
Schoolweging
De schoolweging van De Vlaswiek is 31,68 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,87% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief hoge schoolweging en bevestigt dat de basiskwaliteit op orde is. De score ligt wel iets lager dan bij vergelijkbare scholen (95,23%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31,68) hogere doelen weet te realiseren. De score ligt wel 9% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,36%), wat ruimte voor groei aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft conservatieve adviezen: 63,63% vmbo-niveaus (27,27% vmbo-b/k, 36,36% vmbo-(g)t) tegenover 36,36% havo en hoger. Dit is lager dan regio (havo/vwo: 10,93% vs. 9,09% op De Vlaswiek). Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijs-advies, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt. Mogelijk speelt een selectief aannamebeleid hierbij een rol.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlaswiek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.56 | 174.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit is een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt (CITO). We hanteren een toetskalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland.We toetsen enkele keren per jaar de vorderingen van onze kinderen met genormeerde methode onafhankelijke toetsen zoals AVI-leestoetsen, CITO-rekentoetsen, CITO-spellingtoetsen en CITO begrijpend lezen. Deze toetsuitslagen worden bijgehouden, zodat elk kind nauwkeurig gevolgd kan worden in zijn ontwikkeling op de verschillende gebieden. Bij leerlingen die uitvallen op sociaal-emotioneel gebied, wordt gekeken in hoeverre dit invloed heeft op hun schoolprestaties. Soms wordt er samen met de ouders hulp gezocht bij hulpverlenende instanties. Via handelingsgericht werken (HGW) geven wij vorm aan adaptief onderwijs op onze school. Voor rekenen, lezen en spelling werken wij meestal in drie aanpakken in de klas. Aanpak 1 is voor leerlingen die een D of E gescoord hebben op de laatste CITO-toets en / of voor leerlingen die behoefte hebben aan gericht en begeleide instructie gedurende de hele lestijd binnen de eigen groep. Aanpak 2 is voor de leerlingen die wel behoefte hebben aan de instructie, zoals bij aanpak 1. Zij verwerken daarna de leerinhoud zelfstandig. Aanpak 3 is voor kinderen die heel goed zelfstandig werken en zelf de oplossingen willen vinden.Gedurende de hele lestijd werken zij zelfstandig. In welke aanpak een leerling zit en wat voor hem het beste is, wordt bepaald door de onderwijsbehoeften die de leerkracht waarneemt en signaleert. Voor het clusteren van leerlingen in deze verschillende aanpakken worden de resultaten (Cito), de methode-gebonden toetsen en dagelijkse observaties in de klas geanalyseerd. Zo stelt de leerkracht enkele keren per jaar een groepsplan op en worden de leerlingen ingedeeld in die 3 aanpakken. Deze werkwijze wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast om de vooropgestelde doelen te behalen. Groepsbesprekingen (tussen leraar en IB-er)worden drie keer per jaar gepland. Dit houdt onder meer in dat kinderen die gesignaleerd zijn door de leerkracht, besproken worden zodat ze verder optimaal geholpen kunnen worden in hun ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 36,36% stroomt boven advies door, ruim boven het vergelijkingsgemiddelde (25,27%). Dit bevestigt dat de school voorzichtige adviezen hanteert, maar ook effectieve doorstroombegeleiding biedt, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het schoolklimaat ondersteunt het leren en de ontwikkeling van onze leerlingen. Dat doen we door: - Het bieden van een veilige, vertrouwde en verantwoorde omgeving voor de kinderen. De afspraken die daar binnen de eigen groep voorwaardelijk voor zijn, maken we samen met de kinderen aan het begin van ieder schooljaar. - Betrokkenheid van ouders, leerlingen en leraren te stimuleren; met respect voor elkaar en vanuit de eigen verantwoordelijkheid voor het onderwijs - De sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren door het inzetten van verschillende programma’s. - Problemen bij de sociaal-emotionele ontwikkeling vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Hiervoor gebruiken we met name de methode Zien! waarmee we signaleren en waar nodig acties uitzetten. LEES MINDER
respect
verbinden
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Vlaswiek voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Rooms Katholieke Basisschool De Vlaswiek zijn voorafgaand aan de huidige schoolplanperiode bepaald met behulp van vragenlijsten en gesprekken met ouders, leerlingen en teamleden. Deze kernwaarden vormen de basis van het handelen van iedereen die bij de school betrokken is. De school werkt op verschillende manieren aan de sociaal-emotionele ontwikkelingen van de leerlingen. In het begin van het schooljaar gebruiken alle groepen de werkwijze 'Goed van Start' om te zorgen voor de vorming van een positief groepsklimaat met duidelijke, gedragen afspraken. De sociaal-emotionele ontwikkeling is ook een belangrijk onderdeel van de godsdienstmethode. Daarnaast zijn er vele momenten en activiteiten ingebouwd in het week- en jaarrooster waarin leerlingen samenwerken en verantwoordelijkheid voor elkaar nemen, ook groepsdoorbrekend.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Vlaswiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Vlaswiek gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Onderbouwd.