OBS Harlekijn in Landgraaf

Het team van OBS Harlekijn in Landgraaf

Current section: team
Strijthagerweg 10
6372 Landgraaf

Zie hier hoe het team van OBS Harlekijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Harlekijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Harlekijn bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Harlekijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Harlekijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 74.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (74.1%)
Man (25.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Harlekijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (11.5%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Harlekijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (11.5%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Harlekijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging bij Afwezigheid: Onze Aanpak voor Continuïteit van Onderwijs

Bij OBS Harlekijn streven we ernaar dat uw kind altijd les krijgt van een vertrouwde leerkracht. Bij onverwachte afwezigheid van een docent, zetten we alles op alles om een vaste vervanger in te zetten, idealiter iemand die de leerlingen al kennen. Soms nemen leerkrachten deel aan bijscholing of nemen zij een dag verlof, ook dan wordt de lesopvang verzorgd door een professionele invalkracht. De uitdagingen op de arbeidsmarkt maken het vinden van voldoende vervangers een groeiende zorg. Daarom werkt onze stichting Movare sinds het schooljaar 2020-2021 met een innovatief systeem van 'vervangersclusters'. Dit betekent een samenwerking met basisscholen 'De Schatgraver' en 'Wereldwijs', waarbij we gezamenlijk beschikken over drie toegewijde vervangers. Elke vervanger heeft één school als primaire standplaats, maar kan ook ingezet worden op de andere scholen voor zowel reguliere vervanging als voor het opvangen van ouderschapsverloven. Ondanks deze maatregelen blijft het vinden van voldoende beschikbare vervangers een uitdaging, wat soms betekent dat vervanging niet altijd gegarandeerd kan worden. Tijdens periodes van verhoogde ziekte, zoals griepgolven of de COVID-19 pandemie, wordt het nog lastiger om elke groep van een vervanger te voorzien. In deze situaties zoeken we actief naar interne oplossingen, zoals de inzet van collega's zonder eigen groep, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, of het herverdelen van leerlingen over bestaande klassen. Ook 'onderwijs op afstand' kan een middel zijn om de continuïteit te waarborgen. Een laatste redmiddel, na u als ouders geïnformeerd te hebben, is het naar huis sturen van leerlingen. Onze prioriteit ligt echter altijd bij het minimaliseren van onderbrekingen en het zo snel mogelijk regelen van passende vervanging. Het naar huis sturen van leerlingen is een uitzonderlijke maatregel die we alleen toepassen als er absoluut geen andere optie is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepen op school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Speciaal Onderwijs en Ondersteuning op OBS Harlekijn

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Specialist voor Lees- en Schrijfvaardigheid
Intern Begeleider met Focus op Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Onderwijsassistenten en Leerkrachtondersteuners

Toelichting van de school:

Bij OBS Harlekijn werken we met toegewijde vakdidactische werkgroepen. Deze teams, samengesteld op basis van expertise en passie, werken nauw samen met het management en de interne begeleiders. Samen ontwikkelen we heldere onderwijslijnen die aansluiten bij ons school- en jaarplan. Dit cyclische proces garandeert een continue monitoring van leerdoelen en stelt ons in staat om tijdig bij te sturen. Wij geloven in kindgericht onderwijs met instructie en verwerking op maat. Onze leeromgeving is rijk, uitdagend en flexibel, met zowel klassikale als leerpleinopstellingen. Leerkrachten fungeren als instructeurs en coaches, ondersteund door onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Hierdoor kunnen we optimaal inspelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Zelfverantwoordelijk leren en eigenaarschap stimuleren we actief, bijvoorbeeld via dag- en weektaken, wat bijdraagt aan betekenisvol leren.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut voor Zelfregulatie
Schoolmaatschappelijk Werk (Jens) voor Ondersteuning
Onderwijsadviseur (Movare) voor Advies

Toelichting van de school:

Onze school kent twee leerkrachten die als gedragsspecialisten fungeren. Zij besteden wekelijks uren aan de begeleiding van kinderen met specifieke gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkelingsvragen, met een taakverdeling tussen jongere en oudere leerlingen. We werken intensief samen met schoolmaatschappelijk werk (Jens) en de onderwijsadviseurs van het bestuur Movare voor gespecialiseerde hulpvragen. Ons team verbetert continu de vaardigheden in het herkennen van meer- en hoogbegaafde kinderen en het bieden van passende uitdagingen. De organisatie Senzai ondersteunt ons hierbij, met als doel verrijkings- en verdiepingsstof aan te bieden, zowel binnen de reguliere lessen als in aparte projecten voor kinderen die extra uitdaging zoeken.

6

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Studieplanning
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut voor Executieve Functies
Schoolmaatschappelijk Werk (Jens) voor Motivatie
Vakdocent Gymnastiek voor Energiebeheer

Toelichting van de school:

Naast onze gedragsspecialisten bieden we kinderen ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak via onze ergotherapeut. De training 'Beter bij de les' richt zich op essentiële leer- en aandachtvaardigheden, planning en werkgeheugen (executieve functies). De ergotherapeut helpt ook bij prikkelverwerking. Daarnaast kan de vakdocent gymnastiek een cruciale rol spelen bij het vergroten van taakspanning en het verbeteren van de algemene werkhouding. Door beweging te integreren, stimuleren we niet alleen fysieke gezondheid, maar ook mentale focus en leervermogen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Vakdocent Gymnastiek (Sportdocent) voor Sportieve Vaardigheden
Vakdocent (The Move Factory/Combifunctionaris) voor Bewegingsactiviteiten

Toelichting van de school:

Als Gezonde Basisschool van de Toekomst leggen we extra nadruk op bewegen, zowel tijdens lessen als in pauzes. Geoptimaliseerde motorische ontwikkeling en beweging tijdens het leren versterken hersenverbindingen en bevorderen leerprestaties, wat bijdraagt aan het algehele welzijn van onze leerlingen. Dit omvat zowel de ontwikkeling als de toepassing van grove en fijne motorische vaardigheden. Onze lessen bevatten beweegmomenten zoals energizers, samenwerkend leren en bewegend leren, aangevuld met kwalitatieve gymlessen. Als Schoolplein14, mede dankzij de Cruijff Foundation, stimuleren we actief spelen en leren. De ergotherapeut ondersteunt specifiek de fijne motoriek, zoals schrijfvaardigheid en lettervorming, essentieel voor de huidige digitale wereld.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorgcoördinatie
Onderwijsassistenten (Adelante) voor Dagelijkse Zorg

Toelichting van de school:

OBS Harlekijn heet alle kinderen welkom, inclusief leerlingen met fysieke, zintuiglijke of verstandelijke beperkingen. Dit past bij onze identiteit als school die inclusief onderwijs biedt. Waar nodig, bieden we naast onderwijskundige ondersteuning ook medische handelingen en persoonlijke verzorging. Onze onderwijsassistenten van Adelante zijn hiervoor speciaal opgeleid en bieden de benodigde dagelijkse ondersteuning. Bij toelating beoordelen we zorgvuldig of we de vereiste expertise in huis hebben om elk kind een verantwoorde opvang te garanderen. We streven naar een optimale ontwikkeling van elk kind, geëvalueerd in regelmatige overleggen met ouders en leerkrachten. Nauwe samenwerking met partijen zoals het diabetesteam en het Seys-centrum is hierbij cruciaal.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Handvaardigheidsberging
Spreekkamers
Buitenschoolse opvang
Personenliften, hellingbanen rolstoelers & aangepa
Werkruimte GBT

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij OBS Harlekijn

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij OBS Harlekijn, een unieke leer-leefschool, staat 'bijzonder in beweging' centraal. Dit betekent dat we een warme en inclusieve omgeving bieden voor alle leerlingen, inclusief kinderen met lichamelijke en zintuiglijke beperkingen. We streven ernaar om een plek te zijn waar elk kind zich welkom en ondersteund voelt in zijn of haar ontwikkeling. Onze school is volledig ingericht om leerlingen met fysieke uitdagingen te accommoderen. Dit omvat rolstoeltoegankelijke gebouwen en speelplaatsen, een speciaal aangepast mindervalidentoilet met tillift, en twee moderne trapliften. Bovendien beschikken we over gespecialiseerde leermaterialen die de leerervaring voor elk kind verrijken. Om de hoogste kwaliteit van zorg en begeleiding te garanderen, werken we nauw samen met onderwijsassistenten van Adelante. Zij bieden gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van individuele begeleiding, persoonlijke verzorging en verpleging voor leerlingen met specifieke lichamelijke en zintuiglijke behoeften. Schoolondersteuningsprofiel (SOP) 2024 In het najaar van 2024 implementeren alle Movare-scholen een vernieuwd schoolondersteuningsprofiel. Zodra dit document volledig is en operationeel, delen we het met trots op onze website, zodat u volledig geïnformeerd bent over ons ondersteuningsaanbod. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning In lijn met ons kindgerichte onderwijsmodel, verdiepen we ons continu in de brede ontwikkeling van elk kind. We richten ons op het herkennen en stimuleren van talenten en interesses om zo optimaal aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften, ook die van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Onze focus ligt op de cognitieve, sociaal-emotionele en persoonlijke groei van leerlingen. We blijven ons bekwamen in het analyseren en interpreteren van deze ontwikkelingsgebieden. De effectieve toepassing van het directe instructiemodel (EDI) blijft hierbij essentieel om gerichte en resultaatgerichte lessen te garanderen. Verder optimaliseren we onze leerpleinwerkwijze met een efficiënte inzet van alle professionals. Door het verfijnen van dag- en weektaken en zelfstandige werkroutines creëren we structureel meer ruimte voor kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben. Het schoolbreed implementeren van startgesprekken aan het begin van het schooljaar is hierbij een cruciale stap. Deze gesprekken, gebaseerd op een sterke relatie en wederzijds vertrouwen, stellen ons in staat om samen met ouders en kinderen ambitieuze doelen te stellen. Dit geldt voor alle leerlingen, inclusief die met speciale ondersteuningsbehoeften. Knooppuntgesprekken met alle betrokken partijen blijven een onmisbaar onderdeel van dit proces, waardoor we een holistische aanpak waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek ons Schoolplan: Visie, Doelen en Kwaliteitsborging

Welke ambities en leerdoelen zijn vastgelegd in ons schoolplan voor de periode 2023-2027?

Ons schoolplan, het beleidsdocument voor de periode 2023-2027, schetst de visie en strategische keuzes voor de ontwikkeling van ons onderwijs. We streven naar een kindgericht onderwijsleerproces, verankerd in een professionele kwaliteitscultuur. OBS Harlekijn profileert zich als integraal onderdeel van een ontwikkelcentrum, met het 'werken op leerpleinen' als kernwerkwijze. De communicatie met ouders en kinderen wordt verbeterd door rapportgesprekken te transformeren naar start- en ontwikkelgesprekken. Tevens garanderen we een gestructureerd en integraal aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit schoolplan vormt de basis voor ons jaarplan, waarin we concrete actiepunten formuleren. De evaluatie van deze jaarplannen zorgt voor een continue cyclus van plannen, uitvoeren en bijsturen, waarbij leerkrachten, verdeeld over kwaliteits- en vakwerkgroepen, actief bijdragen aan onderwijsverbetering en beleidsontwikkeling, met breed draagvlak binnen het team.

Hoe borgt OBS Harlekijn de kwaliteit en bereikt het de gestelde onderwijsdoelen?

OBS Harlekijn hanteert een cyclische benadering voor onderwijsverbetering, gebaseerd op de principes van 'onderzoeken, ontwerpen, prototypen en conceptualiseren'. Jaarlijks vertalen we de ambities uit het schoolplan naar concrete verbeterdoelen in ons jaarplan. Onze kwaliteitsborging is veelzijdig. We baseren ons op interne evaluaties van leeropbrengsten, het onderwijsleerproces en het schoolklimaat, aangevuld met inzichten uit vakdidactische werkgroepen. Externe feedback van de ouderklankbordgroep, de Medezeggenschapsraad (MR), de leerlingenraad, het auditteam van Movare, en diverse onderzoeken zoals de schoolfoto en medewerkersonderzoeken, versterken onze kwaliteitsmeting. Om het onderwijs nog beter af te stemmen op de individuele behoeften van elk kind, investeert het team continu in het analyseren van leerresultaten en -ontwikkelingen. Door middel van verdiepingssessies en cyclisch handelen streven we naar een steeds passender onderwijsaanbod. Kwaliteitskaarten, met daarin uitgewerkte werkwijzen en afspraken, dienen als leidraad en borgingsinstrument, met ondersteuning van onderwijsadviesbureau Irisz.

Ontdek het Jonge Kind Programma op OBS Harlekijn

Toelichting van de school

Op OBS Harlekijn, gelegen in Landgraaf, geloven we dat een vliegende start essentieel is voor de ontwikkeling van ieder kind. Daarom werken we intensief samen met diverse partners die gespecialiseerd zijn in de opvang en educatie van jonge kinderen. Onze schoolgebouw biedt huisvesting aan Peuteropvang 't Eikske, een vertrouwde plek voor de allerkleinsten. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met PeuterSpeelPaleis Eigenwijs en Eigenwijs Kinderdagpaleis, beide gevestigd in de nabije omgeving van onze school. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang en afstemming van thema's, wat cruciaal is voor een soepele instroom in het basisonderwijs. Voor naschoolse opvang en begeleiding werken we samen met Humankind, die gevestigd zijn in ons schoolgebouw en een belangrijke rol spelen in het kader van de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Ook Sport & Science BSO Eigenwijs, gevestigd in de nabijgelegen sporthal Strijhagen, biedt kwalitatieve opvang. Deze korte lijnen garanderen dat uw kind, zowel tijdens als na schooltijd, de best mogelijke begeleiding ontvangt om zijn of haar leerbehoeften optimaal te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft OBS Harlekijn voor jonge kinderen?

OBS Harlekijn biedt een uitgebreid scala aan extra ondersteuning en programma's speciaal gericht op de jongste leerlingen. Dit omvat nauwe samenwerkingen met gespecialiseerde kinderopvang en peuterspeelzalen om een optimale ontwikkeling te waarborgen.

OBS Harlekijn biedt een uitgebreid scala aan extra ondersteuning en programma's speciaal gericht op de jongste leerlingen. Dit omvat nauwe samenwerkingen met gespecialiseerde kinderopvang en peuterspeelzalen om een optimale ontwikkeling te waarborgen.

Kinderopvang
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Samenwerking met diverse kinderopvangorganisaties

Met welke organisaties werkt OBS Harlekijn samen voor het jonge kind?

OBS Harlekijn onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met gerenommeerde organisaties zoals PeuterSpeelPaleis Eigenwijs en Eigenwijs Kinderdagpaleis. Deze partnerschappen versterken ons aanbod voor jonge kinderen.

OBS Harlekijn onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met gerenommeerde organisaties zoals PeuterSpeelPaleis Eigenwijs en Eigenwijs Kinderdagpaleis. Deze partnerschappen versterken ons aanbod voor jonge kinderen.

Team | OBS Harlekijn in Landgraaf | [2025] Schoolregister