
Schoolweging
De schoolweging van Het Kompas Kesteren is 31,65 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 91,32% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%, ondanks een iets lagere score dan het vergelijkingsgemiddelde (95,23%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Kompas haalt een streefniveau van 41,55%, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit ligt beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%, wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (28,57%) en gecombineerde vmbo-niveaus (bijv. vmbo-k/-(g)t: 17,86%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (3,57% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Het relatief hoge percentage vmbo-b/k-adviezen (21,43%) sluit aan bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Kompas Kesteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school hebben we onafhankelijke toetsmomenten in januari en juni, hiervoor gebruiken we de methode-onafhankelijke toetsen van IEP. De resultaten en de ontwikkeling van de kinderen krijgen we zo goed in beeld. Vier keer per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht. Twee van deze besprekingen zijn gekoppeld aan de toetsperioden. De intern begeleider bespreekt met de leerkracht de resultaten van zijn of haar groep. Het doel van deze besprekingen is het analyseren van de IEP-gegevens. Deze analyse moet een onderbouwing zijn voor de klasse)n)plannen. In een klasse(n)plan staat beschreven hoe je je onderwijs vormgeeft in de klas. Ook worden de opbrengsten besproken met het hele team. De analyses die de intern begeleider met de verschillende groepsleerkrachten maakt, worden vervolgens door de intern begeleider besproken met het management. Hierna worden de opbrengsten gedeeld met het hele team. Er wordt dan gekeken naar waar eventuele verbeterpunten liggen, maar wordt er gekeken naar dat wat goed gaat. De individuele resultaten worden ook gedeeld met ouders, de gegevens staan in de rapporten van de kinderen en worden besproken tijdens de oudergesprekken. Naast alle andere informatie die we over een leerling verzamelen (methodetoetsen, observaties, etc.) geven de methode-onafhankelijke toetsen extra inzicht in de ontwikkeling van de leerling. Als team, maar ook samen met ouders proberen we met behulp van de tussenresultaten juiste keuzes te maken in aanbod, tempo en begeleiding voor de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onderwijs gaat over meer dan taal en rekenen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot fijne mensen die goed voor zichzelf en de mensen om hen heen zorgen. Met alle medewerkers gezamenlijk zorgen wij voor een veilig en stimulerend leef-, speel- en werkklimaat. De basis van ons pedagogisch handelen is Vreedzaam. Vanuit deze aanpak spreken we met de kinderen. Ouders zijn blij met de gemoedelijke sfeer op Het Kompas waarin leerlingen zorg voor elkaar dragen en alle leerlingen ongeacht hun leeftijd of groep met elkaar spelen. Dit willen wij zeker behouden. LEES MINDER
Iedereen hoort erbij
We vertrouwen en helpen elkaar
Bewustwording eigen handelen
Wat is de werkwijze van Het Kompas voor sociale ontwikkeling?
Het Kompas zet aan het begin van ieder schooljaar extra in op het vergroten van vertrouwen en sfeer in de groep met Vreedzaam lessen en oefeningen. Na de 'Gouden weken' wordt minimaal eens per week een Vreedzaam les gegeven. Bij conflicten wordt de 'Vreedzaam-taal' gebruikt om de situatie te bespreken, waardoor kinderen meer inzicht krijgen in zichzelf en de ander. Na de kerstvakantie starten de 'Zilveren weken'. Tevens, nemen wij één keer per jaar de Sociale Veiligheidsvragenlijst af bij leerlingen vanaf groep 5. Op schoolniveau maken we van deze vragenlijst een goede analyse en spreken we mogelijke verbeteracties af.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Kompas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Kompas gebruikt het Iep leerlingvolgsysteem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.