
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het Palet geeft vooral praktijkgericht advies: 45.16% vmbo-b en 16.13% praktijkonderwijs. Dit contrasteert met regionale scholen waar vaker naar theoretische leerwegen wordt geadviseerd (slechts 3.51% vmbo-(g)t/havo bij vergelijkbare scholen vs. 6.45% hier). De combinatie van vso (6.45%) en praktijkonderwijs onderstreept de focus op maatwerk voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Moerdijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als onderwijsinstelling gaat het ons om goed onderwijs. Rekenen, taal en burgerschap zijn basisvaardigheden, die hebben ze nodig voor hun toekomst. Passend bij onze visie op onderwijs werken we op SBO Het Palet aan opbrengsten met als doel om elke leerling zich te laten ontwikkelen zoals dat bij hem of haar past. Op het Palet wordt per leerling een ontwikkelprognose vastgesteld voor de kernvakken. Daarmee beschrijven we per leerling naar welk uitstroomniveau we met ons onderwijs toewerken. Al onze leerlingen hebben een ontwikkelingsperspectief (OPP). Aangezien elke leerling zich in zijn eigen tempo ontwikkelt en deze ontwikkeling ook beïnvloed wordt door de stimulerende en belemmerende factoren wordt de ontwikkelprognose per leerling, per schooljaar voor de volgende onderdelen vastgesteld: Technisch lezen (DMT) Spelling Begrijpend lezen Rekenen Toetsing vindt plaats d.m.v. Leerling in Beeld (LIB). Van een leerling met een lagere ontwikkelprognose hoeft dus ook niet hetzelfde leerrendement verwacht te worden, ook al is het aanbod wellicht gelijk aan een leerling met een hogere ontwikkelprognose. Dit heeft dus ook gevolgen voor het stellen van (toets)doelen voor de leerlingen. Om opbrengstgericht en passend onderwijs te realiseren, werken we planmatig aan onze onderwijsaanbod. We gebruiken hiervoor het ontwikkelingsperspectief met daarin beschreven de bevorderende en belemmerende factoren, de onderwijsbehoeften, de doelen in didactische leeftijdequivalent (DLE) en het plan van aanpak. 2 keer per jaar worden de leerlingen besproken tijdens de groepsbespreking. Bij deze besprekingen sluiten de intern begeleider, de orthopedagoog en de groepsleerkracht aan. Na de groepsbesprekingen worden de plannen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
13.64% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven het landelijk gemiddelde van 11.81%), terwijl 81.82% op advies functioneert. Dit weerspiegelt de zorgvuldige adviesprocedure met NIO-toetsing en route 8-resultaten. De brede ondersteuningsbehoefte van SBO-leerlingen kan deels de hogere 'onder advies'-percentages verklaren.
Sociale ontwikkeling
Om leerkrachten te ondersteunen bij het creëren van een goed pedagogisch klimaat, maken we op SBO Het Palet gebruik van de leerlijnen Leren Leren en Sociaal Gedrag. De leerlijnen helpen bij het plannen van doelen, leerinhoud én bij het registreren van de ontwikkeling van leerlingen. Deze doelen worden vertaald in het OPP onder het kopje gedrag en soms aanvullend hierop in een individueel handelingsplan gedrag. Leerlijnen sociaal gedrag en leren leren ondersteunen op het niveau van de leerling, de groep en de hele school. We behandelen sociale thema’s schoolbreed aan de hand van het programma Rots & Water. Rots en Water is een practise based én evidence based programma: Het is uit de praktijk ontstaan terwijl de effectiviteit van het programma door vele onderzoeken zijn bevestigd. De doelstelling is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen. Dit gebeurt door het aanleren van sociale vaardigheden samen met leeftijdgenoten waarbij alle leerlingen worden betrokken. De motivatie en betrokkenheid van leerlingen is groot door de fysieke oefeningen, spelen, reële situaties en veilige sfeer waarin deze worden geoefend. Het leren hanteren van het Rots en Waterconcept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven. Alle groepen krijgen (minimaal) 10 lessen Rots & Water per schooljaar welke gegeven worden door hiertoe opgeleide leerkrachten. Daarnaast gaan leerkrachten met dezelfde thema’s aan de slag in de klas aan de hand van zelfontworpen lessen. Omdat in de praktijk gebleken is dat onze leerlingpopulatie behoefte heeft aan activerende werkvormen (veel doen, minder praten) is dat een van de uitgangspunten geweest bij het ontwerpen van de lessen: Actief-Positief-Preventief-Eenduidig. Naast het werken met de leerlijnen Leren Leren en Sociaal Gedrag en het programma van Rots & Water, maken we gebruik van een aantal aanvullende leerinhouden en leeractiviteiten zoals Coöperatief Leren (teambouwers/ klasbouwers), de Gouden en Zilveren Weken (groepsvorming), het programma Kriebels in je buik (relationele en seksuele vorming) en geven we extra aandacht aan het thema pesten tijdens de Week tegen het Pesten. Deze aanvullingen zijn tot stand gekomen op basis van wat onze leerling populatie nodig heeft om tot een sociaal emotioneel zo volledig mogelijke ontwikkeling te komen. We moeten ons onderwijs afstemmen op de sociaal-emotionele onderwijsbehoefte van de specifieke leerling. Daarbij stimuleren we verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor het eigen sociaal-emotionele leerproces bij leerlingen. LEES MINDER
(Zelf)vertrouwen
Veilig
Relatie
Wat is de werkwijze van SBO Het Palet voor sociale ontwikkeling?
Het pedagogisch klimaat is het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren waardoor een leerling zich kan ontwikkelen. De pedagogische schooldoelen van SBO Het Palet komen tot uiting in de school- en klassenregels. Eén van de pijlers van de school is duidelijkheid door de dag en door de week. Regels worden consequent gehanteerd en gelden voor alle leerlingen. De leerkracht heeft de meeste invloed op het pedagogisch klimaat in de klas en fungeert als rolmodel. Wanneer er een klimaat heerst van vertrouwen en veiligheid, waarin leerlingen het gevoel hebben dat ze een relatie met de leerkracht en klasgenoten hebben en zelfvertrouwen hebben in hun eigen kunnen, zullen leerlingen beter tot leren komen.
Welke registratievormen gebruikt SBO Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SBO Het Palet gebruikt de leerlijnen Leren Leren & Sociaal Gedrag om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SBO Het Palet?
SBO Het Palet gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.