
De resultaten van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer in Landgraaf
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Oecumenische Basisschool De Wegwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Oecumenische Basisschool De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Wegwijzer
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie voor Uitstekende Leerresultaten
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau, een maatstaf die de schoolprestaties verder inzichtelijk maakt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer?
In mei worden de gegevens van DUO verwerkt voor het schooladvies en de plaatsing van leerlingen. Deze informatie, die de basis vormt voor onderwijsadvies, wordt gekoppeld aan andere gegevens, wat kan leiden tot een lichte vertraging ten opzichte van andere indicatoren. Meer gedetailleerde informatie over onze werkwijze bij het bepalen van schooladviezen is te vinden in onze uitgebreide procedure. Hier vindt u uitleg over hoe wij de toekomst van elke leerling voorbereiden.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Wegwijzer
Op Oecumenische Basisschool De Wegwijzer stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen actief. Ons schoolveiligheidsplan beschrijft gedetailleerd hoe we dit aanpakken. We hanteren positief geformuleerde schoolregels en besteden breed aandacht aan de gedragsverwachtingen die we continu afstemmen. Met het programma "Vreedzaam" versterken we de sociale competenties van alle leerlingen. Dit programma helpt hen in het aangaan van positieve relaties en het oplossen van conflicten. De sociale opbrengsten monitoren we nauwgezet met behulp van CITO Leerling in Beeld. Daarnaast meten we de tevredenheid en de sociale veiligheid jaarlijks via de leerlingvragenlijsten van Vensters. Deze instrumenten geven ons waardevolle inzichten om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te waarborgen.
Veiligheid als fundament voor leren
Wederzijds respect en waardering
Samenwerking en gezamenlijke oplossingen
Hoe bevordert Basisschool De Wegwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Oecumenische Basisschool De Wegwijzer zet het programma "Vreedzaam" in, een uitgebreid lesprogramma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap voor het basisonderwijs. In een "Vreedzame School" voelen kinderen zich gehoord en gezien, krijgen ze een eigen stem en leren ze samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deze sociale en emotionele vaardigheden zijn essentieel voor een prettige schoolomgeving. "Vreedzaam" creëert een positief werkklimaat waarin leerlingen actief, zorgzaam en initiatiefrijk zijn. Dit draagt bij aan het vormen van verantwoordelijke burgers die om kunnen gaan met verschillen en conflicten. Een belangrijk onderdeel is leerlingmediatie, waarbij speciaal opgeleide leerlingen bemiddelen bij conflicten. Alle leerlingen nemen deel aan gemeenschapstaken, waardoor de school een oefenplaats wordt voor actief burgerschap. "Vreedzaam" is meer dan een lesmethode; het is een filosofie die de eigen kracht van kinderen centraal stelt en een specifieke houding van het lerarenteam vraagt. Onze inspanningen voor het welbevinden van leerlingen zijn erkend met een themacertificaat van Gezonde School. Meer informatie over dit label vindt u op de website van Gezonde School onder 'Welbevinden in het primair onderwijs'.
Welke methoden gebruikt De Wegwijzer voor het meten van sociale progressie?
Basisschool De Wegwijzer gebruikt specifieke registratievormen om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen te monitoren. Dit gebeurt op een gestructureerde manier om een duidelijk beeld te krijgen van de sociaal-emotionele groei. De gehanteerde registratievormen zijn: * ParnasSys Leerlijnen voor leerlingen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. * CITO Leerling in Beeld, een instrument dat inzicht geeft in de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Op Oecumenische Basisschool De Wegwijzer wordt actief gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van erkende en effectieve methoden. Deze programma's ondersteunen een positief leerklimaat en bevorderen de persoonlijke groei van elk kind. De school maakt gebruik van de volgende programma's voor sociaal-emotioneel leren: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS): Dit programma focust op het creëren van een positieve en ondersteunende schoolomgeving door duidelijk gedrag te definiëren, aan te leren en te bekrachtigen. * Vreedzame School: Dit programma versterkt sociale competenties, democratisch burgerschap en conflictbeheersing, waardoor leerlingen leren om op een constructieve manier met elkaar om te gaan.
Inspectierapport Oecumenische Basisschool De Wegwijzer: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Onderwijsinspectie monitort scholen nauwgezet, waarbij de focus steeds meer verschuift naar de verantwoordelijkheid van schoolbesturen voor de onderwijskwaliteit. Hierdoor zijn er geen specifieke recente inspectierapporten voor individuele basisscholen beschikbaar. Wij hechten echter veel waarde aan transparantie en continuïteit in ons onderwijs. Ons team van toegewijde leerkrachten werkt dagelijks aan een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Op deze pagina informeren we u over de algemene werkwijze van de inspectie en bieden we u de mogelijkheid om de schoolpagina van De Wegwijzer te raadplegen voor meer algemene informatie.