Openbare Basisschool De Komeet
Neptunuslaan 1
1562 XT Krommenie

Schoolweging

Schoolweging
32.12
Spreiding
6.96

De schoolweging van De Komeet Krommenie is 32,12 , met een spreiding van 6,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden mee te geven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs op De Komeet, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32,12).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerroutes: 17,4% vmbo-(g)t en 17,4% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt het hogere percentage vmbo-b adviezen (10,9%) op, wat past bij de complexere populatie. Praktijkonderwijs komt hier niet voor, tegen 1,0% landelijk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Komeet KrommenieGemeente AmsterdamNederland
LIB174.9173.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in. Ieder schooljaar maken wij in februari met het hele team een opbrengstanalyse van de M toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. Wij kijken naar successen en zorgsignalen. Wij vragen ons dan af wat de oorzaken zijn van de successen en de zorgsignalen. Op basis van deze analyse stellen wij een plan van aanpak op.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,2% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 34,8% boven advies scoort. Dit reflecteert een nauwkeurige adviesvorming en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen hebben behoefte aan en recht op een duidelijke structuur in een warme, begrijpende relatie met de volwassenen in de school. Sommige kinderen hebben moeite met het aanvaarden van structuur en met het aangaan van relaties. Van de leerkracht vraagt dit pedagogisch verantwoord handelen; handelen waarbij hoge eisen worden gesteld aan de professionaliteit van de leerkracht. De school schept een klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen en waar men respect voor elkaar heeft. LEES MINDER

veiligheid

zelfstandigheid

ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Komeet voor sociale ontwikkeling?

In iedere groep van Openbare Basisschool De Komeet wordt structureel gewerkt met Kwink. Dit is een methode die de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen ondersteunt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Komeet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Komeet gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Komeet?

Openbare Basisschool De Komeet gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.