Archipelschool De Sprong
Biggekerksestraat 2
4371 EZ Koudekerke

Schoolweging

Schoolweging
27.52
Spreiding
6.18

De schoolweging van De Sprong Koudekerke is 27,52 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,18% score ruim overschrijdt de school de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie. De score ligt iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 96,71%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,67% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de gemiddelde vergelijkingswaarde van 63,35%. Dit verschil kan verklaard worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,52) met een hoge spreiding (6,18). Toch overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 51,8%, wat wijst op effectieve differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 65% havo/vwo-advies (30% havo, 20% vwo) versus 45% vmbo-niveaus. Dit is hoger dan regionale vergelijkingspercentages (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Tegelijk is 10% praktijkgericht vmbo-b advies relatief hoog (vs. 5,52% gemiddeld in vergelijkbare scholen). De school combineert hiermee ambitieus onderwijs met realistische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Sprong KoudekerkeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het moment dat de kinderen bij ons op school beginnen, wordt de ontwikkeling gevolgd en de resultaten daarvan bijgehouden. Dit gebeurt in de eerste plaats met de methodegebonden toetsen. Deze toetsen vormen de basis voor de rapporten die twee keer per jaar verschijnen. Daarnaast zijn er ook de methodeonafhankelijke toetsen, de zogenaamde DIA toetsen, van het leerlingvolgsysteem (LVS) op basis van landelijke normeringen. De resultaten van deze DIA toetsen worden ook op het rapport vermeld. Naar aanleiding van de rapporten worden de oudergesprekken gepland. In het eerste oudergesprek, wij noemen dit gesprek het "kennismakingsgesprek", kunt u aangeven hoe het thuis gaat, wat uw kind eventueel nodig heeft op school en verwachtingen uitspreken. De leerkracht zal vertellen hoe de start in het nieuwe schooljaar is geweest, hoe het met uw kind op school gaat en eventuele opvallende zaken bespreken. Deze gegevens en de zienswijze van de ouder(s) / verzorger(s) vormen belangrijke bouwstenen om de stimulerende en de belemmerende factoren in kaart te brengen en op basis daarvan de onderwijsbehoeften van de kinderen te bepalen. Deze gegevens worden gebruikt voor het opstellen van de groepsplannen en de groepsoverzichten. De groepsplannen en de groepsoverzichten worden gebruikt om twee keer per schooljaar de tussenopbrengsten van ons onderwijs te evalueren. We doen dit op individueel-, groeps- en schoolniveau. We hanteren hierbij een eigen schoolnorm die gebaseerd is op de laagste vaardigheidsscore niveau A op basis van de normering van DIA en op de streefniveaus 1F en 2F/1S. Van ieder kind wordt een dossier opgebouwd, waarin alle vorderingen en overige belangrijke informatie wordt bewaard. De vorderingen van alle kinderen worden regelmatig met de intern begeleider besproken. Naast de geplande oudergesprekken is het mogelijk dat u tussentijds een gesprek aanvraagt of dat de leerkracht tussentijds contact met u opneemt als de situatie daarom vraagt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 35,29% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk kreeg 0% een hoger advies dan gegeven, wat mogelijk duidt op een voorzichtige adviesstrategie. De 64,71% op advies sluit aan bij het landelijk beeld (62,93%).

Sociale ontwikkeling

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER

Respect

Kindgericht

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Archipelschool De Sprong voor sociale ontwikkeling?

Op Archipelschool De Sprong staat een respectvolle omgang met elkaar centraal. De school hanteert de volgende schoolregels: We zijn aardig voor elkaar, We zijn voorzichtig met spullen, We zijn rustig in school. De leefregels uit de Kwink-methode worden door de gehele school gebruikt en nagevolgd: Ik weet wie ik ben, Ik weet wat ik doe, Ik zie anderen en ga goed met ze om, Ik kies voor een leuke en veilige groep. In de groepen 1/2 wordt er geobserveerd en geregistreerd met behulp van de leerlijnen 4 tot 7 jaar van Parnassys. De sociale veiligheid wordt gemonitord met 'Vensters'. De school heeft en hanteert een pestprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool De Sprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Archipelschool De Sprong gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociogram, Parnassys.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool De Sprong?

Archipelschool De Sprong gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.