De Brug in Klazienaveen

De resultaten van De Brug in Klazienaveen

Current section: resultaten
Derksweg 264
7891 Klazienaveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Brug, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Brug bij jullie?

Ontdek hoe goed De Brug bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Ontdek de prestaties van onze leerlingen op het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling bij De Brug

Bekijk hoe Basisschool De Brug presteert op het ambitieuze streefniveau, een maatstaf voor verdere ontwikkeling. Het streefniveau vertegenwoordigt een hoger leerrendement dan het fundamentele niveau. Ons doel is dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau behalen. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Brug?

Op basisschool De Brug in Klazienaveen begeleiden we leerlingen en ouders zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Tegen het einde van groep 7 ontvangen ouders een preadvies tijdens een persoonlijk gesprek met de leerkracht. Gedurende groep 8 informeren we uitgebreid over de verschillende voortgezet onderwijsscholen en studierichtingen, inclusief open dagen en kennismakingsactiviteiten. Na de Doorstroomtoets in februari vinden de definitieve schooladviesgesprekken plaats. Hierin bespreken we het advies en de mogelijkheden voor de vervolgstap in het onderwijs, zodat elke leerling goed voorbereid de overstap maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Brug: Samen Leren en Groeien

Basisschool De Brug focust op een stimulerende leeromgeving waar sociale ontwikkeling centraal staat. In een maatschappij die voortdurend verandert, bereiden we onze leerlingen voor op het maken van weloverwogen keuzes en het nemen van verantwoordelijkheid. Onze kernwaarden 'samen' en 'verbinden' vormen de basis voor groei. Wij geloven dat samen leven en leren de sleutel is tot succes. Daarom integreren we dagelijks coöperatieve en groepsvormende activiteiten in ons onderwijs. Beweging, zowel fysiek als figuurlijk, is essentieel. Gezond blijven door beweging en samenwerken om vooruitgang te boeken, staan bij ons hoog in het vaandel.

Samenwerken en verbinden

Leren en ontwikkelen

Groeien in sociaal-emotioneel welzijn

Hoe bevordert De Brug de sociale en emotionele groei van leerlingen?

Op Basisschool De Brug stimuleren we sociaal-emotioneel leren, wat essentieel is voor zelfvertrouwen en het aangaan van vriendschappen. Onderzoek toont aan dat een veilige schoolomgeving en aandacht voor sociaal-emotioneel leren leiden tot significant betere academische resultaten, tot wel 10% meer. Leren begint met een gevoel van veiligheid. Naast de cognitieve vakken, besteden we gedurende de dag aandacht aan mentale gezondheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Met het vernieuwde programma 'De Vreedzame School' voldoen we aan de wettelijke eisen voor burgerschapsonderwijs. Daarnaast spelen onze leerlingen een actieve rol. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 kunnen zich kandideren als mediator. De rol van mediator focust op 'omzien naar elkaar', wat bijdraagt aan een positieve sfeer en conflictoplossing binnen de school. We gebruiken 'Kindbegrip', een observatie-instrument. Leerkrachten van groep 1 t/m 4 vullen dit in, en vanaf groep 5 doen de leerlingen dit zelf. De resultaten worden besproken met de intern begeleider om gerichte acties te ondernemen.

Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale ontwikkeling op De Brug?

Basisschool De Brug zet specifieke methoden en registraties in om de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren en te bevorderen.

  • Methode sociaal-emotioneel leren: De Vreedzame School.
  • Observatie-instrument: Kindbegrip, ingevuld door leerkrachten (groep 1-4) en leerlingen (groep 5+).

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert Basisschool De Brug?

Basisschool De Brug maakt gebruik van de effectieve methode 'De Vreedzame School' om sociaal-emotioneel leren te bevorderen en een positief leerklimaat te creëren.

Inspectierapport Basisschool De Brug: Onze Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool De Brug in Klazienaveen onderschrijft de bevindingen en aanbevelingen uit het meest recente inspectierapport. Het team van De Brug is zeer betrokken bij de continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Dit blijkt uit de focus op pedagogisch handelen, wat resulteert in een zichtbare kwaliteitsverbetering van de lessen. Hoewel het eindoordeel 'onvoldoende' voornamelijk werd beïnvloed door de onderwijsresultaten op de eindtoetsen, scoorde De Brug 'voldoende' op de kernelementen zoals ontwikkeling en begeleiding, pedagogisch-didactisch handelen en veiligheid. Een belangrijk aandachtspunt voor de komende periode, zowel voor De Brug als voor de bredere Viviani scholengroep, is het burgerschapsonderwijs. Het beleid is helder, maar we focussen op het meetbaar en concreet maken van leerdoelen, met speciale nadruk op sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen gedurende alle leerjaren. De Brug heeft de basis op orde gebracht, wat een belangrijke prestatie is. We zijn trots op de vooruitgang die de school heeft geboekt. Ondanks dat de basisvaardigheden voldoende zijn, streven we ernaar dat meer leerlingen de streefniveaus voor lezen, rekenen en taal behalen. Met de hernieuwde focus op de basis en het pedagogisch-didactisch klimaat, verwachten we volgend jaar een significante verbetering in de onderwijsresultaten. We ervaren het inspectiebezoek als zeer positief en stimulerend. De ontvangen complimenten en adviezen worden meegenomen in onze verdere ontwikkeling. Bekijk de inspectiedetails en het volledige rapport voor meer informatie.

Resultaten | De Brug in Klazienaveen | [2025] Schoolregister