Basisschool Op gen Hei
An de Voeëgelsjtang 12
6373 BJ Landgraaf

Schoolweging

Schoolweging
32.85
Spreiding
6.03

De schoolweging van Op gen Hei is 32,85 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de solide basiskwaliteit van het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Deze prestatie benadrukt de effectieve differentiatie in het onderwijs, waarbij talentontwikkeling centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een evenwichtige mix: 16,3% vwo (iets onder regionaal gemiddelde) en 14,0% havo/vwo (boven regio). Het aandeel vmbo-adviezen (11,6%) sluit aan bij de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school actief inzet op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente LandgraafGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. LeerlinginBeeld (Lib), ons leerlingvolgsysteem. Ouders worden op de ouderavonden geïnformeerd over de toetsresultaten. In leerjaar 6 en 7 krijgen alle leerlingen de ADIT (adaptieve digitale inteligentietest) met daarbij een voorlopig schooladvies. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (Route8). Wij kiezen voor deze adaptieve toetsvorm op basis van onze onderwijsvisie. Ouders krijgen in groep 8 een VO-advies voor hun kind. Op gen Hei biedt passend onderwijs door in iedere jaargroep op 3 niveaus te werken. De tussenresultaten spelen hierbij een belangrijke rol. Mede op basis hiervan stelt de groepsleerkracht na een grondige analyse groepsoverzichten samen. De groepsoverzichten leiden tot een gedifferentieerd aanbod, aanpak 1, 2 en 3. Deze aanpakken worden beschreven in de verslaglegging van het groepsgesprek didactisch. Op basis van de opvolgende toetsronde (ook aan het eind van het schooljaar) worden de overzichten en verslaglegging daar waar nodig aangepast en/of bijgesteld. Daarnaast zijn we bezig om meer gebruik te maken van formatief handelen tijdens de lessen. Hierbij proberen we het onderwijsproces bij leerlingen op de voet te volgen door op verschillende manieren te bekijken waar ze zitten en waar ze tegenaanlopen. Hierdoor zijn we sneller in staat de leerlingen bij te sturen en ze te laten leren van hun fouten. Bij formatief handelen staat dus niet zozeer het oordeel of het cijfer (die wij sowieso al niet geven) centraal, maar het gesprek over het proces en de uitkomsten (leren leren). Dat is per definitie een individueel traject, op basis van de doelen die de leerling zelf, of in samenspraak met de leerkracht, heeft geformuleerd. Onze school maakt twee keer per jaar een zelfevaluatie van de tussenopbrengsten aan de hand van de Cito toetsen. Tweemaal per jaar worden in het managementteam de tussenresultaten, de verbeterplannen met elkaar besproken en vergeleken. Opvallende opbrengsten worden daarna besproken in personeelsvergaderingen, noodzakelijke acties die hier uit voort vloeien, worden beschreven in een nieuw jaarplan of geborgd in het schoolplan en/of jaarverslag.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,2% stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk), terwijl 22,6% bovenadviezeresultaten behaalt. Dit weerspiegelt een nauwkeurig adviesproces en doorlopende begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Welbevinden staat hoog in het vaandel. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER

Welbevinden

Veilige omgeving

Pedagogisch klimaat

Wat is de werkwijze van Basisschool Op gen Hei voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Op gen Hei zorgt voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de schooldag. De school monitort dit jaarlijks en heeft een veiligheidsbeleid gericht op het voorkomen, afhandelen, registreren en evalueren van incidenten. Er is een aanspreekpunt voor pesten en de coördinatie van het veiligheidsbeleid tegen pesten. Het pedagogisch klimaat kenmerkt zich door rust, regelmaat en structuur. De gedragsregels zijn duidelijk, geaccepteerd en worden consequent gehanteerd volgens het gedragsprotocol. Er is een luisterjuf/-meester, brievenbus/post van het hart, waarin kinderen kunnen delen waar ze mee zitten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op gen Hei om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Op gen Hei gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal-emotioneel functioneren van LiB, Vragenlijst sociale veiligheid van Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op gen Hei?

Basisschool Op gen Hei gebruikt Goed gedaan en Deep Learning als methoden voor sociaal-emotioneel leren.