Basisschool De Balkwar in Kootstertille

De resultaten van De Balkwar in Kootstertille

Current section: resultaten
Swanneblom-Strjitte 11
9288 Kootstertille

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Balkwar, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Balkwar bij jullie?

Ontdek hoe goed De Balkwar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Door Leerlingen Basisschool De Balkwar

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland gelijk is, waaronder ook voor onze school in Kootstertille.

Grafiek

Grafiek laden...

Behalen Streefniveau Door Leerlingen van De Balkwar

Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt tegen het einde van groep acht. Dit niveau getuigt van verdere ontwikkeling en potentieel. Voor elke basisschool, inclusief De Balkwar, stelt de Onderwijsinspectie een specifiek percentage vast voor het streefniveau. Dit percentage is afgeleid van de unieke leerlingpopulatie van de school en fungeert als de individuele signaleringswaarde, die de prestaties in relatie tot de schoolcontext meet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Balkwar?

Bij basisschool De Balkwar in Kootstertille stellen we het schooladvies voor groep 8 zorgvuldig op. Dit advies is een weloverwogen combinatie van de cognitieve ontwikkeling van uw kind, diens werkhouding en algemene inzet gedurende de schoolloopbaan. We maken gebruik van de FriesePlaatsingswijzer en de Drempeltest voor het cognitieve aspect. Daarnaast wegen we kwaliteiten zoals het pedagogisch klimaat, sociaal-emotionele vaardigheden en zelfredzaamheid mee in het uiteindelijke advies. Onze leerlingen presteren doorgaans uitstekend in het voortgezet onderwijs, wat blijkt uit positieve terugkoppelingen. Dit bevestigt dat ze op de juiste plek terechtkomen. De groepsleerkrachten van groep 6 tot en met 8, de directeur en de intern begeleider zijn gezamenlijk betrokken bij het bepalen van het schooladvies. Het advies wordt altijd persoonlijk besproken met zowel de ouders als de leerling. Mocht een leerling tijdens een eindtoets beter presteren dan verwacht, dan kan het schooladvies in overleg met de ouders worden bijgesteld.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Vaardigheden en Welzijn Basisschool De Balkwar

Op Basisschool De Balkwar stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elk kind. Kinderen leren essentiële vaardigheden om harmonieus met elkaar om te gaan en een positieve bijdrage te leveren aan onze schoolgemeenschap. Dit omvat het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden, effectieve conflictresolutie en het bevorderen van zelfredzaamheid. Deze sociale competenties zijn cruciaal voor een veilige en prettige leeromgeving. Ze dragen niet alleen bij aan betere leerresultaten, maar leggen ook een fundament voor actief burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid van onze leerlingen. Onze aanpak is gericht op het creëren van een omgeving waarin kinderen zich gewaardeerd voelen en leren hoe ze respectvol met elkaar omgaan. We geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor zowel persoonlijke groei als academisch succes.

Empathie en Inlevingsvermogen

Individuele Persoonlijkheid

Wederzijds Vertrouwen en Respect

Hoe bevordert Basisschool De Balkwar sociale en emotionele groei?

Onze school hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling, ondersteund door een consistente visie en een gestructureerd volgsysteem voor elke leerling. We maken gebruik van het "Zien" observatiesysteem om de voortgang nauwkeurig te monitoren, terwijl in de bovenbouwgroepen (6-7-8) de "Vensters PO" vragenlijst wordt ingezet. Om een consistente lijn te waarborgen, integreren we diverse activiteiten, zoals interactieve kringgesprekken en gastlessen van organisaties zoals Halt en Jeugdzorg. Daarnaast passen we de gerenommeerde methode "De Vreedzame School" toe. Deze methode biedt een duidelijke structuur voor lessen over gedrag die schoolbreed worden geïmplementeerd, wat perfect aansluit bij onze onderwijsvisie waarbij elk kind mede-eigenaar is van zijn of haar leer- en leefomgeving.

Welke instrumenten gebruikt De Balkwar voor het meten van sociale resultaten?

Basisschool De Balkwar gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Zien observatie-instrument

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Zien

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Balkwar?

Op Basisschool De Balkwar zetten we de effectieve sociaal-emotionele leer methode "De Vreedzame School" in om onze leerlingen te begeleiden in hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.

  • Vreedzame school

Inspectierapport Basisschool De Balkwar: Resultaten en Bevindingen

Op 16 april 2013 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan openbare basisschool De Balkwar in Kootstertille. Tijdens dit bezoek werden alle klassen bezocht en voerde de inspecteur gesprekken met de intern begeleider en de schoolleiding. De inspecteur uitte grote tevredenheid over het digitale leerling- en zorgsysteem dat op De Balkwar wordt toegepast. Dit systeem draagt bij aan een effectieve monitoring van de voortgang van onze leerlingen. Enkele aandachtspunten voor de komende periode zijn het nog specifieker formuleren van doelen in diverse plannen, zodat deze 'smarter' worden. Daarnaast zal de school de trendanalyses verder optimaliseren voor een nog nauwkeurigere voortgangsbewaking. Het basisarrangement dat De Balkwar op 26 juni 2009 ontving, blijft naar het oordeel van de inspectie volkomen terecht verdiend en wordt gehandhaafd. Dit onderstreept de consistente kwaliteit van ons basisonderwijs.

Resultaten | De Balkwar in Kootstertille | [2025] Schoolregister