Basisschool Op Avontuur
Sportstraat 3
1767 CD Kolhorn

Schoolweging

Schoolweging
30.73
Spreiding
5.43

De schoolweging van Op Avontuur Kolhorn is 30,73 , met een spreiding van 5,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,8% scoren de leerlingen ver boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel, mede dankzij het geïntegreerde combinatiegroepen-systeem.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen benadrukken een theoretische focus: 41,67% havo/vwo of hoger (25% havo/vwo, 16,67% vwo), tegenover 34,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs is met 8,33% vmbo-k aanwezig, wat hoger ligt dan het regionale gemiddelde van 9,17%. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOp Avontuur KolhornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Wij werken daarbij met het IEP leerlingvolgsysteem. Kleuters worden gevolgd via mijn Kleutergroep. De leerkrachten volgen de vorderingen systematisch door het analyseren van het gemaakte werk, observaties, diagnostische gesprekken, methode afhankelijk en onafhankelijke toetsen en de eindtoets. Halverwege en aan het einde van het schooljaar maken wij met het hele team een Trendanalyse n.a.v. de toetsscores. Hieruit volgt een plan van aanpak voor de komende periode. Het leerlingvolgsysteem van Iep geeft ons niet alleen goed inzicht in de cognitieve ontwikkeling van de leerling, groep en school, ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt getoetst en in kaart gebracht. De resultaten worden na analyse vertaald in een plan van aanpak (didactisch groepsoverzicht en groepsplan) dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Het effect van het plan van aanpak worden cyclisch besproken tijdens leerling besprekingen, groepsbesprekingen en n.a.v. klasbezoeken. Er is een duidelijke zorgstructuur. De leerkrachten zijn bekend met de uitgangspunten van handelingsgericht werken en kunnen deze uitgangspunten toepassen in hun dagelijkse praktijk. Indien nodig wordt er expertise van derden ingeschakeld middels het groeidocument tijdens een ondersteuningsteam waarbij de orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband aanwezig.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (28,57% vs. 11,81% landelijk). Dit zou mogelijk verklaard kunnen worden door de combinatie van een relatief streng adviesbeleid en de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks blijft 64,29% van de leerlingen op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij de beschreven individuele begeleidingsplannen.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en -vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met de samenleving, met normen, waarden en omgangsvormen. De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander agressief gedrag niet worden getolereerd. Om dit te bewerkstelligen is er sprake van een schoolbrede aanpak met duidelijke normen en regels. De leerkrachten dragen deze normen uit en laten voorbeeldgedrag zien. Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een tweejaarlijkse vragenlijst af via 'Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau'. Op Avontuur vindt het belangrijk om inzicht te hebben in hoe personeelsleden, leerlingen en ouders/verzorgers de sociale veiligheid in en rondom school ervaren. In de leerling-/ ouder-/ en personeelstevredenheidsonderzoeken komen onderwerpen aan de orde die bij dit thema aansluiten. Zo wordt in deze tevredenheidsonderzoeken ingegaan op de aanpak van pestgedrag, de begeleiding van gedragsproblemen, de sfeer op school, de aandacht voor normen en waarden, de duidelijkheid van schoolregels en de rust en orde in de school. De resultaten van de KMPO worden omgezet in adviezen en/of aanpassingen in overleg met team en de MR. Ook worden jaarlijks de vragenlijst monitoring sociale veiligheid van Vensters afgenomen in groep 6 t/m 8. LEES MINDER

Samenwerken

Veiligheid en structuur

Zelfsturing

Wat is de werkwijze van Basisschool Op Avontuur voor sociale ontwikkeling?

Een veilig schoolklimaat staat centraal voor een goede ontwikkeling. De school monitort dit door middel van vragenlijsten via Vensters, die besproken worden met het team en de MR. Er zijn regelmatig leerlingbesprekingen met het hele team, waarbij zij samen de verantwoordelijkheid dragen. Een leerlingenraad is actief via democratische verkiezingen. De school heeft regelmatig contact met ouders over de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind(eren). De school volgt de lessen van de Vreedzame School, met vijf gouden regels: verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, elkaar en de omgeving; respect tonen en accepteren dat iedereen anders is; uitdagingen aangaan; een goede sfeer, plezier, eerlijkheid en humor belangrijk vinden; zaken oplossen door te praten en te luisteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Op Avontuur gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Iep Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op Avontuur?

Basisschool Op Avontuur gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Taakspel, en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.