
Schoolweging
De schoolweging van De Brug Klazienaveen is 30,87 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
83,63% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De inspectie ziet dit als risico bij een schoolweging boven 30. De score ligt 12% lager dan bij vergelijkbare scholen (95,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
28,65% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 45,5%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 30,87. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op praktische leerwegen: 45,45% vmbo-b advies (ruim boven het regionale gemiddelde van 5,52%). Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (18,18% vs. 10,93% regionaal). De adviesverdeling sluit aan op de schoolweging, waarbij complexere thuissituaties vaker leiden tot lagere advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Brug Klazienaveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
193.15 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Het volgen van de ontwikkeling gebeurt al in de groepen 1 en 2. Voor het volgen van onze kleuters gebruiken wij de leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys. Aan de hand van de methodetoetsen, de leerlijnen binnen onze methode Snappet en de toetsen van het leerlingvolgsysteem (Boom Leerlingvolgsysteem) kunnen wij de ontwikkeling van onze kinderen volgen en zien wij of de doelen van de groepen 3 t/m 8 zijn behaald. Het volgen van de kinderen is een voortdurende cyclus die wij doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij de onderwijsbehoeften van de kinderen (Plan-Do-Check-Act). Wij hanteren hierbij de zeven principes van Handelingsgericht werken: Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. Positieve aspecten zijn van groot belang. Dit gaat niet alleen om de positieve aspecten van het kind, maar ook van de leerkracht, de groep, de school en de ouders. Als een leerkracht een negatief beeld heeft van de leerling, dan zie hij vaak alleen nog maar het negatieve gedrag. Het is belangrijk dat de leerkracht dan zoekt naar positief gedrag, dan zijn er meer mogelijkheden om het probleem op te lossen. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (zie hieronder). Ze worden SMARTI geformuleerd. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. De leerkracht analyseert de resultaten en bespreekt deze uitkomsten met onze intern begeleider. Indien nodig worden er aanpassingen gemaakt in de leerstof, bijvoorbeeld ten aanzien van tijdsinvestering, aanbod en didactiek. Het doel van het afnemen van de toetsen is het volgen van de leerlingen in hun ontwikkeling en beoordelen of zij ten opzichte van zichzelf groei laten zien.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,62% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan 11,81% landelijk). De verhouding boven/onder advies (1:1) wijst op uitdagingen in advisering. Dit past bij de hoge schoolweging en spreiding (5,13), waar verschillen tussen leerlingen intensievere begeleiding vereisen.
Sociale ontwikkeling
De Brug wil een boeiende school zijn en daarbij zijn sociale opbrengsten erg belangrijk. De maatschappij vraagt veel van jongeren op dit moment en kinderen moeten al jong leren om keuzes te maken en verantwoordelijk te zijn voor de keuzes die ze maken. Vanuit onze visie vinden we samen en verbinden erg belangrijk. Dat zijn zaken waarvoor de school van toegevoegde waarde is. Samen leven en leren leer je in de praktijk van elke dag. We doen dat door regelmatig coöperatieve en groepsvormende werkvormen in te zetten. Bewegen hebben we gekozen omdat bewegen op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Je moet bewegen om gezond te blijven. Daarnaast moet je soms ook mee bewegen met een ander om samen verder te komen. LEES MINDER
Samen
Leren
Groeien
Wat is de werkwijze van De Brug voor sociale ontwikkeling?
De Brug werkt aan sociaal-emotioneel leren om kinderen belangrijke vaardigheden te leren voor eigenwaarde en vriendschappen. Een veilig schoolklimaat staat centraal. Naast cognitieve vakgebieden is er veel aandacht voor mentale gezondheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. De Brug gebruikt de vernieuwde versie van Vreedzame School en Kindbegrip. Kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 kunnen solliciteren naar de functie van mediator om 'om te zien naar elkaar'. Leerkrachten gebruiken Kindbegrip, een observatie-instrument, om de sociale ontwikkeling van de leerlingen, te observeren. De resultaten worden besproken met de intern begeleider, waarna er indien nodig acties uitgezet worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Brug gebruikt Kindbegrip
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Brug?
De Brug gebruikt de Vreedzame School.