CBS de Molenvliet
Graaf Florisstraat 1 A
4791 CA Klundert

Schoolweging

Schoolweging
34.07
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Molenvliet Klundert is 34,07 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 90,09% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (93,36%), blijft het een solide basisgarantie gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,05% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit toont aan dat de school ondanks een relatief hoge schoolweging succesvol differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 49,21%, wat De Molenvliets prestatieniveau in perspectief plaatst.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op de theoretische leerweg: 23,53% havo en 17,65% vmbo-(g)t/havo. Het aandeel praktijkonderwijs (5,88% vmbo-b) ligt hoger dan regionale scholen (5,52%). Deze brede advisering past bij de hoge spreiding in schoolweging (6,22) en onderstreept maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Molenvliet KlundertGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de vorderingen van de leerlingen te meten worden vanaf groep 3 citotoetsen afgenomen. Ook de methodetoetsen geven ons inzicht in de vorderingen. Bij de kleuters wordt het observatiesysteem/methode Onderbouwd gehanteerd. De tussen- en eindopbrengsten worden minstens 2x per schooljaar door het team gezamenlijk geëvalueerd. Een trendanalyse wordt samen gemaakt. Hieruit kunnen (gezamenlijke) aandachtspunten ontstaan. De leerkracht voert enkele keren per jaar een groepsbespreking met de Intern Begeleider. Tijdens dit gesprek worden de vorderingen van de groep per vakgebied besproken. Daarnaast worden de resultaten van de metingen op sociaal-emotioneel gebied besproken. Ook reflecteert de leerkracht op zijn of haar handelen. Enkele leerlingen worden op de agenda van een leerlingbespreking tussen de leerkracht en de Intern begeleider gezet. De gezamenlijke thema's worden op ons jaarbord gepland. Vanuit daar wordt het door een subteam opgepakt, besproken en onderzocht. Vervolgens wordt een verbetervoorstel aan het hele team gepresenteerd. Door middel van individuele leerlinggesprekjes worden de leerlingen betrokken bij hun eigen leerproces. Zij verwoorden wat hun doel voor de komende periode zal zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,78% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan landelijk (62,93%). Slechts 11,11% zit onder advies – gelijk aan het nationale gemiddelde. De hoge mate van accurate plaatsing sluit aan bij het intensieve adviestraject beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Als leerlingen zich veilig voelen, zullen ze beter in staat zijn om te presteren. We besteden daarom bewust aandacht aan het pedagogisch klimaat. Er worden regelmatig groepsvormende (spel)activiteiten ingezet. Ook coöperatieve werkvormen worden in iedere groep toegepast. De leerlingen leren samenwerken en elkaar hierbij waarderen op hun bijdrage aan de opdracht. De Kanjerlessen leren preventief op welke manier de leerlingen goed met elkaar om horen te gaan. Waar nodig vragen wij Rots&Water training aan. Gedurende het schooljaar 2024 - 2025 zullen er Dojo lessen worden gegeven. Zowel preventief als om eventueel pestgedrag te bestrijden worden ook losse lespakketten ingezet. Natuurlijk laten de leerkrachten goed voorbeeldgedrag zien. LEES MINDER

oprechte aandacht

saamhorigheid

ik doe er toe

Wat is de werkwijze van CBS de Molenvliet voor sociale ontwikkeling?

CBS de Molenvliet gebruikt vragenlijsten van ParnasSys-WMK en Kanvas om de sociale ontwikkeling te monitoren. In de groepen 1 en 2 worden leerlingen geobserveerd. Leerlingen in de groepen 3 en 4 vullen een sociogram in. Leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 vullen onder andere de sociale veiligheidslijst in. Met deze instrumenten worden sociale competenties en de beleving daarvan gemeten. Bij eventuele signalen bepalen de leerkrachten passende interventies in overleg met de intern begeleider.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Molenvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS de Molenvliet gebruikt Kijk!, Kanvas en ParnasSys-WMK Sociale veiligheid en welbevinden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Molenvliet?

CBS de Molenvliet gebruikt de Kanjertraining, Prima en aanvullende projecten voor sociaal-emotioneel leren.