
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in Lage
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap
De schoolweging van D’n Opstap is 27,31 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 97,96% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit is 1,5 procentpunt hoger dan het regionaal gemiddelde (96,45%), wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit is 11,5 procentpunt lager dan bij vergelijkbare scholen (61,1%). De school zet specifiek in op rekenvaardigheden via adaptieve lesmethoden om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31,58% havo en 21,05% vwo, samen goed voor 52,63% van de adviezen. Dit ligt ruim boven regionale percentages (26,52% havo/vwo). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) tegen 1,01% in de regio. De combinatie vmbo-(g)t met 15,79% benadrukt evenwicht in beroepsgerichte mogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | D’n Opstap | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen nemen we op de volgende manier toetsen af: Methodegebonden toetsen (groep 3 t/m 8) die bij de leerstof horen. Na een aantal weken is voor bijna elk vakgebied een toets in de methode opgenomen. Daarbij wordt gekeken of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De resultaten gebruiken de leerkrachten om te kijken of er meer verrijking, verdieping of herhaling aangeboden moet worden. Met de komst van digitaal onderwijs hebben we voor de groepen 3 t/m 8 de mogelijkheid gekregen om de kinderen voor diverse vakgebieden te volgen indien ze de stof online verwerken. Niet methodegebonden toetsen volgens de toetskalender. Voor groep 3 t/m 8 zijn er DIA-toetsen vastgelegd op de toetskalender. Op vaste momenten in het jaar worden deze toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem afgenomen als signalering. In februari en juli bekijken we de trendanalyses naar aanleiding van de afgenomen toetsen. De resultaten van deze meetmomenten gebruiken de leerkrachten om het juiste niveau helder te krijgen en het handelen daar op aan te passen. Op individueel- en groepsniveau worden plannen van aanpak en nieuwe doelen opgesteld. In januari/februari maken de leerlingen van groep 8 de "doorstroomtoets". Alle gegevens van de leerlingen leggen we vast in een leerlingvolgsysteem. We maken gebruik van Parnassys. In dit systeem kunnen we alle gegevens van de leerlingen verwerken. Door middel van deze toetsen proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en ons onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het niveau van de leerlingen. De resultaten en de acties die daaruit voortvloeien, zullen we tijdig en zorgvuldig met de ouders bespreken. Tijdens de groepsbesprekingen worden de resultaten besproken. Op basis van de resultaten van de groep en de leerlingen worden acties en interventies uitgezet. De resultaten van de leerlingen worden gecommuniceerd met ouders, twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Tijdens de (kind-/)oudergesprekken worden de resultaten besproken.
Zitten de oud-leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,56% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. Het hoge percentage van 83,33% dat op advies functioneert, reflecteert zorgvuldige advisering. De school onderscheidt zich met 11,11% bovenadviezers, wat het belang van doorlopende monitoring in het ondersteuningsplan onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Wij hechten als school heel erg veel waarde aan de sfeer op school. We volgen de kinderen niet alleen in hun cognitieve ontwikkeling, maar daarnaast ook op sociaal-emotioneel gebied. Het welbevinden van de leerling is voor ons de basis om ontwikkeling op gang te brengen. Daarnaast volgen we de betrokkenheid van de leerlingen.
Oog voor het kind
Sociaal
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap volgt de leerlingen op sociaal-emotioneel gebied met het instrument Kindbegrip, gekoppeld aan ParnasSys. Kindbegrip geeft mogelijkheden tot overzichten en handelingssuggesties. Daarnaast wordt om het jaar de vragenlijst 'Veiligheid' uit het digitale systeem WMK afgenomen bij de leerlingen van groep 5 t/m 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap gebruikt de vragenlijst uit het leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap?
Rooms Katholieke Basisschool D'n Opstap gebruikt het Rots & water programma voor sociaal-emotioneel leren.