
Schoolweging
De schoolweging van Wereldwijs Landgraaf is 32,80 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school basisvaardigheden goed borduurt, zelfs in een uitdagende context. Toch blijft de score iets achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 94,8%, mogelijk door de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit reflecteert de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexe populatie (schoolweging 32,80). De score is echter lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 53,4%, wat wijst op regionale verschillen in onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweespalt: 12,5% vwo-advies (vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen) naast 12,5% vmbo-b. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (16,7%) en vmbo-(g)t/havo (12,5%), wat past bij de brede populatie. Praktijkonderwijs-advies ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Landgraaf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling beschikt de school over een leerlingvolgsysteem. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de “groei” van een leerling. Het laat zien op welke manier een kind zich in de afgelopen periode ontwikkeld heeft. Wij doen dit door de kinderen op drie terreinen te volgen: in hun kleuterontwikkeling, op sociaal-emotioneel gebied en op cognitief gebied. De resultaten die wij door het werken met ons schoolconcept realiseren, zijn voortdurend onderwerp van gesprek. We verzamelen gegevens, ordenen die op een overzichtelijke manier en bestuderen de uitkomsten daarvan. Dit proces zet ons op het spoor tot verdere verbetering van de kwaliteit die onze school biedt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering onderstreept. Slechts 15,6% zit onder advies, lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit sluit aan bij de beschreven 'kansrijke advisering' en intensieve doorstroombegeleiding in de kwaliteitskaart.