Basisschool De Oostvogel
Pastoor Willemsstraat 15
4586 AJ Lamswaarde

Schoolweging

Schoolweging
30.7
Spreiding
5.43

De schoolweging van De Oostvogel Lamswaarde is 30,70 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingspercentage van 57,3%. Dit toont aan dat de school hogere onderwijsprestaties levert dan verwacht bij haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Alle leerlingen (100%) ontvingen een havo-advies, wat opvallend is vergeleken met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,07% havo-advies wordt gegeven. Dit zou kunnen wijzen op een consistente onderwijsaanpak of selectieve instroom, maar vraagt om monitoring van de doorstroomresultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Oostvogel LamswaardeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hechten veel waarde aan de kwaliteit van ons onderwijs. Immers onze (uw) kinderen hebben recht op het best mogelijke onderwijs. Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit is een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (CITO/IEP). We hanteren een toetskalender, waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. Enkele keren per jaar worden voor de verschillende vakgebieden deze zgn. landelijk genormeerde toetsen afgenomen, die een beeld geven van hoe onze leerlingen scoren t.o.v. overige scholen in Nederland. De onderstaande toetsen worden op verschillende momenten afgenomen. De uitslagen worden daarna geanalyseerd en indien nodig wordt actie ondernomen. In de toetskalender staan de momenten van afname gedurende het schooljaar. De niet-methode gebonden toetsen voor gr. 3-8 die gebruikt worden, zijn: Technisch lezen: AVI en DMT (CITO) IEP-LVS rekenen IEP-LVS taalverzorging IEP-LVS lezen IEP-LVS woordenschat gr. 7-8 IEP-LVS Hart & Handen Naast deze niet-methode gebonden toetsen worden er ook methode gebonden toetsen afgenomen. De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt ook gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen. In oktober en april (gr. 3-8) wordt middels metingen met het KiVa-programma de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind in beeld gebracht en gevolgd. Hiervan wordt een sociaal netwerkanalyse samengesteld. In gr. 1-2 wordt dit ook door middel van observaties (KIJK) gevolgd. Drie keer per jaar worden al deze resultaten tijdens de unitbesprekingen besproken. Afhankelijk van de tussen- en eindresultaten volgen er individuele acties en/of acties gericht op de groep en/of school. Op de kind ouderavonden worden deze resultaten zowel met kind als ouder/verzorger besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

44,4% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit roept vragen op over de relatie tussen adviesniveau en doorstroombaarheid. De school geeft zelf aan intensief te monitoren via ontwikkelingslijnen, wat toekomstige aanpassingen mogelijk maakt.

Sociale ontwikkeling

Alle leerlingen moeten zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen vanuit een positieve insteek. Op de Oostvogel zetten we middels de KiVa-methode extra in op een positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. Hierdoor versterkt de sociale veiligheid en wordt pesten tegen gegaan. De sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van ieder kind wordt positief gestimuleerd, waardoor deze vaardigheden en het pedagogisch klimaat op school verbeteren. Groepsproblemen zoals bijv. pesten worden met KiVa effectief voorkomen. Twee keer per jaar vullen de leerlingen van gr. 3-8 de KiVa-monitor in en de uitkomsten hiervan biedt de leerkracht concrete handvatten om de sfeer in de groep te verbeteren en ervoor te zorgen dat iedereen een fijne tijd op school heeft. Het is tevens een goede check of we op schoolniveau op de goede weg zijn op het gebied van sociale veiligheid alsmede de effectiviteit van ons beleid. LEES MINDER

preventief en curatief

schoolbreed

oplossingsgericht

Wat is de werkwijze van Basisschool De Oostvogel voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Basisschool De Oostvogel voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op kernwaarden die voortkomen uit haar visie. Het KiVa-programma, met sleutelwoorden als positiviteit en preventie, wordt gebruikt. KiVa is evidence-based en heeft zich zowel in Nederland als in het buitenland bewezen. De KiVa-grondhouding, die kenmerkend is voor Basisschool De Oostvogel, omvat de volgende principes: 1. Pesten accepteren we nooit. 2. Ieder kind mag uniek zijn. 3. Iedereen is verantwoordelijk. 4. We geven het goede voorbeeld. 5. We zijn betrokken bij ieder kind.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Oostvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Oostvogel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! (voor gr. 1-2) en de KiVa-monitor.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Oostvogel?

Basisschool De Oostvogel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en SOEMO-kaarten.