Rudolf Steiner School Krimpen
Memlingstraat 2
2923 XS Krimpen

Schoolweging

Schoolweging
27.3
Spreiding
5.42

De schoolweging van Rudolf Steiner School Krimpen is 27,30 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,04% score haalt vrijwel élke leerling het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de effectiviteit van de basisondersteuning en het integrale leerplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,67% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit benadrukt de kwaliteit van het vrijeschoolonderwijs: kinderen worden gestimuleerd tot hogere cognitieve prestaties zonder afbreuk te doen aan creatieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 31,82% vmbo-(g)t, 18,18% havo en 18,18% vwo. Het percentage vwo-adviezen (18,18%) ligt gelijk aan het landelijk gemiddelde (18,61%), maar valt op in combinatie met slechts 4,55% vmbo-b adviezen. Dit past bij het vrijeschoolprofiel waar theoretische vorming en persoonsgericht leren samengaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRudolf Steiner School KrimpenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.44175.23175.85

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij het domein kwalificatie staan kennis en vaardigheden centraal. Deze worden aangeboden aan de hand van een rijk geïntegreerd curriculum. Naast de vakken taal en rekenen kennen vrijescholen een breed spectrum aan vakgebieden die uitgewerkt zijn in verschillende leerlijnen passend bij de ontwikkelingsfase van de kinderen. Dit maakt het leren vanuit hoofd, hart, handen daadwerkelijk mogelijk. Wij monitoren dit als volgt:Leerlingvolgsysteem, waarin we aangeven welke kennis en vaardigheden de leerlingen beheersen.Twee keer per jaar erkende toetsen (Cito) voor taal, rekenen, begrijpend lezen en eindtoets (IEP) in groep 8. Door de leerkrachten zelf gemaakte toetsen, in aanvulling op methodegebonden toetsen.Opbrengstgericht werken waarbij twee keer per jaar een analyse plaatsvindt op schoolniveau, klassenniveau en leerlingniveau. We beschouwen toetsen als impulsen om te komen tot verdere ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 83,33% van de leerlingen exact op advies presteert (vs. 62,93% landelijk). Slechts 8,33% zit onder advies, ver onder de landelijke 11,81%. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en het ‘ontwikkelingsgerichte volgsysteem’ zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Voor de kinderen behoort de Regenboogtraining tot het curriculum als onderdeel van de sociale opvoeding. De Regenboogtraining kan ook curatief ingezet worden in geval van pestgedrag. Leerkrachten zetten de Regenboogtraining integraal in. Dat wil zeggen het is een onderdeel dat gedurende de schooldag integreert in de klas. Wij zien opvoeding van kinderen onlosmakelijk verbonden met de didactiek van ons onderwijs. 'Tussen zon en Regen ontstaat de Regenboog' Zie voor meer informatie regenboogtraining.nl LEES MINDER

Eerbied, respect voor elkaar

Vertrouwen

Veiligheid, Rust

Wat is de werkwijze van de Rudolf Steiner School Krimpen voor sociale ontwikkeling?

De Rudolf Steiner School Krimpen heeft een Regenboogcoördinator die het team begeleidt in de Regenboogtraining, van de kleuters tot klas 6 (groep 8). Sinds 2020-2021 gebruikt de school de vragenlijst voor leerlingveiligheid in Vensters. De resultaten worden gedeeld met de leerkrachten en de intern begeleider (IB). Interventies worden gemaakt op basis van de resultaten, en de resultaten worden gedeeld met de inspectie van het onderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Rudolf Steiner School Krimpen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rudolf Steiner School Krimpen gebruikt Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rudolf Steiner School Krimpen?

De Rudolf Steiner School Krimpen gebruikt de Regenboogtraining voor sociaal-emotioneel leren.