
Schoolweging
De schoolweging van De Speurneus is 30,76 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,7%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, met name voor taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 52,1% van de leerlingen gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Hoewel dit lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde (57,3%), toont het aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen nastreeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 25% vwo (vs. 18,6% regio) en 7,5% havo/vwo. Praktijkonderwijsadvies komt met 2,5% iets vaker voor dan gemiddeld (1,01% regio). De brede range van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,33).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Speurneus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen twee keer per jaar het LOVS van CITO af, om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Bij de kleuters brengen we de ontwikkeling in beeld middels het observatie- en registratie systeem: "Kijk". Daarnaast wordt er in groep 2 gebruik gemaakt van de afname kleutertaken, de signaleringslijst dyslexieprotocol en een screening beginnende geletterdheid. Vanaf groep 3 zijn dit de toetsen: rekenen en wiskunde, lezen, woordenschat, begrijpend lezen en spelling. Vanaf groep 5 komt daar de toets studievaardigheden bij. In groep 7-8 komt daar de toets spelling werkwoorden bij. Om de sociale ontwikkeling en welbevinden in beeld te krijgen, nemen we vanaf groep 3 de Viseon af; voor de kleuters gebruiken wij het observatie/registratie instrument "Kijk". Een keer per jaar nemen we in de groepen 4, 5 en 6 de NSCCT af. NSCCT staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. De test meet het leervermogen van de leerling. Niet de op school verworven kennis wordt gemeten, maar juist de capaciteiten die het kind van zichzelf al heeft. Als school willen wij los van de schoolse prestaties die het kind levert ook graag een objectief beeld krijgen van de niet-schoolse capaciteiten van het kind. We willen weten wat het leervermogen is, hoe goed het kind zowel op als buiten school om kan leren, zodat we beter in staat zijn om uit elk kind te halen wat erin zit. Na elke afname vindt er een groepsbespreking plaats en passen we de leerling/groepsaanpak aan op basis van de resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,4% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Mogelijk houdt dit verband met de complexere leerlingenpopulatie. Positief is dat 72,2% op advies functioneert, dankzij gerichte doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn trots op het predicaat "gezonde school" toegespitst op het thema "relaties". In onze groepen wordt aandacht besteed aan de domeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Kwalificatie: het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen die kinderen in staat stellen op een bepaalde manier te handelen. Bij kwalificatie gaat het erom dat leerlingen zich kennis, vaardigheden en competenties die passen bij de ontwikkeling eigen maken die nodig zijn voor het kunnen participeren in de groep. De werkwijze die nodig is bij het portfolio leren bevordert deze kwalificatie. Kinderen leren omgaan met verschillen, leerroutes en leerstijlen. Socialisatie: betrokkenheid en relatie staat voorop. Er wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid om bewust de keuze te maken om te participeren. Het kind wordt uitgenodigd zich niet alleen aan te passen, maar ook kritisch naar de groep te kijken en mede vorm te geven. Wij zien het als onze taak om kinderen te leren respectvol met verschillen om te gaan en te leren wat ons met elkaar verbindt. Dit zal het leerplezier bij het kind en in de groep bevorderen. Subjectivatie: het kind leert autonomie en verantwoordelijkheid ontdekken, als het daartoe de kans krijgt. Het is belangrijk dat de leerkracht een leeromgeving creëert, waar het kind de ruimte krijgt om te ontdekken, zichzelf te vormen in samenwerking met medeleerlingen. Interactie met anderen is van belang om te ontdekken wie je bent en hoe je met anderen om wil gaan. LEES MINDER
Kwalificatie
Socialisatie
Subjectificatie
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Speurneus voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Speurneus hanteert een werkwijze voor sociale ontwikkeling waarbij de kernwaarden relatie, competentie en autonomie centraal staan. De school investeert in kindgesprekken om het kind beter te leren kennen en te begeleiden in zijn ontwikkeling tot een zelfsturend individu. Er is aandacht voor een passende leeromgeving en groepsdynamiek. De school investeert in een goed groepsklimaat door middel van lessen uit de methode 'Goed gedaan', mindfulness momenten, kindgesprekken, lessen over social media in de bovenbouw, een lespakket van de GGD over normen en grenzen, het invullen van Viseon lijsten en het bijstellen van het pedagogisch groepsplan. Uit een leerling tevredenheidspeiling blijkt dat leerlingen hun welbevinden waarderen met een 9,3.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Speurneus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Speurneus gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Viseon, leerlingtevredenheidsvragenlijst.