Basisschool 't Valder
Belvauer 62
6373 TT Landgraaf

Schoolweging

Schoolweging
29.21
Spreiding
6.26

De schoolweging van ’t Valder is 29,21 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat de schoolpositionering als kwaliteitsinstelling bevestigt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerdoelen, vooral gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen vertonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 12,5% vwo-advies en 20,83% havo/vwo-advies. Dit contrasteert met verhoudingsgewijs lagere adviezen voor praktijkgericht onderwijs (4,17% vmbo-k). Opvallend is het hoge percentage vmbo-k/-(g)t (25%), wat aansluit bij de bredere diversiteit in de regio (vergelijk 5,64% bij andere scholen).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t ValderGemeente AmsterdamNederland
LIB176.87175.23176.75

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om ons onderwijs effectief vorm te geven maken we gebruik van methodieken die ons helpen de vastgestelde doelen primair onderwijs te bereiken. Dagelijks worden doelen behandeld en wordt geëvalueerd of de leerlingen de leerstof beheersen aan de hand van een doelenplanner. Een doelenplanner wordt ingezet om zicht te krijgen op het leerdoel en daardoor ook op de leerlijn. Bovendien vinden regelmatig toetsmomenten plaats, zowel via de toetsen die bij onze methodes horen alsook methodeonafhankelijke toetsen, waarbij we de resultaten vergelijken met het landelijk gemiddelde. Na elke vier tot vijf weken worden bloktoetsen afgenomen, waarin de aangeboden lesstof van die periode wordt getoetst. Hoewel alle leerlingen dezelfde lesstof aangeboden krijgen, differentiëren we vervolgens in de verwerking op basis van het niveau van de leerlingen op de doorgaande ontwikkellijn. Om eventuele hiaten in het leerproces op te sporen en aan te pakken, maken we gebruik van diverse hulpmiddelen op school die ons ondersteunen bij de analyse. Een voorbeeld hiervan is de Bareka rekenmuur, die ons helpt bij het identificeren van specifieke hiaten waar leerlingen mogelijk extra ondersteuning nodig hebben. Daarnaast bieden we extra ondersteuning op school door de inzet van een leraarondersteuner. Deze ondersteuner helpt kinderen die extra hulp of juist meer uitdaging nodig hebben verder te laten ontwikkelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,81% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Toch behaalt 22,22% van de leerlingen een hoger niveau dan geadviseerd, wat past bij de schoolvisie van 'hoge verwachtingen' en tweedelijns begeleiding bij doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een school waar alle teamleden in openheid en met respect op een positieve wijze omgaan met leerlingen en met elkaar. Onze school biedt een rustige werkomgeving en nodigt leerlingen uit om te leren. We organiseren activiteiten om de betrokkenheid van leerlingen bij de school te bevorderen. We waken over de veiligheid van de leerlingen door duidelijke omgangregels op te stellen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan tijdens de 'gouden weken' die aan het begin van het schooljaar plaatsvinden. Er worden dan per groep regels opgesteld waar iedereen zijn verantwoordelijkheid voor dient te dragen. Hier worden ook duidelijke waarden gekoppeld aan gedrag. We zorgen voor een aangename, stimulerende werkomgeving voor kinderen en personeelsleden waardoor we het vertrouwen in elkaar vergroten. Daarnaast betrekken we ook ouders bij de school en vervullen we als organisatie een functionele rol binnen de lokale en regionale gemeenschap. LEES MINDER

Respect & Veiligheid

Openheid & (zelf)Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool 't Valder voor sociale ontwikkeling?

Basisschool 't Valder hecht veel waarde toe aan een veilig klimaat voor de leerlingen en besteedt veel aandacht aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling, wat zich kenmerkt in vertrouwen en respect. De school toetst een aantal malen per jaar het welbevinden van leerlingen. Uit de leerling- en ouderenquête van schooljaar 23/24 is gebleken dat de school hoog scoort op veiligheid en de relatie tussen kind en leerkracht. Ook de ouders geven aan in hoge mate vertrouwen te hebben in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool 't Valder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool 't Valder gebruikt 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool 't Valder?

Basisschool 't Valder gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kanjer trainingen, SOEMO-kaarten en Kwink.