
De resultaten van Basisschool 't Valder in Landgraaf
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool 't Valder, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool 't Valder bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool 't Valder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op 't Valder
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets, waarbij een resultaat van 96.97% is behaald. Onze school presteert hiermee boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat aangeeft dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen de basisvaardigheden goed onder de knie heeft. Dit resultaat overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 96.40%.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op 't Valder
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische doelen te bereiken. Op Basisschool 't Valder is 65.80% van de leerlingen erin geslaagd dit ambitieuze niveau te halen, wat ons onderscheidt. Dit resultaat ligt boven het door de inspectie vastgestelde streefniveau van 48.6% voor onze schoolpopulatie, en ook boven het landelijk vergelijkingsgemiddelde van 59.67%. Het toont onze toewijding aan excellentie en de succesvolle begeleiding van onze leerlingen naar hogere prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool 't Valder?
Basisschool 't Valder in Landgraaf hecht veel waarde aan een optimale voorbereiding op het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangen onze leerlingen een zorgvuldig opgesteld schooladvies, gebaseerd op hun unieke talenten en ontwikkeling. Ons adviesproces is een gezamenlijke inspanning van ervaren leerkrachten uit groep 6, 7 en 8, en ons managementteam. We kijken verder dan alleen de resultaten; de werkhouding, aanleg en algemene ontwikkeling van uw kind spelen een cruciale rol. We hanteren een proactieve benadering: vanaf groep 6 stellen we een voorlopig advies op, dat we halfjaarlijks met u bespreken en bijstellen. Een hogere eindtoetsuitslag dan het schooladvies? Dan heroverwegen we het advies positief. Bij 't Valder geloven we in het potentieel van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool 't Valder: Groei en Welzijn
Bij Basisschool 't Valder in Landgraaf staat de sociale ontwikkeling van ieder kind centraal. Wij geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor zowel cognitieve groei als persoonlijk welzijn. Elk kind verdient het om zich veilig, gezien en gewaardeerd te voelen binnen onze schoolmuren. Een positieve groepsdynamiek en goed ontwikkelde sociale vaardigheden creëren de ideale voedingsbodem voor succesvol leren en opgroeien. We starten elk schooljaar met de 'Gouden Weken', een periode waarin we samen met de leerlingen werken aan een hechte groepsvorming, het vaststellen van duidelijke omgangsregels en het omarmen van gezamenlijke waarden zoals respect, eerlijkheid en verantwoordelijkheid. Onze dagelijkse aanpak garandeert een rustige, gestructureerde omgeving waarin kinderen leren optimaal samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen pas echt tot bloei komen en leren wanneer zij zich sociaal en emotioneel geborgen voelen. Daarom integreren we dit aspect continu in ons onderwijs. Een positief klassenklimaat is hierbij van cruciaal belang. Net zoals sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben bij specifieke vakken, kunnen er ook kinderen zijn die uitdagingen ervaren op sociaal-emotioneel of gedragsmatig vlak. Dit kan zowel individuele impact hebben als de gehele groep beïnvloeden. We begrijpen dat deze situaties complex kunnen zijn voor zowel ouders als de leerlingen zelf. Daarom zetten wij proactief in op passende ondersteuning. In nauwe samenwerking met ouders identificeren we de behoeften van het kind en zoeken we naar de meest effectieve oplossingen om balans te herstellen binnen de groep. Vaak is gerichte hulp voldoende om een kind weer succesvol te laten participeren. In uitzonderlijke gevallen kan het echter zijn dat een andere omgeving beter aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van het kind. In dergelijke situaties evalueren we zorgvuldig, altijd in overleg met ouders, de best mogelijke vervolgstappen. Bovendien vervult onze school een verbindende rol binnen de wijk. We stimuleren actieve ouderbetrokkenheid en werken samen met externe partners waar nodig. Samen bouwen we aan een veilige, betrokken en dynamische schoolgemeenschap, waarin elk kind de kans krijgt om optimaal te groeien, zowel academisch als persoonlijk.
Respect en Veiligheid: De basis voor onze leeromgeving.
Openheid en (zelf)Vertrouwen: Stimuleren van groei en zelfbewustzijn.
Verantwoordelijkheid: Leren voor het leven en voor elkaar.
Wat is de aanpak van Basisschool 't Valder voor sociale ontwikkeling?
Bij Basisschool 't Valder hechten we enorm veel waarde aan een veilige en respectvolle omgeving voor al onze leerlingen. Dit fundament van vertrouwen en wederzijds respect kenmerkt onze schoolcultuur. Meerdere keren per jaar meten we het welbevinden van onze leerlingen. Uit de leerlingenenquête van schooljaar 2024/2025 blijkt dat onze leerlingen onze school beoordelen met een uitstekende 8,6. Vooral het didactisch en pedagogisch handelen scoorden hierbij hoog. Een aandachtspunt dat we dit schooljaar specifiek aanpakken, is het beter bespreken van toetsresultaten en het formuleren van concrete leerdoelen voor volgende toetsmomenten. Ouders waarderen onze school met een 7,7. We betreuren het lage responspercentage van 33% bij deze enquête, maar de positieve feedback op ons pedagogisch handelen en de actieve, zelfstandige rol van de leerlingen is bemoedigend. Verbeterpunten die we oppakken zijn het optimaliseren van de informatievoorziening naar ouders over schoolactiviteiten en het duidelijker communiceren van nieuw beleid. Dit krijgt dit schooljaar onze prioriteit.
Welke methoden gebruikt Basisschool 't Valder voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Basisschool 't Valder hanteert de volgende methoden om sociale opbrengsten te monitoren en te stimuleren:
- Leerling in beeld: Een uitgebreid instrument voor het volgen van de ontwikkeling van leerlingen.
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op onze school?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool 't Valder gebruik van diverse succesvolle methodieken:
- Een doos vol gevoelens: Interactieve materialen om emoties te verkennen.
- Kanjer trainingen: Praktische vaardigheden voor positieve interactie.
- SOEMO-kaarten: Hulpmiddelen voor sociale en emotionele bewustwording.
- Kwink: Een digitale tool voor het versterken van sociaal gedrag.
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool 't Valder: Een Diepgaande Analyse
De Onderwijsinspectie heeft Basisschool 't Valder op 16 november 2023 getoetst aan de hand van een vierjaarlijks onderzoek. Dit uitgebreide onderzoek evalueerde cruciale standaarden zoals basisvaardigheden, zicht op ontwikkeling, pedagogisch-didactisch handelen, veiligheid en schoolresultaten. Ook de schoolvisie, ambities, kwaliteitsverbetering en verantwoording kwamen aan bod. Wij zijn verheugd te melden dat Basisschool 't Valder voor alle onderzochte standaarden het oordeel 'Voldoende' heeft ontvangen. Dit bevestigt onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving voor elke leerling. Het team van 't Valder kenmerkt zich door een hechte samenwerking en een gedeelde passie voor onderwijsontwikkeling. De inspectie benadrukt de sterke basisvoorwaarden die op school zijn gerealiseerd, mede dankzij de investeringen in de expertise van ons team. De focus ligt op continue verbetering, waarbij kritische zelfreflectie leidt tot aangescherpte onderwijsdoelen. Dit alles draagt bij aan een positieve en effectieve leerervaring voor onze leerlingen. Een aandachtspunt uit het rapport betreft de variatie in de toepassing van instructiemodellen binnen lessen. We zetten ons actief in om de implementatie van ons gekozen instructiemodel verder te optimaliseren en te uniformeren, zodat elke leerling optimaal profiteert.