
Schoolweging
De schoolweging van De Fladderiep is 29,69 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,9% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op gepersonaliseerd leren, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft opvallend hoge adviezen: 33,3% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 25% havo. Wel valt 8,3% praktijkonderwijs op, ruim boven het vergelijkingspercentage van 1,01%. Deze combinatie reflecteert zowel ambitie als aandacht voor maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fladderiep | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.22 | 175.12 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Via tussentoetsen van Leerling in beeld worden de resultaten gemeten in groep 3 t/m 8. In een bijeenkomst met de intern begeleider worden deze resultaten besproken. Naar aanleiding hiervan worden de ambitiedoelen, ontwikkelingsperspectieven en groepsplannen bijgesteld. Eén keer per jaar worden de onderwijsresultaten besproken met de onderwijs adviseur, bestuurder, intern begeleider en directeur. Tijdens dit gesprek verantwoorden de intern begeleider en de directeur de gemaakte keuzes in het leerproces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Wel scoort 25% onder advies, wat duidt op mogelijk te ambitieuze adviezen. De school zet volgens het ondersteuningsprofiel extra in op doorstroommonitoring.
Sociale ontwikkeling
Lef Wij moedigen leerlingen aan om lef te tonen door zichzelf te laten zien, hun grenzen te verkennen en fouten durven maken als onderdeel van hun leerproces. Lef betekent voor ons ook dat leerlingen leren voor zichzelf op te komen en respectvol hun mening te delen. Dit draagt bij aan zelfvertrouwen en zelfstandigheid, wat hen helpt stevig in hun schoenen te staan in sociale situaties. Open Openheid staat centraal in hoe we samen leren en leven op school. We stimuleren leerlingen om open te staan voor nieuwe ideeën, andere perspectieven en elkaars verhalen. Door eerlijk en nieuwsgierig te zijn, leren ze hoe ze kunnen communiceren en conflicten kunnen oplossen. Deze open houding bevordert wederzijds respect en empathie, en helpt hen om als een actief lid van een diverse samenleving te groeien. Verbindend We hechten veel waarde aan het creëren van verbinding binnen onze schoolgemeenschap. We stimuleren samenwerking en hechte relaties tussen leerlingen, leraren en ouders. Door samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar, ontstaat er een veilige omgeving waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Deze verbondenheid draagt bij aan het welzijn van elke leerling en bevordert een klimaat waarin iedereen met vertrouwen kan leren en groeien. LEES MINDER
Lef
Open
Verbindend
Wat is de werkwijze van SWS De Fladderiep voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van SWS De Fladderiep rond sociale opbrengsten is geïnspireerd door Gert Biesta, met aandacht voor kwalificatie, socialisatie en subjectivering. Binnen het domein van kwalificatie ligt de focus niet alleen op academische kennis, maar ook op sociale competenties zoals communicatie, samenwerking en probleemoplossing middels groepsprojecten. Socialisatie draait om respect, verantwoordelijkheid en empathie, gestimuleerd door de kernwaarden lef, openheid en verbinding. Subjectivering richt zich op de persoonlijke ontwikkeling tot unieke individuen, waarbij leerlingen hun eigen stem leren vinden en keuzes durven maken, mede door zelfreflectie.
Welke registratievorm(en) gebruikt SWS De Fladderiep om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SWS De Fladderiep gebruikt LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SWS De Fladderiep?
SWS De Fladderiep gebruikt SOEMO-kaarten voor sociaal-emotioneel leren.