De Balkwar

De resultaten van De Balkwar in Kootstertille

Current section: resultaten
Swanneblom-strjitte 11
9288 AB Kootstertille

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Balkwar, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van De Balkwar

Schoolweging
34.94
Spreiding
4.32

De schoolweging van De Balkwar is 34,94 , met een spreiding van 4,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past De Balkwar bij jullie?

Ontdek hoe goed De Balkwar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 92,4% voor het fundamenteel niveau overtreft De Balkwar de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een effectieve basiskwaliteit: nagenoeg alle leerlingen beheersen de kernvaardigheden. De score ligt net onder het vergelijkingsgemiddelde (93,4%), wat congruent is met de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 44,8% het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit toont aan dat een substantiële groep leerlingen hogere onderwijsdoelen bereikt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%, wat ruimte laat voor verdere verbetering richting excellentie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Balkwar?

Het schooladvies toont een sterk profiel: 47,1% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t, havo of vwo-advies, waarvan 17,7% direct naar vwo doorstroomt (vs. 18,6% regionaal). Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) komt bij 23,5% voor, iets boven landelijke trends. Dit past bij de hoge scores voor fundamentele niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BalkwarGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode-geboden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De inspectie neemt enkel de resultaten van de eindtoets mee in het kwaliteitsoordeel van de school. Resultaten van methodetoetsen en tussenresultaten vanuit het leerlingvolgsysteem zijn geen onderdeel van het toezichtskader. Wel kan het tijdens een onderzoek ter sprake komen als er gesproken wordt over het zicht op de ontwikkeling van de leerlingen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerling-analyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleidster.

Zitten de oud-leerlingen van De Balkwar in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 45,5% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk: 25,3%), wat de kwaliteit van het adviesproces benadrukt. Wel scoort 27,3% onder advies (landelijk: 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Dit vraagt blijvende aandacht voor monitoring in het VO.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Inlevingsvermogen

Persoonlijkheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Balkwar voor sociale ontwikkeling?

De Balkwar organiseert activiteiten en volgt leerlingen op sociaal-emotioneel gebied. De school gebruikt 'Zien' om leerlingen te volgen en Vensters PO in de groepen 6-7-8. De methode 'De Vreedzame School' wordt gebruikt om lessen over gedrag schoolbreed aan te bieden.

Welke registratievormen gebruikt De Balkwar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Balkwar gebruikt 'Zien' en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Balkwar?

De Balkwar gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.