Openbare Basisschool De Speurneus in Landgraaf

Het team van Openbare Basisschool De Speurneus in Landgraaf

Current section: team
Haaselt 3
6374 Landgraaf

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Speurneus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Speurneus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Speurneus bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Speurneus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Speurneus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 69.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (69.2%)
Man (30.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Speurneus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (38.5%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Speurneus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Speurneus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Betrouwbare Leerkrachtvervanging op Basisschool De Speurneus

Bij Openbare Basisschool De Speurneus zorgen we ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding. Onze school maakt deel uit van een samenwerkingsverband met drie naburige scholen, waardoor we een efficiënte vervangerspool hebben opgebouwd. Dit zorgt voor een soepele opvang bij de afwezigheid van een leerkracht. In het zeldzame geval dat er geen geschikte vervanger beschikbaar is uit onze pool, volgen we de richtlijnen van MOVARE. Dit protocol garandeert dat we altijd de beste oplossing zoeken voor onze leerlingen. We streven ernaar om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, ook bij onvoorziene omstandigheden. Onze aanpak bij afwezigheid is zorgvuldig uitgedacht en gericht op minimale verstoring. Eerst kijken we intern naar mogelijke oplossingen binnen onze eigen schoolorganisatie. Als dat niet lukt, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Dit zorgt ervoor dat de lesprogramma's zoveel mogelijk doorgang vinden. Indien een leerkracht langer dan twee dagen afwezig is en er nog steeds geen vervanger is gevonden, informeren we de ouders zo spoedig mogelijk. In uitzonderlijke situaties, waarbij er sprake is van een langdurige of complexe vervangingsuitdaging, kunnen groepen leerlingen tijdelijk naar huis worden gestuurd. Dit gebeurt uiteraard alleen na tijdige communicatie met de ouders. Via ons digitale communicatieplatform Parro houden we alle ouders direct op de hoogte van het laatste nieuws en eventuele wijzigingen. Dit snelle en betrouwbare communicatiemiddel stelt ons in staat om binnen enkele minuten essentiële informatie te delen, zoals dat ook tijdens de coronapandemie het geval was. Gelukkig hoefden we in het afgelopen schooljaar geen gebruik te maken van de meest ingrijpende maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

4

Extra Ondersteuning voor Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor leerlingontwikkeling
Remedial Teacher voor gerichte aanpak
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Speurneus bieden we gespecialiseerde hulp bij taal en rekenen. Onze interne begeleider coördineert de aanpak, aangevuld met expertise van externe professionals. Wij werken samen met logopedisten en een dyslexiespecialist van het RID. Zij zijn regelmatig op school aanwezig om leerlingen te ondersteunen. Daarnaast staat een ervaren remedial teacher één dagdeel per week klaar om extra begeleiding te bieden. Deze gerichte aanpak zorgt ervoor dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten op het gebied van taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor sociaal welzijn

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider speelt hierin een cruciale rol, door nauwlettend de ontwikkeling van elk kind te volgen. Daarnaast hebben diverse leerkrachten zich gespecialiseerd als gedragsspecialist. Zij bieden extra ondersteuning en begeleiding bij sociaal-emotionele vraagstukken en gedragsontwikkeling. Deze combinatie van interne expertise en gespecialiseerde leerkrachten creëert een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor leerstrategieën
Ergotherapeut voor functionele hulp

Toelichting van de school:

Voor een optimale werkhouding en taakaanpak bieden we gespecialiseerde ondersteuning. Onze intern begeleider begeleidt leerlingen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën. We werken nauw samen met een ergotherapeut die één dagdeel per week op school aanwezig is. Deze professional helpt kinderen met specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, concentratie en het uitvoeren van schooltaken. Deze expertise zorgt ervoor dat leerlingen leren hoe ze zich beter kunnen concentreren, taken efficiënter kunnen aanpakken en een positieve werkinstelling ontwikkelen.

1

Stimuleren Motorische en Lichamelijke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut voor motorische ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze ergotherapeut, die één dagdeel per week op school aanwezig is, richt zich ook op de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Zij biedt ondersteuning bij fijne en grove motoriek. Deze hulp is essentieel voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben bij schrijven, knutselen of andere praktische schoolactiviteiten. De ergotherapeut helpt om deze vaardigheden te verbeteren. Door deze gerichte aanpak ondersteunen we de algehele fysieke ontwikkeling van elk kind, wat bijdraagt aan een succesvolle schoolervaring.

1

Medische Assistentie en Persoonlijke Zorg

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde EHBO-Leerkracht voor eerste hulp

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging hebben we specifieke expertise in huis. Eén van onze toegewijde leerkrachten is een gediplomeerd EHBO'er. Deze leerkracht is getraind om eerste hulp te verlenen bij kleine ongelukjes of medische noodgevallen die zich tijdens schooltijd kunnen voordoen. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn hierbij te allen tijde prioriteit. Dit zorgt ervoor dat leerlingen en ouders erop kunnen vertrouwen dat er adequaat wordt gehandeld in geval van medische situaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Inpandige Peuterspeelzaal
Inpandige BSO

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Uw Kind

Hoe Basisschool De Speurneus Uw Kind Helpt Groeien

Openbare Basisschool De Speurneus streeft ernaar om ieder kind, dicht bij huis, de best mogelijke educatieve kansen te bieden. We excelleren in het ondersteunen van leerlingen die extra hulp nodig hebben bij lezen, spellen en rekenen. Onze school legt een sterke focus op een positief pedagogisch klimaat en investeert in persoonlijke aandacht door middel van kindgesprekken. We werken samen met kinderen en ouders om de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Ons basisaanbod is solide en aangepast aan individuele behoeften, inclusief digitale hulpmiddelen. Voor kinderen die extra uitdaging zoeken, bieden we verrijkende opdrachten die hogere denkvaardigheden stimuleren. Hoewel een klein aantal leerlingen vanaf groep 6 een apart leertraject volgt, is ons doel om alle kinderen zoveel mogelijk binnen de groepsdynamiek te laten leren en profiteren van gezamenlijke instructie. Ons vernieuwde onderwijsconcept, gericht op ontwikkelingsgericht leren, sluit hier perfect bij aan. Toekomstige uitbreiding van onze ondersteuning Om leerlingen met specifieke behoeften nog beter te begeleiden, versterken we onze interne begeleiding door middel van coaching van leerkrachten. Daarnaast werken we nauw samen met deskundigen zoals logopedisten, ergotherapeuten en schoolmaatschappelijk werkers, versterkt door een eigen Remedial Teacher.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ambitieuze Schoolplannen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor onderwijskwaliteit?

Op Openbare Basisschool De Speurneus richten we ons op drie essentiële pijlers voor optimale onderwijskwaliteit. Ten eerste, de 'Onderwijsprocessen', waarbij we ons afvragen: 'Krijgen onze leerlingen effectief les?' Dit omvat de didactische aanpak en de meesterlijke beheersing van de leerkracht. Ten tweede, de 'Onderwijsresultaten', met de centrale vraag: 'Leren onze leerlingen voldoende?' Hierbij monitoren we de voortgang en behalen we meetbare resultaten. Ten derde, het 'Schoolklimaat', waarin we streven naar een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd voelt. Goede lessen in een veilige omgeving leiden tot betere leerresultaten. Onze ambitie is om deze drie gebieden continu te verbeteren, ondersteund door een sterke kwaliteitszorg en een proactieve kwaliteitscultuur. De onderwijsinspectie en Movare houden toezicht op onze voortgang.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en stimuleren we leergierigheid?

Op OBS De Speurneus staat meesterschap van de leerkracht en eigenaarschap van de leerling centraal in ons onderwijsproces. We focussen op inzicht in leerroutes, het leren leren en reflecteren, waarbij onze pedagogische en didactische aanpak nauw aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. Onze didactiek omvat directe instructie, gedifferentieerd aanbod en de ontwikkeling van zelfstandigheid via planborden en reflectietools. Leerlingen werken met kijk-, leer- en talentmappen om hun eigen ontwikkeling te volgen. Variërende werkvormen en de expertise van onze leerkrachten zorgen voor een dynamische leeromgeving. Kwaliteitszorg betekent voor ons gestructureerd werken aan continue verbetering. We monitoren ons onderwijs via groepsbezoeken met checklists, waarbij feedback essentieel is voor schoolontwikkeling. Op teamniveau delen we successen en monitoren we onze ontwikkeldoelen op een tijdlijn, wat bijdraagt aan een positieve kwaliteitscultuur. We vieren onze successen en waarborgen dat doelen binnen de gestelde termijn worden gerealiseerd. Onze schoolontwikkelpunten zijn vastgelegd in het schoolplan 2019-2023 en worden jaarlijks uitgewerkt in een schooljaarplan. Evaluatieplannen zorgen voor systematische beleidsevaluatie. Deze documenten zijn publiekelijk beschikbaar op onze website. Personeelsbeleid is nauw verbonden met onderwijskwaliteit. We investeren in een cultuur van open communicatie, feedback en coaching, waarin leerkrachten samenwerken aan onderwijsontwikkeling en persoonlijke groei. Jaarlijkse gesprekken met leerkrachten, groepsobservaties en continue dialoog stimuleren deze ontwikkeling. Dit schooljaar focussen we op het optimaliseren van rapportportfolio's, de implementatie van vernieuwde methodes voor rekenen en begrijpend lezen, en het versterken van wereldoriëntatie en cultuuronderwijs. We ontwikkelen schoolthema's en experimenteren met leerlandschappen, geïnspireerd door groep 8, om 21e-eeuwse vaardigheden te bevorderen in samenwerking met het voortgezet onderwijs. Tevens zetten we in op meertalig onderwijs, met aandacht voor Nederlands, Duits en het Limburgs dialect in groep 6.

Hoe monitoren en vieren we onze gezamenlijke schoolontwikkelingen?

De ontwikkelthema's van onze school zijn visueel weergegeven op een tijdlijn in onze teamkamer, wat zorgt voor een gedeeld overzicht en gezamenlijke focus. Het team werkt proactief aan deze doelen in nauwe samenwerking, waarbij we niet alleen de voortgang bewaken, maar ook de behaalde successen gezamenlijk vieren. Deze successen worden gedeeld via ons 'trotspuntenbord', waarop concrete voorbeelden van onze onderwijsdoelen in de praktijk worden getoond. Dit visuele element versterkt onze teamgeest en motiveert ons om de ingezette ontwikkeling continu te borgen in ons dagelijks handelen. Onze ambities zijn vastgelegd in het schoolplan 2019-2023, en de jaarlijkse uitwerking hiervan in het jaarplan en jaarverslag zorgt voor een concrete planning en evaluatie. Deze documenten zijn essentieel voor onze kwaliteitsverbetering en worden gedeeld op onze schoolwebsite, zodat iedereen op de hoogte is van onze voortgang.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Speurneus

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2019-2020 excelleert OBS De Speurneus met het erkende VVE-programma Speelplezier voor de groepen 1-2. Al onze toegewijde leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn deskundig geschoold in deze effectieve methodiek. Een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool is cruciaal. Daarom zorgen wij voor een nauwe afstemming met onze partners, waaronder een 'warme overdracht'. Samen met "De Rakkertjes", onze gewaardeerde peuterspeelzaal, vormen we een sterk VVE-koppel. Bij de vroegtijdige signalering van mogelijke taalontwikkelingsproblemen maken zowel de peuterspeelzaal als OBS De Speurneus gebruik van de gespecialiseerde expertise van dezelfde logopediste. De meeste kinderen die onze school bezoeken, hebben een waardevolle voorschoolse periode gehad bij een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. We hechten veel waarde aan een zorgvuldige voorbereiding van de overgang, inclusief de 'warme overdracht'. Hierbij kijken we gezamenlijk of specifieke ondersteuning nodig is voor uw kind. Als wij, in overleg, concluderen dat de benodigde zorg niet binnen ons VVE-koppel kan worden geboden, verwijzen wij door naar de startklas in de gemeente Landgraaf. In Parkstad bieden we kinderen in de voor- en vroegschoolse fase de mogelijkheid tot tijdelijke plaatsing in een startklas. Kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften kunnen hierdoor, middels een observatieperiode, gericht in beeld gebracht worden. De kracht van deze aanpak ligt in de integrale samenwerking tussen onderwijs- en gemeentelijke ondersteuning. De startklassen kennen kleine groepen, en de verblijfsduur wordt bepaald door de individuele ontwikkeling van het kind, variërend van enkele maanden tot maximaal een jaar. De kinderen stromen vervolgens door naar een reguliere, nabije basisschool, wat helpt onderwijsachterstanden te voorkomen of te verminderen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Basisschool De Speurneus voor jonge kinderen?

OBS De Speurneus biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder het VVE-programma Speelplezier, om een optimale start in het basisonderwijs te garanderen. Dit programma richt zich op de brede ontwikkeling van uw kind.

OBS De Speurneus biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder het VVE-programma Speelplezier, om een optimale start in het basisonderwijs te garanderen. Dit programma richt zich op de brede ontwikkeling van uw kind.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang in Landgraaf

Met welke partners werkt De Speurneus samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met "De Rakkertjes", een erkende peuteropvang, om een naadloze en ondersteunende overgang van de voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs te realiseren.

Wij werken nauw samen met "De Rakkertjes", een erkende peuteropvang, om een naadloze en ondersteunende overgang van de voorschoolse educatie naar ons basisonderwijs te realiseren.

Team | Openbare Basisschool De Speurneus in Landgraaf | [2025] Schoolregister