Burgemeester de Ruiterschool
Vijverpark 89
8374 KG Kuinre

Schoolweging

Schoolweging
29.58
Spreiding
5.14

De schoolweging van Burgemeester de Ruiterschool is 29,58 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zowel het inspectiedoel als het regionale gemiddelde van 95,7%, wat duidt op stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit illustreert de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op midden- en hogere niveaus: 22,2% vmbo-(g)t, 22,2% havo en 22,2% havo/vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,5% vmbo-(g)t en 10,9% havo/vwo wordt geadviseerd. Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadvies (11,1% vmbo-b vs. 5,5% regionaal), passend bij de schoolvisie op gepersonaliseerde leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBurgemeester de RuiterschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.22174.23175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De beheersing van de instrumentele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven, zich kunnen uitdrukken in mondelinge en geschreven taal en het kunnen werken met getallen, wordt gezien als belangrijke voorwaarde voor de verwerving van kennis en het zich creatief kunnen uitdrukken. We zijn er ons als school van bewust, dat de wijze waarop de kleuters leren anders is, dan de manier waarop oudere kinderen leren. Omdat spelen de spontane activiteit is van jonge kinderen, is spel een belangrijke werkvorm. In de onderbouw worden brede ontwikkelingsbevorderende activiteiten aangeboden die een logische verbinding hebben met meerdere vak- en vormingsgebieden. De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwgezet gevolgd via de leerlijnen ParnasSys. Observatie is hierbij van cruciaal belang. Vanaf groep 3 worden naast dagelijkse observaties gebruik gemaakt van methode gebonden toetsen. In ons leerlingvolgsysteem worden de toetsgegevens van de leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode vastgelegd. Verder volgen we de ontwikkeling van de kinderen en de effecten van ons onderwijs onder andere door middel van toetsen die bij de methode horen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling In Beeld). Deze resultaten worden door de leerkrachten en Intern Begeleider geanalyseerd en besproken in een groepsbespreking. Aan de hand van de analyse kunnen er aanpassingen worden gedaan aan de leertijd, het aanbod van de leerstof, de aanpak door de leerkracht. Dit kan zowel op groepsniveau als op kindniveau. In de groepsanalyses wordt bovenstaande beschreven, zodat de gegevens met de groep en de kinderen meegaan naar de volgende leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

71,4% van de leerlingen zit op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde van 62,9%. Het percentage onderadvisering (28,6%) is echter significant hoger dan de regio (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexere leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomresultaten.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Het gevoel van veiligheid wordt bereikt als er aandacht is voor verschillen en begrip en acceptatie voor de verschillen tussen mensen. Voor het in beeld brengen van sociale competenties gebruiken we Leerling in Beeld van Cito. Dit is een instrument om de sociale veiligheid van leerlingen te meten en te volgen. Deze monitoring is een jaarlijkse wettelijke verplichting. In de methodiek 'Fides' die in de school wordt gebruikt draait veel om het woord 'zelf': zelfvertrouwen, zelfbeeld, zelfstandig, zelfreflectie, zelfontplooiing. Er is aandacht voor de sociale weerbaarheid van kinderen. We hechten daarom ook veel belang aan een gezond pedagogisch klimaat. Onze school is een veilige plek met een sfeer waarbinnen kinderen zich prettig voelen, waar normen en waarden belangrijk zijn en kinderen elkaar accepteren en respecteren. Belangrijk hierbij is de open en ontspannen sfeer op school. Een sfeer waarin ieder kind zich thuis voelt en die bijdraagt tot een fijne schooltijd. Dat zijn de voorwaarden voor alle kinderen om tot goede leerprestaties te komen. Wij hechten daarom veel belang aan duidelijke omgangsregels. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Veiligheid

Samenwerken

Wat is de werkwijze van de Burgemeester de Ruiterschool voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van de Burgemeester de Ruiterschool werken met de symbolen van het programma 'Fides'. Deze symbolen helpen kinderen hun eigen gedrag en gevoel , en het gedrag van anderen inzichtelijk te krijgen. De kinderen leren dat gevoelens leiden tot gedrag. Als de gevoelens leiden tot onacceptabel gedrag, wordt geleerd hoe die gevoelens kunnen worden omgebogen. Het uitgangspunt is: je bent goed zoals je bent, wees jezelf. Meer informatie over de symbolen is te vinden op: www.fides-wbt.com/school-en-leerkracht.

Welke registratievormen gebruikt de Burgemeester de Ruiterschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Burgemeester de Ruiterschool gebruikt de volgende registratievormen: Sociaal Emotioneel functioneren van Cito LIB.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Burgemeester de Ruiterschool?

De Burgemeester de Ruiterschool gebruikt de volgende methode: Fides.