Oecumenische Basisschool De Wegwijzer in Landgraaf

Het team van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer in Landgraaf

Current section: team
Veeweg 73
6374 Landgraaf

Zie hier hoe het team van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Oecumenische Basisschool De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Oecumenische Basisschool De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 89.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (89.5%)
Man (10.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Oecumenische Basisschool De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (10%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Oecumenische Basisschool De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.5%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Oecumenische Basisschool De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Afwezigheid op Basisschool De Wegwijzer

Bij Oecumenische Basisschool De Wegwijzer zorgen we ervoor dat uw kind altijd les krijgt, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons toegewijde team beschikt over een eigen flexibele pool van vervangende leerkrachten. Dit stelt ons in staat om snel en efficiënt in te spelen op situaties waarin een leerkracht niet aanwezig kan zijn. Wij hanteren strikt het protocol van MOVARE voor alle personele vervanging. Dit garandeert een consistente en kwalitatieve aanpak, zodat de onderwijscontinuïteit voor uw kind altijd gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aandacht voor muziek: Meer Harmonie in de Samenleving

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning op Basisschool De Wegwijzer: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Ontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalontwikkelingsspecialist
Gedragsdeskundige voor Leerlingen

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van vijf specialisten staat klaar om uw kind te ondersteunen bij taal en rekenen. Hoewel allen vakkundig, wordt de Master SEN-opleiding door sommigen nog gevolgd, wat garant staat voor continue kwaliteitsverbetering.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige voor Sociaal Welzijn
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Expert in de Sociaal-Emotionele Groei

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positief sociaal klimaat met ons programma 'De Vreedzame School'. Onze Master SEN-gekwalificeerde gedragsspecialist biedt diepgaande expertise voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind.

3

Gedrag, Studievaardigheden en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Gedragsdeskundige voor Studieaanpak
Intern Begeleider voor Werkstrategieën
Specialist in Studievaardigheden en Motivatie

Toelichting van de school:

Met het bewezen programma 'De Vreedzame School' versterken we de sociale vaardigheden en een positieve werkethiek. Onze Master SEN-gedragsspecialist is uw partner voor een optimale aanpak van gedrag en leerstrategieën.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Activiteiten

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Specialistische Gymdocent (Nijntje Beweeglessen)

Toelichting van de school:

De reguliere gymlessen voor de midden- en bovenbouw verzorgen wij zelf, met aanvullende expertise van The Move Factory. Zo zorgen we voor een brede ontwikkeling van de motorische vaardigheden van uw kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe zorgverleners, om de focus op onderwijs te behouden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Verrijdbare tabletkasten
Lift

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wegwijzer

Gedetailleerde Toelichting van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer

Op Oecumenische Basisschool De Wegwijzer bieden we essentiële basisondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij lezen, rekenen of het ontwikkelen van sociale vaardigheden. We zetten ons ook in om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong extra uitdaging te bieden. Onze aanpak is afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling, rekening houdend met de bestaande ondersteuningsbehoeften binnen de groep. Voor jonge kinderen met een leerversnelling gebruiken we in de kleuterklassen de Pientermappen. Voor de hogere groepen, van groep 4 tot en met 8, zetten we 'De Pittige Pluskast' in. Elke leerkracht in groep 3 tot en met 8 beschikt over uitdagend materiaal van Levelwerk om het leren te verdiepen. Vanwege het lerarentekort kan het momenteel een uitdaging zijn om structureel extra personeel vrij te maken voor intensieve begeleiding met dit specifieke lesmateriaal. Dit beperkt helaas onze mogelijkheden, ondanks onze ambitie om elke leerling optimaal te ondersteunen. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning voor 2025-2026: We richten ons in het schooljaar 2025-2026 op de volgende belangrijke verbeteringen: Het formuleren van een gezamenlijke visie op leren en het organiseren van effectieve professionalisering. Het ontwikkelen van een heldere rapportage van de leerlingvoortgang. Het implementeren en borgen van afspraken rondom rekenonderwijs. Het verstevigen van de afspraken over klassenmanagement voor optimale pedagogische en didactische aanpak. Het monitoren van de vooruitgang op het gebied van burgerschap. Het maken van keuzes over hoe onze school kan bijdragen aan de gezondheid en het bevorderen van gezond gedrag. Het verkennen van een geïntegreerd aanbod voor wereldoriëntatie (OJW) en begrijpend lezen om synergie te creëren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Pedagogische Visie van De Wegwijzer

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan 2023-2027 beschrijft onze onderwijsaanpak en ontwikkelingsdoelen. Wij hanteren een leerstofjaarklassensysteem met gedifferentieerde instructie om elke leerling optimaal te begeleiden. Onze leerkrachten gebruiken actuele methodes, maar stimuleren ook flexibiliteit om aan te sluiten bij de specifieke behoeften van de groep of lesdoel. Actieve betrokkenheid van leerlingen staat centraal. Directe instructie, gevolgd door zelfstandige of groepswerkverwerking, is onze methodiek. De leerkracht evalueert de les gezamenlijk met de leerlingen, met focus op het bereikte leerdoel. Observaties, zoals flitsbezoeken door de directie en IB'er, vormen de basis voor feedback en professionele groei, wat leidt tot gerichte lesontwikkeling. Leraren zijn primair zelf verantwoordelijk voor hun professionalisering, wat zichtbaar is in de gesprekscycli. We stimuleren een cultuur van continue ontwikkeling, waarbij succeservaringen gedeeld worden en collega's elkaar ondersteunen. Niet elke leerkracht ontwikkelt zich in hetzelfde tempo, wat we als normaal beschouwen. Onze verbeterpunten voor het komende jaar richten zich op het verhogen van de rekenopbrengsten, het concretiseren van burgerschapsdoelen en het opstellen van een evaluatieplan voor ons beleid. Daarnaast beschrijven we op clusterniveau het aanbod voor alle leerlingen. We hebben ambitieuze, vastgestelde verwachtingen voor de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen. Onze schoolontwikkelingsgroepen, bestaande uit toegewijde leerkrachten, monitoren landelijke en lokale ontwikkelingen, evalueren lesmaterialen en zorgen voor een soepele uitvoering van ons onderwijsbeleid. Zij spelen een cruciale rol in onze kwaliteitszorg, met focus op taal, rekenen, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, bewegingsonderwijs, gedrag en burgerschap. Burgerschap betekent voor ons het omgaan met verschillen, diversiteit en conflicten, en het begrijpen van de relatie tussen burger en overheid. We focussen op kennis van en respect voor democratische rechtsstaatwaarden en het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties, zoals voorgeschreven door de wet. Onze missie voor burgerschap is om de klas en school te zien als een democratische leefgemeenschap. Leerlingen worden gehoord en gezien, krijgen een stem en ervaren wat het betekent om een democratische burger te zijn. Dit bevordert openheid voor verschillen, het overbruggen van meningsverschillen en het vreedzaam oplossen van conflicten, wat bijdraagt aan het algemeen belang en gemeenschapszin. Onze visie op burgerschap is gebaseerd op het Vreedzaam-programma. De hele schoolpopulatie – leerlingen, leraren, directie en ouders – oefent actief burgerschap. Aandacht voor identiteitsontwikkeling en verbinding met de ander, de groep, de school en de wijk staan centraal. Onze schoolgrondwet, met sociale normen die aansluiten bij de Nederlandse grondwet, vormt de basis van ons onderwijs. De doelen voor burgerschap omvatten sociale ontwikkeling (conflictbeheersing, kritische houding), democratisch burgerschap (democratisch besluiten nemen, begrip van democratische principes), participatief burgerschap (verantwoordelijkheid voor elkaar en gemeenschap) en identiteit/solidariteit/diversiteit (openheid voor verschillen).

Hoe monitort De Wegwijzer de voortgang en resultaten?

Jaarlijks stellen we onze ontwikkeldoelen vast via de schoolontwikkelingsgroepen en evalueren we de voortgang aan het einde van het schooljaar. We ontwikkelen een systeem van kwaliteitskaarten, waarin we onze vakspecifieke en algemene doelen, werkwijzen en gemaakte afspraken gedetailleerd vastleggen. Via de jaarlijkse schoolzelfevaluatie analyseren we de resultaten van het leerlingvolgsysteem (zowel midden- als eindrapportages) in samenhang met toetsdata, capaciteitentesten en sociaal-emotionele opbrengsten. Op basis van deze brede analyse bepalen we de specifieke ondersteuning die leerlingen, groepen en individuele leerlingen nodig hebben om hun leerpotentieel volledig te benutten.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Landgraaf

Toelichting van de school

Oecumenische Basisschool De Wegwijzer zet vol in op een naadloze overgang van de opvang naar de basisschool. We zijn er trots op dat we nauw samenwerken met peuteropvang Boschkabouter en kinderdagverblijf Pompidoe. Deze samenwerkingen garanderen een doorlopende leerlijn en een vertrouwde omgeving voor uw kind. Samen zorgen we voor een optimale start in het onderwijs, waarbij we de ontwikkeling van elk kind centraal stellen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod heeft De Wegwijzer voor jonge kinderen?

Oecumenische Basisschool De Wegwijzer biedt een rijk en stimulerend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat specifieke programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een sterke start. Daarnaast faciliteren we een soepele overgang via onze nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Oecumenische Basisschool De Wegwijzer biedt een rijk en stimulerend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat specifieke programma's gericht op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een sterke start. Daarnaast faciliteren we een soepele overgang via onze nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke kinderopvangorganisaties werkt De Wegwijzer samen voor jonge kinderen?

Om een doorlopende ontwikkeling en een warme overgang te garanderen, werkt Oecumenische Basisschool De Wegwijzer nauw samen met Peuteropvang Boschkabouter. Deze peuteropvang, een initiatief van Flow Kinderopvang, is een gewaardeerde partner in ons netwerk. Samen zorgen we voor een educatieve omgeving die de nieuwsgierigheid en het leerplezier van jonge kinderen stimuleert, vanaf de allervroegste leeftijd.

Om een doorlopende ontwikkeling en een warme overgang te garanderen, werkt Oecumenische Basisschool De Wegwijzer nauw samen met Peuteropvang Boschkabouter. Deze peuteropvang, een initiatief van Flow Kinderopvang, is een gewaardeerde partner in ons netwerk. Samen zorgen we voor een educatieve omgeving die de nieuwsgierigheid en het leerplezier van jonge kinderen stimuleert, vanaf de allervroegste leeftijd.

Team | Oecumenische Basisschool De Wegwijzer in Landgraaf | [2025] Schoolregister