
Schoolweging
De schoolweging van Ummer Clumme is 26,10 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99.10% score ruimschoots boven de signaleringswaarde (85%) toont de school aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen. Dit resultaat is 2.4% hoger dan vergelijkbare scholen (96.71%) en onderstreept het effect van de intensieve monitoring via profielkaarten vanaf groep 6.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.77% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit percentage overtreft ook het regionale gemiddelde (63.35%) en bevestigt de sterke focus op ambitieuze leerdoelen. De combinatie van ADIT-testen en Route 8-toetsen zorgt voor gedifferentieerde niveau-bepaling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Dominantie van theoretische adviezen: 29.17% vwo (vs. 18.61% landelijk), 16.67% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.18% regio), passend bij het hoge streefniveau. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12.5%) toont maatwerk voor tussenniveaus, in lijn met het 'kansrijk adviseren'-beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Voerendaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als team willen wij onze leerlingen kansen bieden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Tevens willen wij controleren of onze aanpak de juiste is en resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties/ collegiale consultaties van de leerkrachten van groot belang, wij kijken dan naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. De methode gebonden toetsen geven gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling, cruciale doelen c.q. onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. Deze resultaten worden ook gebruikt in de rapportage naar ouders en, waar nodig, naar derden. De schoolzelfevaluatie: Met behulp van het Cito LVS kan de interne begeleider verschuivingen en trends in de resultaten signaleren, waarna er actie en de daarbij behorende interventies ondernomen kunnen worden. Er zijn drie groepsbesprekingen per schooljaar: In september/ oktober worden alle leerlingen doorgesproken door de leerkracht en de interne begeleider. Hoe verliep de start in de nieuwe groep, eventuele vragen n.a.v. de groepsoverdracht worden gesteld. In januari/ februari en in juni/ juli komen tijdens de voortgang controle besprekingen (VCB) onderstaande onderwerpen aan bod: Terugblik op de afgelopen periode a.d.h.v. de afspraken vanuit de leerlingenzorg- en toets kalender. In de schoolzelfevaluatie van het Cito LVS bekijken we van de afgenomen toetsen de dwarsdoorsnede, de groepsanalyse en de vaardigheidsgroei van de leerlingen en de betreffende groep. We bekijken of de streefdoelen behaald zijn. Welke acties zijn er nodig op groepsniveau? Is er bijvoorbeeld uitbreiding van leertijd nodig? Zo ja, wordt dit opgenomen in het logboek. Welke acties zijn er nodig op kindniveau? Deze acties worden beschreven in het groepsoverzicht en in het logboek. Dit geldt niet alleen voor leerlingen met achterstanden, maar ook de snelle leerlingen hebben recht op een aangepast onderwijsaanbod. Tevens worden de gegevens vanuit het Cito Leerling Volg Systeem (LVS) gebruikt voor de zelfevaluatie van ons onderwijs. Toetsen groep 1 en 2: Aan de hand van observatie- en evaluatielijsten, die voor elke kleuter worden ingevuld, kan door de groepsleerkracht worden bepaald of er: Extra onderzoeken afgenomen moeten worden. Extra hulp op bepaalde deelgebieden nodig is. Er wordt niet alleen gekeken naar de cognitieve ontwikkeling (kennis), maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en de zelfredzaamheid van een kind. Wanneer er twijfel bestaat of aan alle voorwaarden om door te stromen naar groep 3 is voldaan, wordt het “schoolloopbaan-protocol” gevolgd. Dit protocol is een hulpmiddel om te bepalen of het kind rijp is om naar groep 3 te gaan. Alles speelt zich af in goed overleg met de ouders. Toetsen groep 3 tot en met 8: Buiten de regelmatig terugkerende toetsen bij de verschillende leermethodes maken de kinderen een aantal keren per jaar methode onafhankelijke toetsen. Deze Cito toetsen staan, zoals eerder beschreven, helemaal los van de leerboeken, die in de klas worden gebruikt. Deze onderzoeken leveren informatie op over de ontwikkeling van het kind. Hoe staat het met lezen, spellen, rekenen, begrijpend lezen? We kunnen de leerlingen dan vergelijken met hun eigen ontwikkeling (de vaardigheidsgroei) en de groepen met vergelijkbare groepen in Nederland (groepsnorm en inspectienorm).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78.95% presteert op adviesniveau - ruim boven landelijk gemiddelde (62.93%). Slechts 15.79% zit lager dan geadviseerd, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. De school scoort lager op 'boven advies' (5.26% vs. 25.27% landelijk), mogelijk door realistische inschattingen via Route 8-testen.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit, omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen vanuit burgerschapsvorming brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor, de samenleving meegeven. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Ummer Clumme voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Ummer Clumme werkt vanaf schooljaar 2016-2017 met de methode 'School Wide Positive Behavior Support' (SWPBS), een schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen. Het doel is een veilige omgeving te creëren, leerling- en leerkrachtvriendelijk. De school werkt vanuit gedeelde waarden, preventie, besluitvorming op basis van data en het aanleren en bekrachtigen van gewenst gedrag. De gedragsverwachtingen zijn duidelijk benoemd, visueel gemaakt en aangeleerd in de lessen. De kindgesprekken van de groepen 4 t/m 8 zijn een vast onderdeel in de jaarplanning. De psycho-fysieke weerbaarheidstraining Rots en Water is structureel opgenomen in het lesprogramma van de kleutergroepen t/m groep 8. Meer informatie is te vinden op: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-integratie.html
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Ummer Clumme om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Ummer Clumme gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.