft aan de leerroute van de leerling, vaststellen van het zorgniveau en arrangementen). Voor elk kind dat de SBO-school bezoekt wordt een dergelijk ontwikkelingsperspectief vastgesteld. Het vaststellen van het ontwikkelingsperspectief gebeurt binnen de school in een samenwerking tussen de leraar, de schoolleiding, de interne begeleider, de orthopedagoog/psycholoog, de jeugdarts, de maatschappelijke deskundige en de ouders. Het ontwikkelingsperspectief geeft daarmee richting aan het handelen van de school én de ouders. Het ontwikkelingsperspectief geeft richting aan het ontwikkelingsplan voor elk kind: (1) We kijken 'achteruit': hoe is de ontwikkeling van dit kind verlopen? (2) We kijken naar 'vandaag': wat heeft dit kind geleerd, wat kost moeite en waar zien we sterke kanten? (3) We kijken 'vooruit': welke resultaten kan dit kind bereiken (de prognose voor een half jaar)? waar willen we naartoe (het perspectief voor deze bouwperiode)? Samen met de ouders (en het kind) gaan wij op weg. Belangrijk is het om samen met de ouders terug te zien, naar vandaag te kijken en vooral vooruit te zien. De school, de ouders (en het kind) zijn samen aan het werk, zoeken samen naar de goede weg om de kansen voor een goede ontwikkeling van het kind tot stand te brengen: > Van de schoolmedewerkers mogen ouders een afgesproken investering verwachten (ontwikkelingsplan) > Van de ouders mag de school een actieve bijdrage verwachten (bv. thuis oefenen). > Van het (oudere) kind vragen wij zelf na te denken over eigen leerdoelen. Onderweg staan we samen stil (tenminste 2x per jaar tijdens de GroepsgewijzeLeerlingBespreking (GLB)) en beoordelen samen of we op de goede weg zitten, of we hetgeen we willen ook kunnen bereiken, of we onze verwachtingen moeten bijstellen enz.. Werken vanuit een dergelijk ontwikkelingsperspectief levert een belangrijke bijdrage aan het vergroten van de opbrengstgerichtheid van het onderwijs, het doelgericht plannen van het onderwijs aan de leerlingen, het maken van beredeneerde keuzes betreffende het onderwijsaanbod en een betere afstemming met ouders en leerling over wat school wil bereiken en een goede en verantwoorde overgang naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Heeft U vragen over het ontwikkelingsperspectief van uw kind? Neem dan contact op met de leraar/IB-er of schoolleiding. Om prognose en perspectief actueel te houden volgen wij de ontwikkeling nauwkeurig en leggen deze ontwikkelingsgegevens vast in een Leerling-en OnderwijsVolgSysteem (LOVS). De stamgroepleraar en alle andere betrokkenen registreren voortdurend de voortgang in ontwikkeling van de leerlingen. Ook worden de schoolvorderingen van de leerling regelmatig getoetst, methodisch en niet-methodisch. Niet-methodisch gebeurt twee keer per jaar via Cito-toetsen. Deze toetsen geven ons inzicht in de vorderende (leer-)prestaties van de kinderen. Door deze gegevens duidelijk en regelmatig in kaart te brengen is de ontwikkelingslijn van de leerlingen goed te bewaken waardoor adequaat inspelen op het eigen ontwikkelingsniveau van elke leerling mogelijk blijft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage oud-leerlingen (22.22%) zit na drie jaar onder hun oorspronkelijke advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Het percentage boven advies (11.11%) is daarentegen lager dan gemiddeld (25.27%). Dit kan samenhangen met de complexere ondersteuningsbehoeften van SBO-leerlingen in het VO. De school benadrukt wel intensieve doorstroombegeleiding, zoals blijkt uit hun ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
SBO de Wissel werkt vanuit de principes van SWPBS (School Wide Positive Behavior Support). SWPBS is een schoolbrede benadering gericht op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Met als doel: een positieve, sociale omgeving scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. SBO de Wissel beschikt over een herkenbare aanpak. Er is gekozen om te werken met een acroniem, namelijk SPOOR (SAMEN, POSITIEVE AANDACHT, ONVOORWAARDELIJK,OMGEVING en RESPECT). De Gouden Regel “Wij volgen het juiste SPOOR” is bij alle medewerkers, leerlingen en ouders bekend. Het (ortho)pedagogisch huis van SBO de Wissel staat op een fundament van enkele belangrijke waarden: Respect, Veiligheid & Samenwerken. De waarden zoals gezamenlijk door het schoolteam geformuleerd zijn leidend in het opstellen van de gedragsverwachtingen. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van SBO de Wissel voor sociale ontwikkeling?
SBO de Wissel leert en oefent actief gedragsverwachtingen aan. Er is een systeem om gewenst gedrag te erkennen en waarderen, gekoppeld aan de gedragsverwachtingen. Leerlingen kunnen sparen voor individuele of groepsbeloningen. Het ondersteuningsniveau wordt afgestemd op de behoeften van de leerlingen. De school hanteert onderwijsinterventies voor alle leerlingen, extra milde interventies voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en specifieke, doelgerichte en intensieve interventies voor enkele leerlingen. SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) is een model met vijf pijlers. Preventieve onderwijsactiviteiten zijn gericht op interactie, instructie en klassenmanagement om een pedagogisch klimaat te scheppen waarin elk kind tot zijn recht komt. In de klassen wordt gewerkt met de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Groepsdynamische activiteiten staan centraal aan het begin van elk schooljaar. Leerkrachten geven het goede voorbeeld en moedigen de kinderen aan. Rekening wordt gehouden met verschillen tussen kinderen. Het sociaal-emotioneel functioneren wordt in beeld gebracht met Viseon, Parnassys (registeren van gedrag), observaties, leerlingbespreking en samenwerking met ketenpartners. Ouders kunnen de regels en het pestprotocol vinden in de schoolgids en op de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt SBO de Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO de Wissel gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.