
Schoolweging
De schoolweging van De Ruimte Kudelstaart is 30,86 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
48,8% bereikt het streefniveau, wat 5,3% boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde (43,5%) ligt. Dit laat zien dat bijna de helft van de leerlingen excellente prestaties levert, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,2%). De sterke basiskwalificatie onderstreept het didactisch fundament.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 27,8% vmbo-(g)t/havo of hoger versus 38,9% basis/kaderberoepsgerichte leerweg. Opvallend is het hoge aandeel vwo-advies (5,6%) voor een school met deze schoolweging. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het regionaal gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ruimte Kudelstaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen onze leerlingen in hun ontwikkeling. Dit doen we bij de kleuters middels het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep. Mijn Kleutergroep is een digitaal systeem waarin de leerling observaties, voortgang en rapporten verwerkt worden. Middels dagelijks observeren, monitort de kleuterleerkracht of een leerling de SLO doelen beheerst. Ziet zij dat deze leerling het betreffende doel beheerst, wordt er gezocht naar een uitdagender doel, passend bij zijn of haar ontwikkeling. Sinds schooljaar 2022-2023 wordt er van groep 3 t/m 8 gewerkt met IEP-LVS. Het leerlingvolgsysteem van IEP past goed bij onze visie op onderwijs. IEP stelt: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP geeft inzicht in waar uw kind nu staat en geeft aan hoe het zich verder kan ontwikkelen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Wij toetsen de leerlingen 2 keer per jaar op een aantal onderdelen: - Taalverzorging - Rekenen - Technisch lezen - Begrijpend Lezen - Hart en handen (1 x per jaar) Deze toetsen geven ons een beeld van wat de kinderen aan leerstof beheersen. We zien zo ook waar de ontwikkelkansen van elk kind liggen. N.a.v. de resultaten kan de leerkracht het programma waar nodig aanpassen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,3% van de leerlingen presteert onder advies - hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desondanks scoort 19% boven advies, wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een kanjerschool. Via de Kanjertraining richten we ons op de fundamentele waarden, zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Kinderen verlangen ernaar een goed mens te zijn. Uitgangspunt is: "Durf te leven, hou van het leven! Durf blij te zijn."
vertrouwen, respect en begrip
zelfreflectie, onafhankelijk
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van KC De Ruimte voor sociale ontwikkeling?
KC De Ruimte gebruikt de Kanjertraining om aan goed sociaal gedrag te werken, zowel voor kinderen als volwassenen. De kinderen hebben wekelijks meerdere lessen vanuit de Kanjertraining, waarbij leerkrachten en kinderen wekelijks oefenen met spel en situaties uit het leven van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC De Ruimte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC De Ruimte gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De Ruimte?
KC De Ruimte gebruikt de Kanjertraining en de methode Relaties en Seksualiteit van de Rutgerstichting voor sociaal-emotioneel leren.