OBS Harlekijn
Strijthagerweg 10
6372 AC Landgraaf

Schoolweging

Schoolweging
31.19
Spreiding
6.5

De schoolweging van Harlekijn Landgraaf is 31,19 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft OBS Harlekijn zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,2%). Deze resultaten tonen aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden uitstekend beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Een opvallende 67,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het regionale gemiddelde van 55,4%. Deze prestatie benadrukt de effectieve differentiatie in het onderwijs, vooral bij leerlingen met een complexere achtergrond (schoolweging 31,19).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladviesprofileel laat een brede range zien: 23,64% vmbo-(g)t en 18,18% vwo-advies (vs. 16,45% en 18,61% regio). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14,55%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Het praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 0%, tegenover 1,01% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHarlekijn LandgraafGemeente AmsterdamNederland
LIB176.87179175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsen laten zien waar een leerling al goed in is en waarin het zich nog verder kan ontwikkelen. De leerkracht observeert, geeft beurten en kijkt werk na. Met al die informatie vormt de leerkracht zich een beeld van de leerling.Toetsen maken dat beeld nog completer. Toetsen zijn dus als het ware één van de vele stukjes van een hele puzzel. Toetsen zien wij dan ook als een hulpmiddel om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling waardoor we ons onderwijs nog beter kunnen afstemmen op het niveau, tempo en talenten van onze leerlingen.Toetsen moeten het beeld wat de leerkracht vanuit observaties van de leerling heeft, bevestigen. Binnen ons onderwijs vindt er middels eigen werkjes, methodegebonden toetsen en toetsen vanuit het CITO Leerlingvolgsysteem monitoring plaats van onze resultaten. Vanaf het het schoojaar 2023- 2024 zetten we het nieuwe CITO Leerlingvolgsysteem "Leerling in beeld" in. Met Leerling in beeld kunnen toetsen nog adaptiever worden afgenomen waardoor de groei van leerlingen nog beter te volgen is. Binnen de kleuterbouw werken wij thematisch aan een speelse en uitdagende leeromgeving. We hebben veel aandacht voor een beredeneerd aanbod in hoeken waar kinderen ontwikkelingsgericht leren. Wij maken daarbij gebruik van de speelse projecten van de kleuteruniversiteit. De ontwikkeling onze kinderen volgen we in deze via ons observatie instrument “Mijn Kleutergroep”. Dit is een digitaal observatiesysteem met betrekking tot alle leerdoelen voor de groepen 1 en 2. MKG ondersteunt bij het vaststellen van observaties en laat via een uitgebreide rapportage de ontwikkeling van iedere leerling zien. In de groepen 5 t/m 8 werken de leerlingen met Snappet. Iedere leerling heeft een eigen device (chromebook) en kan iedere les adaptief aan eigen leerdoelen werken. Ook kunnen ze de eigen groei in leerontwikkeling zien. Bovendien vindt er halfjaarlijks middels de cyclus van handelingsgericht werken met behulp van analyses op groeps- en schoolniveau een reflectie plaats op de resultaten, begeleid door onze interne begeleiders. Leerkrachten krijgen zo inzicht in de resultaten en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van hun leerlingen en passen hun aanbod hierop aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,79% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijk gemiddelde van 11,81%), terwijl 62,07% op adviesniveau functioneert. De school benadrukt in haar beleid de 'doorlopende leerlijnen', wat terug te zien is in deze cijfers. De 24,14% die boven advies presteert, sluit aan bij het hoge streefniveau (67,3%).

Sociale ontwikkeling

Als Kanjerschool maken wij voor de sociaal-emotionele vorming gebruik van de methode van de Kanjertraining. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Wekelijks vinden Kanjertraining lessen plaats in alle groepen. Hier worden ook de Kanjerafspraken uitgelegd en toegepast. Deze Kanjerafspraken zijn vertaald in 5 basisregels die ook via posters door de hele school zichtbaar zijn. 1) We vertrouwen elkaar en 2) We helpen elkaar: dit zijn twee belangrijke uitgangsprincipes van de Kanjertraining om problemen voor te zijn. Zo zijn er regels die ons leren op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. 3) Niemand speelt de baas: Om goed samen te werken is het belangrijk dat niemand de baas speelt. De kanjertraining heeft een stappenplan om pesten tegen te gaan. 4) Niemand lacht uit: we hebben samen plezier en humor neemt dan ook een belangrijke plaats in. Maar we leren ook dat humor niet ten koste van de ander mag gaan. We lachen daarom niemand uit. 5) Niemand blijft zielig: Iedereen doet mee en we leren kinderen om actief te zijn. Het is niet nodig om zielig te blijven. Met de Kanjertraining wordt het zelfvertrouwen van kinderen vergroot. In het kort gaat het bij de Kanjertraining om: - Het aanbieden van eenvoudig, heldere regels die kinderen helpen en houvast geven. - Het geven van handvaten aan kinderen die toepasbaar zijn in sociale omgangssituaties. - Het geven van kanjerlessen die uitgaan van een positieve levensvisie en die toekomst- en oplossingsgericht zijn voor zowel kinderen, leerkrachten en ouders. - Kinderen leren positief over zichzelf en de ander te denken. Het zou mooi zijn als elk zich een Kanjer voelt. De methode van de Kanjertraining draagt bij aan een toename van pro-sociaal gedrag en een afname van probleemgedrag. De methode is zowel preventief als curatief inzetbaar en is door het Nederlands Jeugdinstituut beoordeeld als een effectieve aanpak bij pesten. LEES MINDER

Respect voor jezelf

Respect voor de ander

Respect voor de omgeving

Wat is de werkwijze van OBS Harlekijn voor sociale ontwikkeling?

OBS Harlekijn werkt wekelijks met de Kanjertraining in elke groep. De Kanjertraining maakt gebruik van rollenspellen en gesprekken over het gedrag van kinderen. Kinderen leren dat ze door hun gedrag keuzes maken, verduidelijkt door het werken met de metafoor van 'petjes'. Hierbij staat de 'witte pet' symbool voor vertrouwen en authentiek gedrag. De Kanjertraining heeft veel oefeningen om het vertrouwen recht te zetten, op basis van vijf basisregels. Twee keer per jaar wordt de KanVaS afgenomen, een leerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan. Leerkrachten vullen de KanVaS gedragsvragenlijst in; leerlingen van groep 5 t/m 8 ook. Er worden acties uitgezet op individueel, groeps- en/of schoolniveau, en ouders worden geïnformeerd via oudergesprekken.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Harlekijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Harlekijn gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Harlekijn?

OBS Harlekijn gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.