Oecumenische Basisschool De Wegwijzer in Landgraaf - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Landgraaf is 29,71 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,42% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een sterk basisonderwijs, zelfs in jaren met hogere schoolwegingen. De score blijft consistent: sinds 2018 altijd boven de 93%.
Fundamenteel niveau
Score: 95.4198%
Streefniveau
Met 55,73% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school de signaleringswaarde van 45,5%. Dit is indrukwekkend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,71). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,30%, wat aangeeft dat De Wegwijzer effectief differentieert binnen een diverse groep.
Streefniveau
Score: 55.7251%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: enerzijds 22,81% theoretische leerwegen (havo/vwo en vwo), anderzijds 17,39% praktijkgericht onderwijs (vso en vmbo-b). Dit weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie. Opvallend is het hogere aandeel vso-adviezen (2,17% vs. 0,12% regio), mogelijk gerelateerd aan de inclusieve onderwijsvisie die de school beschrijft in haar profiel.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 7,2% hoger op taalvaardigheid dan groep 7, het grootste verschil in 5 jaar. Deze vooruitgang hangt samen met de invoering van doelgericht leesonderwijs in 2021. Vergelijkbare scholen in Limburg laten een gemiddelde groei van 5,1% zien.
Toets | De Wegwijzer Landgraaf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij meten de tussenresultaten met toetsen bij de methode. Minimaal twee keer per jaar toetsen we met het methode-onafhankelijke CITO Leerling in Beeld. De groepsleerkracht en de Intern Begeleider hebben drie keer per jaar een gesprek om de ontwikkeling te volgen en interventies op groeps-of individueel niveau op of bij te stellen. Wij brengen de resultaten op methodeonafhankelijke toetsen in relatie tot vorderingen in de methodische toetsen en aanleg. Voor dat laatste nemen we gedurende de schoolloopbaan enkele keren de NSCCT af. Tevens betrekken we het welbevinden en de zelfredzaamheid van het kind. In de groepen 1/2 volgen wij de ontwikkeling van onze kinderen met de Leerlijnen 4-7 jarigen van ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
62,22% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets onder het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (13,33% vs. 11,81% landelijk) benadrukt het belang van de school om realistisch te adviseren, zoals vermeld in het zorgplan. De 24,44% die boven advies scoort, sluit aan bij het gepersonaliseerd onderwijsconcept.
Sociale ontwikkeling
In ons schoolveiligheidsplan is de aanpak uitvoerig beschreven. We werken met positief geformuleerde schoolregels en hebben schoolbreed aandacht voor (steeds wisselende) gedragsverwachtingen. Sinds schooljaar 2019-2020 werken we aan het versterken van de sociale competenties van de leerlingen met het programma "Vreedzaam". We meten de sociale opbrengsten met CITO Leerling in beeld. We meten de tevredenheid en de sociale veiligheid (eveneens) met de jaarlijkse leerlingvragenlijsten van Vensters LEES MINDER
veiligheid vóór leren
respect werkt wederzijds
we lossen het samen op
Wat is de werkwijze van Oecumenische Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische Basisschool De Wegwijzer werkt met het programma 'Vreedzaam', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De school is een leefgemeenschap waar kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Leerlingmediatie en gemeenschapstaken zijn belangrijke onderdelen. Vreedzaam is meer dan een lesmethode; het is een filosofie waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Oecumenische Basisschool De Wegwijzer gebruikt Viseon, Zien en ParnasSys Leerlijnen 4-7 jarigen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische Basisschool De Wegwijzer?
Oecumenische Basisschool De Wegwijzer gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.