
Schoolweging
De schoolweging van De Vliet is 26,71 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
83,33% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. Dit ligt beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,45%), wat mogelijk verklaard wordt door de hogere schoolweging en noodzaak tot extra ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,89% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Deze score ligt bijna gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (61,13%), wat op adequate begeleiding van talent wijst gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 36,36% havo/vwo-advies versus 27,27% vmbo-b/k. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-advies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. Het vwo-percentage (9,09%) blijft achter bij regionale peers (18,61%), wat samenhangt met de lagere fundamenteelniveauscore.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De structuur (hoe is het georganiseerd) en cultuur (hoe gaan we met elkaar om?) van onze school zijn nauw met elkaar verbonden. We zoeken naar een goede balans tussen de structurele, instrumentele benadering van kwaliteitszorg (het opstellen van normen, het evalueren daarvan en het constateren of we de normen hebben behaald) en de culturele benadering (het met elkaar als team beter willen doen door elkaar te helpen, kritisch naar elkaar te zijn en met elkaar vast te stellen wat je niet en wat je wel wilt bereiken). We streven een ‘professionele cultuur’ na: de school is een organisch geheel. Geen papieren organisatie, maar een lerende organisatie, waar iedereen bereid is te leren. Onze school is open: we zien omgaan met veranderingen als een nooit eindigend proces. Deze veranderingen worden vervolgens wel steeds vastgelegd. Voor het kwaliteitszorgsysteem betekent dit, dat ook dit systeem niet statisch is, maar evolueert. De documenten waarin onze kwaliteit weergegeven en geborgd is staan genoemd in het ‘Overzicht beleidsdocumenten CSG De Waard’ (bovenschools). Al deze stukken worden minimaal één keer per vier jaar geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Algemene kwaliteitsafspraken over opbrengsten De school heeft de volgende kwaliteitsafspraken en prestatienormen geformuleerd: We hebben de te behalen resultaten op de Cito-scores per toets vastgesteld, passend bij de leerlingenpopulatie van onze school. Waar mogelijk is, zijn deze afgeleid van de inspectienormen. Deze normen zijn opgenomen in ons LOVS / Opbrengstenkaart van WMK en ParnasSys. Twee maal per jaar vergelijkt de leerkracht de resultaten van de groep leerlingen (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) met onze norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Hij analyseert de verschillen en trekt conclusies die daarna met de ib’er en directie worden besproken. De tussen- en einddoelen van de methoden worden gehanteerd zoals wettelijk vastgelegd; Ons lesaanbod dekt voor alle leerlingen aan het eind van groep 8 minimaal de wettelijk vastgestelde kerndoelen. We houden leerlingen zo lang mogelijk bij de groep, maar zij kunnen , na overleg met de ouder(s) of verzorger(s), één of meerdere eigen leerlijnen krijgen. Eind groep 8 verlaten leerlingen met een eigen leerlijn de school met minimaal beheersingsniveau eind groep 6, met uitzondering van die leerlingen over wie met de ouders andere afspraken zijn gemaakt, conform de afspraken vanwege Passend Onderwijs. In elke groep wordt de afgesproken leerlijn met daarin opgenomen tussendoelen die bij dat leerjaar horen volledig doorgewerkt. Aanvullende materialen die in een jaar moeten worden aangeboden om aan de kerndoelen te voldoen zijn vastgelegd in de schoolafspraken of de jaarplanning. De leerresultaten worden gevolgd met observatie-instrumenten, methode afhankelijke en -onafhankelijke toetsen en bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
83,33% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 8,33% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), wat duidt op realistische advisering. De beperkte 'boven advies'-score (8,33%) reflecteert mogelijk de al hoge instroom naar havo/vwo.