Basisschool Basisschool Op Avontuur in Kolhorn

Het team van Basisschool Op Avontuur in Kolhorn

Current section: team
Sportstraat 3
1767 Kolhorn

Zie hier hoe het team van Basisschool Op Avontuur is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Op Avontuur. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Op Avontuur bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Op Avontuur bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Op Avontuur zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Op Avontuur. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (44.4%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Op Avontuur werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Op Avontuur gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Op Avontuur

Op Basisschool Op Avontuur geloven we in een stabiele leeromgeving voor uw kind. Daarom werken we niet met een externe invalpool voor leerkrachtvervanging. In plaats daarvan zetten we, waar mogelijk, onze eigen toegewijde teamleden in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zorgen we ervoor dat de klas de eerste dag op school wordt opgevangen. Dit kan door een collega-leerkracht of onderwijsassistent, of door de leerlingen tijdelijk te verdelen over andere klassen. Zo blijft de educatieve structuur zoveel mogelijk behouden. Indien we op de tweede ziektedag nog steeds geen vervanging kunnen regelen met ons eigen team, vragen we u helaas om uw kind thuis te houden bij kortdurende afwezigheid. We begrijpen dat dit lastig kan zijn en bieden daarom noodopvang aan voor kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden. Uw kind wordt dan opgevangen in een andere vertrouwde klas. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, zoeken we proactief naar een passende oplossing. Dit kan betekenen dat we een tijdelijke, gekwalificeerde leerkracht aanstellen om de continuïteit van het onderwijs en de begeleiding van uw kind te garanderen. We streven altijd naar de beste zorg voor onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met 4 combinatiegroepen. Iedere leerling krijgt het basisprogramma van de jaargroep aangeboden. Daarnaast is er ruimte voor extra verdieping van de lesstof of juist herhaling van de lesstof. In iedere groep wordt er lesgegeven door 2 leerkrachten. Zij vormen samen een duo. Er zijn ook 2 onderwijsassistenten verbonden aan onze school. Zij ondersteunen de leerkrachten bij hun werk door leerlingen individueel of in kleine groepen te begeleiden, lesmaterialen voor te bereiden, administratieve taken uit te voeren en toezicht te houden. Wij hebben modern meubilair. In iedere groep staan halfronde instructietafels waar de leerkracht met een klein groepje kinderen kan werken. Ook staan er in iedere groep statafels zodat kinderen regelmatig een andere werkplek kunnen kiezen. In de middenruimte zijn diverse werkplekken gecreëerd waar kinderen uit alle groepen kunnen (samen)werken. Voor het werken in de middenruimte worden met kinderen duidelijke afspraken gemaakt (ruimte-tijd-criteria) zodat er een goed werkklimaat is. Wij werken daarbij met 3 kleuren monsters (roze, groen en blauw). De kleur van het monster geeft de mate van zelfstandigheid aan. Kinderen kunnen per activiteit werken in een andere kleur. In de school is een extra (instructie)lokaal. Groepjes kinderen kunnen hier onder leiding van een teamlid werken.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Op Avontuur

3

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Op Avontuur bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze dyslexiespecialisten van het RID staan klaar om leerlingen met dyslexie te ondersteunen. De intern begeleider coördineert de extra zorg, terwijl onze remedial teacher zich richt op individuele leerbehoeften. Indien nodig, schakelen we een gedragsspecialist in via ons samenwerkingsverband, en de orthopedagoog van de Onderwijsversterkers ondersteunt ons tijdens het Ondersteunings Team. Elke week is er een laagdrempelig inloopspreekuur van het School Maatschappelijk Werk (SMW) voor extra begeleiding en advies.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Gedragsspecialist van Heliomare

Toelichting van de school:

De sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal bij Basisschool Op Avontuur. Wij streven naar een veilige leeromgeving waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt, essentieel voor optimale leerprestaties. Om dit te bevorderen, volgen we de principes van 'De Vreedzame School'. Dit programma behandelt zes thema's per schooljaar gericht op sociaal wenselijk gedrag, met consistente afspraken in alle groepen. Een collega is geschoold in de 'Rots en Water'-methode en zet deze expertise in voor individuele begeleiding of groepstrainingen. Daarnaast is er eens per vier weken een gedragsspecialist van ons samenwerkingsverband op school aanwezig. Zij biedt ook ondersteuning op afroep, bijvoorbeeld bij observaties in de klas en het meedenken met ons team.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gedragsspecialist van Heliomare

Toelichting van de school:

Voor ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak werken we nauw samen met onze intern begeleider. We zetten effectieve hulpmiddelen in, zoals koptelefoons en rustige werkplekken, en zorgen voor duidelijke structuur en begeleiding. Onze twee onderwijsassistenten bieden dagelijks extra ondersteuning aan leerlingen. Problemen worden besproken in een Ondersteuningsteam (OT) en eventueel in een Centraal Toeleidingsonderzoek (CTO). De school hanteert een duidelijke reactieprocedure en een uitgebreid pestprotocol om een veilige en positieve leeromgeving te garanderen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gym

Toelichting van de school:

Basisschool Op Avontuur besteedt veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Twee dagen per week verzorgt een vakdocent van Sportservice Schagen de gymlessen voor alle groepen. Daarnaast integreren we 'bewegend leren' in de lessen, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Indien nodig, vragen we advies en ondersteuning van een externe kinderfysiotherapeut om de ontwikkeling optimaal te begeleiden.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar gespecialiseerde externe instanties. Ons team focust zich op de pedagogische en didactische begeleiding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Een speelbos naast de school
Een ruim schoolplein met goede speeltoestellen
Eigen schoolbibliotheek
Interne VSO, BSO en Peuteropvang door SKRS Schagen
Een kinderkeuken

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elk Kind

Hoe Basisschool Op Avontuur Uw Kind Helpt Slagen

Bij Basisschool Op Avontuur geloven we in maatwerk voor elke leerling. Ons ondersteuningsprofiel, beschikbaar op deze website, schetst gedetailleerd hoe wij passend onderwijs bieden en welke specifieke hulp wij kunnen verlenen. Heeft u vragen over dit profiel of de begeleiding van uw kind? Neem gerust contact op met onze directie of de intern begeleider voor persoonlijk advies. Specifieke Begeleiding: Dubleren en Kleuterverlenging Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden bij ons nauwlettend gevolgd en begeleid. Soms is het in het belang van de ontwikkeling van een kind, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak, om een jaar langer in dezelfde klas te blijven of de kleuterperiode te verlengen. Tijdens onze oudergesprekken, inclusief de 10-minuten gesprekken, informeren wij u proactief over de voortgang van uw zoon of dochter. Bij twijfel over de ontwikkeling bespreken we de situatie open met u en bepalen we gezamenlijk de beste aanpak. Hoewel de uiteindelijke beslissing over dubleren of kleuterverlenging bij de school ligt, gebeurt dit altijd in nauwe samenspraak met u als ouder. Innovatief Aanbod voor Extra Ondersteuning in 2025-2026 Om de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften verder te optimaliseren, hebben we voor het schooljaar 2025-2026 diverse nieuwe interventies geïmplementeerd. Onze onderwijsassistenten verzorgen wekelijks een flexibele groep om leerlingen te ondersteunen bij 'leren leren' en het aanpakken van leeruitdagingen. Regelmatige leerlingbesprekingen, gebaseerd op ervaringsreconstructie, zorgen voor een integrale teambenadering voor de ontwikkeling van al onze leerlingen. Ons team van onderwijsassistenten is vijf dagen per week beschikbaar om extra ondersteuning te bieden. Bovendien onderhouden we een sterke samenwerking met School Maatschappelijk Werk (SMW). Drie dagen per week zijn onze ambulante leerkrachten beschikbaar voor gerichte begeleiding van kleine groepen of individuele leerlingen, bijvoorbeeld met verlengde instructie, voorbereidende instructie of extra uitdaging voor meerbegaafde kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Welke Belangrijke Doelen Bevat Ons Schoolplan 2025-2026?

Ons schoolplan voor het schooljaar '25-'26 legt de focus op een aantal cruciale speerpunten. De werkgroep taal en spelling onderzoekt momenteel nieuwe lesmethodes, met een voorkeur voor een combinatie van digitaal en schriftelijk materiaal om aan te sluiten bij diverse leerbehoeften. Na een eerdere voorselectie test de werkgroep dit jaar drie methodes, om volgend schooljaar een weloverwogen keuze te maken met deskundige input. We streven naar een consistente en effectieve instructie in alle groepen, waarbij het gebruik van wisbordjes en collegiale consultatie centraal staan voor continue verbetering. Het team volgt een opfriscursus gegeven door een specialist van De Vreedzame School. De werkgroep 'De Vreedzame School' is actief betrokken bij het implementeren van de lessen, het voorbereiden van lesblokken en de evaluatie ervan, waarbij ook ouders betrokken worden. Daarnaast organiseren we regelmatig inloopochtenden, kijkmiddagen en koffiemomenten om de samenwerking tussen ouders, school en leerlingen te versterken. De professionele ontwikkeling van ons team staat voorop, zeker met onze nieuwe teamsamenstelling. Een externe coach van 5D begeleidt ons hierbij.

Hoe Zorgt Basisschool Op Avontuur Voor Kwalitatief Hoogstaand Onderwijs?

Onze schoolontwikkeling en voortgang monitoren we nauwgezet via het programma Schoolmonitor. Werkgroepen binnen het team werken aan specifieke doelen en houden het team geïnformeerd tijdens teambijeenkomsten. Alle verslagen en evaluaties worden vastgelegd in Schoolmonitor, volgens de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus. Voor burgerschapsonderwijs gebruiken we de jaarlijkse Quickscan Burgerschap en de Iep toets Hart en Handen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Groepen 6 tot en met 8 vullen jaarlijks een vragenlijst over sociale veiligheid via Vensters in. Een jaarlijks plan van aanpak wordt opgesteld en geëvalueerd. Onze methodespecialisten voor rekenen, taal en spelling garanderen een doordacht en effectief lesaanbod met een duidelijke doorlopende leerlijn die ruimte biedt voor individuele verschillen. Met een nieuw samengesteld team zetten we vol in op het versterken van onze professionele cultuur, ondersteund door een coach van 5D. Wij hanteren een Handelings Gericht Werken (HGW) cyclus om de leerresultaten van onze leerlingen continu te volgen en het onderwijs hierop aan te passen. Teamtrainingen, klassenbezoeken en specifieke instrumenten zorgen ervoor dat ons personeel up-to-date blijft. In groepsgesprekken met de leerkracht en IB-er staat de vraag centraal: behaalt een kind de verwachte resultaten? Om dit te beoordelen analyseren we de resultaten van de kinderen regelmatig. Indien nodig stellen we een specifieke aanpak op voor individuele leerlingen, die we bespreken in ons Ondersteuningsteam (OT), waarbij ouders nauw betrokken worden.

Voorbereiding op de Basisschool: Peuteropvang en Vroege Educatie

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van onze peuteropvang bij Basisschool Op Avontuur. SKRS Schagen verzorgt hier drie dagen per week een inspirerende peuteropvang, speciaal ontworpen om jonge kinderen optimaal voor te bereiden op hun schoolcarrière. Onze aanpak op peuteropvang Op Avontuur kenmerkt zich door een vaste dagindeling, wat zorgt voor de nodige structuur en voorspelbaarheid voor de kinderen. Het erkende VVE-programma Uk & Puk is integraal onderdeel van al onze leerzame en leuke activiteiten. Naast de peuteropvang biedt SKRS ook opvang voor en na schooltijd (BSO) gedurende drie dagen. We zorgen voor een soepele overdracht tussen opvang en school. Waar mogelijk bundelen we onze krachten met SKRS, bijvoorbeeld tijdens gezamenlijke themaweken in de onderbouw of speciale vieringen. Meer informatie vindt u op www.skrs.nl of via de speciale pagina: Peuteropvang Op Avontuur.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Op Avontuur specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Op Avontuur biedt een rijke omgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde peuteropvang met het Uk & Puk programma, gericht op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Daarnaast faciliteren wij voor- en naschoolse opvang, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende omgeving buiten de reguliere schooltijden. Onze nauwe samenwerking met SKRS Schagen zorgt voor een geïntegreerde aanpak.

Ja, Basisschool Op Avontuur biedt een rijke omgeving voor jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde peuteropvang met het Uk & Puk programma, gericht op een soepele overgang naar het basisonderwijs. Daarnaast faciliteren wij voor- en naschoolse opvang, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende omgeving buiten de reguliere schooltijden. Onze nauwe samenwerking met SKRS Schagen zorgt voor een geïntegreerde aanpak.

Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang mogelijkheden

Met welke partners werkt Basisschool Op Avontuur samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Op Avontuur werkt nauw samen met SKRS Schagen voor de aanbod voor het jonge kind. Deze samenwerking omvat zowel de peuteropvang als de voor- en naschoolse opvang. SKRS Schagen is een erkende organisatie die zich inzet voor kwalitatieve kinderopvang en educatie. Door deze samenwerking kunnen wij een doorlopende leerlijn garanderen, van peuteropvang tot aan het einde van de basisschoolperiode.

Basisschool Op Avontuur werkt nauw samen met SKRS Schagen voor de aanbod voor het jonge kind. Deze samenwerking omvat zowel de peuteropvang als de voor- en naschoolse opvang. SKRS Schagen is een erkende organisatie die zich inzet voor kwalitatieve kinderopvang en educatie. Door deze samenwerking kunnen wij een doorlopende leerlijn garanderen, van peuteropvang tot aan het einde van de basisschoolperiode.

Team | Basisschool Op Avontuur in Kolhorn | [2025] Schoolregister