Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen
Kopermolenweg 8
7382 BP Klarenbeek

Schoolweging

Schoolweging
28.1
Spreiding
5.52

De schoolweging van De Kopermolen is 28,10 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de onderwijsaanpak, vooral in relatie tot de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,1).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op hogere niveaus: 23,3% havo/vwo en 13,3% vwo (vs. 10,9% en 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in lijn met het beleid om talent maximaal te ontwikkelen. Opvallend is het percentage vmbo-(g)t adviezen van 13,3%, lager dan regionale vergelijkingen (16,45%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KopermolenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.12175.49175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken volgens Leerling in Beeld. De leerlingen worden 2 keer per jaar getoetst op lezen, taalverzorging, begrijpend lezen/luisteren en rekenen. De resultaten van deze toetsen worden met ouders gecommuniceerd. We werken met groepsoverzichten die meerdere keren per jaar worden geëvalueerd en bijgesteld. De leerkrachten kijken of leerlingen uitdaging of ondersteuning nodig hebben en realiseren dat in de klas. In maart en juni evalueren wij de resultaten op groeps- en schoolniveau. De school verantwoordt haar beleid aan de MR.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 11,5% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). De combinatie van nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding in groep 8 lijkt hierbij cruciaal.

Sociale ontwikkeling

De Kopermolen spant zich in om een sfeer van veiligheid te creëren voor alle kinderen. In pedagogisch en didactisch opzicht willen wij een plaats zijn, waar kinderen graag vertoeven. Een van de uitgangspunten is dat kinderen met plezier naar de Kopermolen gaan. Voor een goede sfeer zijn schoolregels nodig. Zowel met leerlingen als het team onderling praten we regelmatig over dit onderwerp. Bij ongewenst gedrag hanteren wij het gedragsprotocol. Wij volgen de kinderen sociaal emotioneel met een volgsysteem. LEES MINDER

Samenwerken

Respect voor elkaar

Leren van en met elkaar

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen voor sociale ontwikkeling?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen volgen ze de kinderen met het volgsysteem Leerling in Beeld. De uitkomsten hiervan worden betrokken in gesprekken met ouders en kinderen indien nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen?

Rooms Katholieke Basisschool De Kopermolen maakt gebruik van Een doos vol gevoelens, KWINK en Goed Gedrag als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.