OBS Walstraschool
Woldweg 124
9606 PH Kropswolde

Schoolweging

Schoolweging
25.36
Spreiding
5.06

De schoolweging van Walstraschool is 25,36 , met een spreiding van 5,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.56% behaalt vrijwel alle leerlingen het fundamentele niveau (landelijk gemiddelde: 96.61%). Dit overtreft duidelijk de inspectienorm van 85% en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de diverse leerlingachtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52.03% van de leerlingen haalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53.8%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63.97%, wat wijst op ruimere ontwikkelmogelijkheden voor de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen opvallende verschillen: 38.46% vmbo-(g)t/havo-advies (vs. 10.34% regio) en 15.38% vmbo-b/k. Praktijkonderwijs (PRO) valt met 15.38% significant hoger uit dan bij vergelijkbare scholen (1.01%). Vwo-adviezen (7.69%) blijven juist achter bij het landelijk gemiddelde (18.61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWalstraschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.38175.23176

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als school is het belangrijk de ontwikkeling van leerlingen goed te volgen. Dat doel - het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen en de evaluatie of de ontwikkeling verloopt zoals gepland – staat centraal. Het bestuur van Stichting Ultiem en haar scholen zijn verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en moeten zich eigenaar voelen van die kwaliteit. ook in het toezicht blijft de inspectie aandacht schenken aan hoe scholen de ontwikkeling van leerlingen volgen en de wijze waarop dit tot conclusies over het onderwijs leidt. Op De Walstraschool zijn de leerkrachten, de IB-er en directeur verantwoordelijk om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen te hebben. Vervolgens plaatsen we dat beeld in perspectief van de resultaten die vergelijkbare leerlingen behalen en hierop adequate actie te ondernemen als dat nodig is. We hanteren het 4 D-principe bij onze analyses en opstarten van vervolgacties en -activiteiten: 1. Data 2. Duiden 3. Doelen 4. Doen De leerkrachten analyseren de opbrengsten op groepsniveau (en individueel). M.b.v. een datamuur worden de opbrengsten besproken. Er wordt een schoolrapportage opgesteld (door IB-er i.s.m. directeur). Deze wordt in het team gedeeld en besproken. er volgen op schoolniveau gesprekken met de beleidsadviseur Onderwijs & Kwaliteit en het College van Bestuur van Stichting Ultiem. In dit hoofdstuk beschrijven we de eindresultaten van de Walstraschool (groep 8) over een periode van drie jaar. Omdat er in 2020 geen eindtoets is afgenomen, betreft het nu dus een gemiddelde van twee jaar. Onze school maakt gebruik van de Centrale Eindtoets. De Inspectie van het Onderwijs heeft voor elke specifieke eindtoets een ondergrens vastgesteld op basis van het gewicht van de school. Deze ondergrens functioneert als een norm. Uit de schoolscores blijkt dat we net boven deze norm zitten. Vergelijken we de recente resultaten met die van 2018-2019, dan zien we een vergelijkbar scores. Wij zijn hier als school tevreden over. Na een periode vol onzekerheden en veel lesuitval hebben we als school wel kunnen realiseren dat de resultaten voldoende zijn. Als school hebben we ons tot doel gesteld om het percentage leerlingen dat het basisniveau / het streefniveau haalt te verhogen. Dit doen we door de leerlingen die in het afgelopen jaar onder het gemiddelde van de klas scoorden extra verlengde instructie te geven tijdens de lessen. Daarnaast maken ze meer gebruik van een eigen leerlijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). 83.33% volgt exact het schooladvies, wat aansluit bij de 'maatwerkbenadering' die de school hanteert. Het percentage boven advies (16.67%) ligt wel onder regionale benchmarks (25.27%).

Sociale ontwikkeling

Het onderwijsaanbod op De Walstraschool heeft niet alleen de focus op kennisgerichte ontwikkeling. Het kind bestaat immers uit veel meer dan een 'kennisvat'. We hebben sterke aandacht voor de creatieve ontwikkeling en de ontwikkeling op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Op deze elementen manifesteert elk kind zich op zijn/haar eigen tempo en op eigen niveau. Het is belangrijk om de (onderwijs-)behoeften en de belemmerende en stimulerende factoren sterk in beeld te hebben. Zo kun je maatwerk aanbieden voor ieder kind. Om een passend pedagogisch klimaat te realiseren hanteren we binnen de schoolde eerde genoemde drie kapstokregels. We werken met de thema’s van de zgn. Soemokaarten. Elke maand staat een thema centraal. Deze kunnen schoolbreed of per groep aangeboden worden. We benaderen de kinderen op een positieve manier door bijv. veel complimenten en constructieve, opbouwende feedback te geven. LEES MINDER

Kind- en maatschappijgericht

Resultaat- en toekomstgericht

Samenwerkingsgericht

Wat is de werkwijze van OBS Walstraschool voor sociale ontwikkeling?

OBS Walstraschool besteedt structureel aandacht aan de sfeer en sociale veiligheid in de groep. De leerkracht hanteert een open houding met duidelijke grenzen, die consequent worden bewaakt. De school gebruikt een leerlingvolgsysteem op sociaal-emotioneel gebied (ZIEN). Pesten wordt snel en doeltreffend aangepakt volgens het pestprotocol en schoolveiligheidsplan. Kinderen leren competenties om goed met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving, zoals samenwerken en conflicten oplossen. Deze competenties bevorderen een positief schoolklimaat, verbeteren leerprestaties en ontwikkelen burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Walstraschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Walstraschool gebruikt ZIEN en bijbehorend materiaal bij Soemo-kaarten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Walstraschool?

OBS Walstraschool gebruikt SOEMO-kaarten, de kapstokregels en de gouden weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.