Basisschool 't Valder in Landgraaf

Het team van Basisschool 't Valder in Landgraaf

Current section: team
Belvauer 62
6373 Landgraaf

Zie hier hoe het team van Basisschool 't Valder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool 't Valder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool 't Valder bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool 't Valder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool 't Valder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool 't Valder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool 't Valder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool 't Valder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning en Vervanging op Basisschool 't Valder

Het waarborgen van onderwijscontinuïteit is essentieel, zeker in de huidige dynamische onderwijssector. Basisschool 't Valder ervaart, net als veel andere scholen, de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel. We zetten ons volledig in om de impact van afwezigheid van leerkrachten te minimaliseren. Vervanging is momenteel structureel gegarandeerd bij langdurige afwezigheid zoals zwangerschaps- en WIEG-verlof. Voor kortere periodes van afwezigheid, zoals ziekte, vertrouwen we primair op onze interne flexibiliteit en de toewijding van ons eigen team. We streven ernaar om altijd passende oplossingen te vinden, mede dankzij de inzet van onze toegewijde medewerkers. Onze school profiteert van een vaste vervanger die door de stichting aan ons is toegewezen. Deze leerkracht wordt bij beschikbaarheid prioriteit gegeven om de lescontinuïteit te waarborgen. Indien deze vervanger niet beschikbaar is, schakelen we direct onze interne reserves in. Hierbij worden eerst ambulante leerkrachten ingezet, mits hun eigen planning dit toelaat. Als interne opvang onverhoopt niet mogelijk is, worden leerlingen verdeeld over andere klassen. Alternatief zorgen onderwijsassistenten of leraarondersteuners voor begeleiding onder de eindverantwoordelijkheid van een leerkracht. Alleen in uiterste noodzaak, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een deel van de groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Wij realiseren ons dat dit consequenties kan hebben voor leerlingen en ouders. Basisschool 't Valder doet er alles aan om dit te voorkomen en waardeert uw begrip en ondersteuning in deze uitdagende situatie enorm.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Opbouw van de groepen en leerlingplaatsing

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool 't Valder

7

Taal- en Rekenspecialisten: Boost de Academische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexie expert voor lees- en schrijfuitdagingen
Intern begeleider voor leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen
Psychomotorisch coach voor beweging en leren
Reflexintegratie behandelaar voor neurologische ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze toegewijde logopediste bezoekt de school tweewekelijks om kleuters te screenen op mogelijke spraak- en taalontwikkelingsachterstanden. Deze vroege interventie zorgt ervoor dat kinderen de juiste ondersteuning krijgen om hun communicatieve vaardigheden optimaal te ontwikkelen vanaf jonge leeftijd.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor leerlingenzorg
Ergotherapeut voor praktische schoolvaardigheden
Vertrouwenspersoon voor een luisterend oor
Pestcoördinator voor een anti-pestbeleid

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders (IB'ers) zijn cruciaal voor de coördinatie van alle leerlingenzorg binnen Basisschool 't Valder. Zij ondersteunen onze leerkrachten actief bij het identificeren en begeleiden van leerlingen die extra aandacht en hulp nodig hebben. De IB'er fungeert als een belangrijke schakel tussen ouders, externe specialisten en instanties, en ziet toe op de effectieve implementatie van ons zorgbeleid. Het ultieme doel is om ieder kind de kans te geven zich optimaal te ontplooien en te laten excelleren binnen de klas. Onze ergotherapeut biedt gerichte hulp aan kinderen die uitdagingen ervaren met essentiële schoolse taken. Denk hierbij aan schrijven, knippen, het plannen van werk, concentratie of het zelfstandig uitvoeren van opdrachten. De ergotherapeut observeert nauwkeurig in de klas en deelt waardevolle adviezen met zowel leerkrachten als ouders. Daarnaast traint de ergotherapeut specifieke vaardigheden, zodat het kind zo zelfstandig mogelijk kan functioneren en volledig kan deelnemen aan het onderwijs. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolervaring en persoonlijke groei.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor pedagogische ondersteuning
Ergotherapeut voor taakgerichte strategieën

Toelichting van de school:

Bij Basisschool 't Valder hechten we enorm veel waarde aan een positieve pedagogische aanpak. We creëren een omgeving waarin het welbevinden van elk kind centraal staat, wat de basis vormt voor effectief leren en ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Psychomotorisch coach voor bewegingsstimulatie
Reflexintegratie behandelaar voor motorische groei

Toelichting van de school:

Leerkrachten op onze school worden regelmatig geconfronteerd met leerlingen die klachten uiten over pijn, vaak gerelateerd aan alledaagse zaken zoals hoofdpijn of buikpijn. Ook ontvangen we steeds vaker verzoeken van ouders om medicatie toe te dienen zoals voorgeschreven door een arts. Het is essentieel dat in dergelijke situaties altijd gehandeld wordt conform een vooraf vastgesteld en goedgekeurd protocol, om de veiligheid en gezondheid van de leerlingen te waarborgen.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV-ers voor eerste hulp

Toelichting van de school:

Onze teamleden die een BHV-certificaat hebben, volgen jaarlijks een verplichte herhalingscursus om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Daarnaast organiseren we eenmaal per jaar een grootschalige ontruimingsoefening voor alle groepen, die na afloop grondig wordt geëvalueerd en waar nodig wordt bijgestuurd. Onze overblijfkrachten volgen elke twee jaar een herhalingscursus EHBO, zodat zij optimaal voorbereid zijn op elke situatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Extra voorzieningen voor lichamelijk gehandicapte
lift
peuteropvang en BSO in school

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Optimale Leerlingontwikkeling op 't Valder

Ons Schoolbeleid voor Zorg en Begeleiding

Op Basisschool 't Valder zetten we ons volledig in voor de groei en het welzijn van elke leerling. Met twee toegewijde intern begeleiders, één voor de jongste kinderen (startklas tot groep 3) en één voor de oudere leerlingen (groep 4 tot 8), bieden we gespecialiseerde begeleiding. Deze professionals ondersteunen onze leerkrachten bij specifieke zorgvragen, monitoren de voortgang van leerlingen en coördineren de benodigde extra ondersteuning om elk kind de kans te geven te excelleren. De Startklas: Een Zachte Entree voor Jonge Talenten Voor kinderen die extra tijd en begeleiding nodig hebben om zich voor te bereiden op groep 1, biedt onze startklas een veilige en stimulerende omgeving. Deze kleine groep 4-jarigen, afkomstig uit verschillende scholen in Landgraaf, ontvangt onderwijs en zorg op maat. Dit is bijzonder waardevol bij uitdagingen op het gebied van leren, gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling. In plaats van directe doorverwijzing naar speciaal onderwijs, creëren we hier de ruimte voor kinderen om zich te ontwikkelen in hun vertrouwde omgeving, wat leidt tot een soepele en kansrijke start op de basisschool. Aanmelden voor de startklas gebeurt rond de leeftijd van 3 jaar en 6 maanden, altijd in nauwe samenwerking met ouders, voorschoolse voorzieningen en deskundigen, om de beste start voor elk kind te garanderen. Stimuleren van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen: Individuele Aandacht voor Talent Binnen elke klas bevinden zich leerlingen met een uitzonderlijke leerbehoefte of bijzondere talenten. Deze kinderen lopen vaak voor op de leerstof, stellen veel vragen en beschikken over creatieve ideeën. Het is belangrijk te erkennen dat niet alle slimme leerlingen direct als meer- of hoogbegaafd worden bestempeld; soms uiten zich uitdagingen zoals faalangst, onderpresteren of sociaal-emotionele moeilijkheden. Daarom is gerichte aandacht en effectieve begeleiding op school en thuis cruciaal. We kijken verder dan alleen academische prestaties en besteden ook veel aandacht aan sociaal-emotioneel welzijn en de ontwikkeling van executieve functies. Onze leerkrachten zetten zich schoolbreed in voor het verbeteren van deze vaardigheden. Speciaal voor onze hoogbegaafde leerlingen bieden we het uitdagende programma 'La Luna' aan. Externe Expertise voor Complexe Ondersteuningsbehoeften Basisschool 't Valder werkt nauw samen met diverse externe specialisten om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te adresseren. Een schoollogopedist ondersteunt kinderen met spraak- en communicatieproblemen. Daarnaast is er een ergotherapeut die wekelijks sessies verzorgt voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij motorische vaardigheden en executieve functies. Onze onderwijsadviseur biedt waardevolle ondersteuning bij specifieke vragen en initieert, indien nodig, onderzoeken of observaties. Verder is er een schoolmaatschappelijk werker van JenSaan aan onze school verbonden, wat zorgt voor laagdrempelige ondersteuning bij psychosociale vraagstukken. Deze samenwerkingen garanderen dat we altijd beschikken over de juiste expertise om kinderen optimaal te begeleiden. Toekomstvisie: Verbreding van Extra Ondersteuningsmogelijkheden Onze voornaamste ambitie is het creëren van een pedagogisch klimaat dat de ontwikkeling van elk kind maximaal stimuleert. Elk kind wordt met de grootste zorgvuldigheid en aandacht benaderd, waarbij hun individuele behoeften centraal staan. We streven ernaar een rijk en passend aanbod te ontwikkelen voor leerlingen met hoogbegaafdheid, waarbij we tegelijkertijd de unieke talenten en capaciteiten van elk kind erkennen en koesteren. Dit streven naar voortdurende verbetering uit zich ook in het leveren van effectieve en inspirerende instructies, een focus die we in de toekomst blijven versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan: Een Diepgaande Blik

Welke Concrete Doelen Staan Vaste In Ons Schoolplan voor 2025-2026?

Kwaliteitszorg is de ruggengraat van onze onderwijsvernieuwing, waarbij we continu streven naar verbetering door zorgvuldige planning, evaluatie en externe audits. Onze doelstellingen voor het schooljaar 2025-2026 zijn breed en gericht op optimale leerresultaten voor elke leerling. Instructie en Didactiek: We hanteren het EDI-model voor gedegen instructie en starten een pilot met Nano, de opvolger van onze rekenmethode Semsom, in groep 5. Een doorlopende lijn in rekenen, met consistente routines, afspraken en rekentaal, is cruciaal. Doelenplanners ondersteunen dit proces. Data-analyse en Administratie: Ultimview dient als onze primaire analyse-tool voor effectiviteitsmetingen. Parnassys wordt nauwgezet gebruikt voor accurate administratie en leerlingregistratie. Kwaliteit en Professionele Ontwikkeling: We ontwikkelen een clusterbreed, dekkend onderwijsaanbod voor alle leerlingen. Leerkrachten worden opgeleid tot specialisten en ingezet binnen kwaliteitsgroepen, wat zorgt voor expertise-uitwisseling en vakontwikkeling. Leerlingenontwikkeling en Pedagogiek: Executieve functies worden gestimuleerd om het leervermogen te vergroten. Voor hoogbegaafde leerlingen bieden we een uitdagend curriculum, terwijl we met een structurele aanpak taal- en leerachterstanden effectief bestrijden. Hoge verwachtingen en doelgerichte ondersteuning, afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van elke groep, staan centraal. Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een leerkrachtonafhankelijke, doorlopende lijn in Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) en een proactieve aanpak ter voorkoming van pestgedrag waarborgen een veilige leeromgeving. Integratie Startklas: De startklas wordt volledig geïntegreerd, met een sterke focus op kennisdeling en expertise-uitwisseling. Visie en Doelstellingen Burgerschap (Movare 2023-2027): Onze school bereidt leerlingen niet alleen voor op vervolgonderwijs, maar ook op een betekenisvol leven. Persoonlijkheidsvorming, een veilige omgeving en wederzijdse acceptatie zijn hierbij leidend. Ons schoolplan beschrijft gedetailleerd hoe we dit realiseren. Belangrijkste Burgerschapsdoelen: We streven naar doelgericht en samenhangend burgerschapsonderwijs door alle leerjaren, met een duidelijke evaluatie van leerresultaten. Kennis en respect voor de basiswaarden van onze democratische rechtsstaat staan voorop. Empathie, kritisch denken, meningsvorming en vreedzame conflictoplossing worden actief bevorderd. We stimuleren respect voor diversiteit in elke vorm en zorgen voor een schoolcultuur die volledig aansluit bij de waarden van inclusie en wederzijds respect.

Hoe Monitoren en Realiseren We Onze Schoolse Doelen?

De realisatie van onze ambitieuze schoolse doelen wordt continu gemonitord via zorgvuldige jaarplannen, die tweemaal per jaar worden geëvalueerd. Deze doelen zijn een vast agendapunt tijdens studiedagen en unitoverleg, waar ze actief worden besproken en bijgestuurd om optimale resultaten te garanderen.

Ontwikkelingsgerichte Groepen 1/2: Spelend Leren bij Basisschool 't Valder

Toelichting van de school

Bij Basisschool 't Valder bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen met drie groepen 1/2. In deze klassen leren de jongste en oudste kleuters samen, wat de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfstandigheid en wederzijdse hulp bevordert. Drie toegewijde leerkrachten begeleiden elke groep, waardoor persoonlijke aandacht gegarandeerd is. Wij geloven in een vloeiende overgang naar groep 3 en hanteren de filosofie van spelend leren. Leesonderwijs starten we wanneer het kind er klaar voor is. In de groepen 1 en 2 stimuleren we de interesse in letters en woorden door middel van thematische hoeken en speciaal ontwikkelingsmateriaal. Individuele instructie op maat binnen de eigen groep zorgt voor een optimale leerervaring. Onze uitdagende leeromgeving prikkelt de nieuwsgierigheid. Thema's, zoals 'de bakker' of 'ziek zijn', sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen en duren gemiddeld zes weken. Kinderen met een taalontwikkelingsachterstand ontvangen extra begeleiding in kleine groepjes, zodat ze optimaal voorbereid zijn op groepsactiviteiten en eventuele achterstanden worden geminimaliseerd. Samenwerking met de peuterspeelzaal is cruciaal voor een effectieve Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Door afstemming tussen de VVE-coördinator, peuterspeelzaal en onze kleutergroepen qua thema's, versterken we de taalontwikkeling en zorgen we voor een doorlopende leerlijn. We maken gebruik van de methode "Kleuterplein", die kleuters spelenderwijs laat leren in diverse leeromgevingen. Dit zorgt voor een solide voorbereiding op groep 3.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Basisschool 't Valder biedt specifieke extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen, waaronder een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Basisschool 't Valder biedt specifieke extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen, waaronder een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Kinderopvang diensten
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool 't Valder samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Flow Kinderopvang om een naadloze overgang en een verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Wij werken nauw samen met Flow Kinderopvang om een naadloze overgang en een verrijkende leerervaring voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Basisschool 't Valder in Landgraaf | [2025] Schoolregister