M G R Heyligersschool
Sportweg 2
4434 AE Kwadendamme

Schoolweging

Schoolweging
30.68
Spreiding
5.48

De schoolweging van M G R Heyligersschool is 30,68 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de inspectienorm van 85% en vergelijkbare scholen (95,7%). De school demonstreert hiermee sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en het vergelijkingsniveau van 57,3%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Duidelijke focus op hogere onderwijswegen: 23,1% havo en 15,4% vwo advies (vs. 16,1% en 18,6% in de regio). Praktijkonderwijs (15,4%) scoort beduidend hoger dan regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de schoolweging. De combinatie vmbo-(g)t/havo (7,7%) toont maatwerk in advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsM G R HeyligersschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanuit de tussenresultaten uit het IEP (ice evaluatie primair onderwijs) leerlingvolgsysteem werken de leerkrachten ernaar om het optimale uit een kind te halen. Dit laatste kan gebeuren binnen de klas maar ook via extra hulp buiten de groep. Bij de eindtoetsen wordt geëvalueerd in hoeverre de ingezette procedures resultaat hebben opgeleverd. Bij het opstellen van het actieplan worden indien nodig maatregelen genomen en worden deze in het actieplan beschreven. Leerkrachten evalueren of de geboden aanpak werkt en stellen die zo nodig bij zowel op leerling- als groepsniveau. Door middel van scholing op diverse vakgebieden scholen de leerkrachten zich extra bij om toe te werken naar een zo hoog mogelijk niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11,1% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 33,3% boven advies scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en aansluiting op het VO. De beschreven samenwerking met het Ostrea Lyceum en Pontres Scholengroep draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

De ondersteuning van basisschoolkinderen moet leiden tot sociaal-emotionele competentie van deze kinderen. We verstaan onder sociaal-emotionele competentie het vermogen van het kind om op een adequate wijze om te gaan met zichzelf, met andere kinderen, met volwassenen en met de wereld om het kind heen. Het gaat daarbij om het ontwikkelen van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen. Deze componenten moeten ervoor zorgen dat het kind relaties kan aangaan en onderhouden, deze kan vergroten, verkleinen en loslaten op een dusdanige wijze dat het kind in evenwicht blijft of in staat is dat evenwicht te herstellen. Uiteindelijk moet de sociaal-emotionele competentie ertoe leiden dat mensen reeds op jonge leeftijd zich kunnen meten met de algemeen gewaardeerde normen en waarden. Daarbij valt te denken aan eerlijkheid, verdraagzaamheid, democratie, moed, hulpvaardigheid, zorgzaamheid, zelfbeheersing, fatsoen, toegeeflijkheid, respect, beleefdheid, eerbied, solidariteit, vrijheid, trouw verantwoordelijkheid en vergevingsgezindheid. LEES MINDER

sociale weerbaarheid

samen oplossingen zoeken

fouten mag je maken

Wat is de werkwijze van M G R Heyligersschool voor sociale ontwikkeling?

M G R Heyligersschool besteedt dagelijks aandacht aan sociale ontwikkeling met de catechese methode Trefwoord en de methode Klassenkracht, gericht op het verbeteren van de groepsdynamiek, het opbouwen van sterke onderlinge relaties en een veilig pedagogisch klimaat. In groep 6, 7 en 8 wordt jaarlijks de sociale veiligheidsmonitor afgenomen. Schoolbreed is er aandacht voor sociale vorming tijdens de lessen burgerschap, en door het afnemen van de burgerschapsmonitor in groep 7 en 8 wordt gekeken naar verbeterpunten.

Welke registratievormen gebruikt M G R Heyligersschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

M G R Heyligersschool gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, sociogram van sometics, Burgerschapsmonitor Rovict en Klassenkracht om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt M G R Heyligersschool?

M G R Heyligersschool gebruikt Goed van start, Klassenkracht en Trefwoord als methoden voor sociaal-emotioneel leren.