
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Kesteren is 30,32 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.6% behaalde het fundamenteel niveau laat de school niet alleen de inspectienorm (85%) ver achter zich, maar overtreft ze ook het landelijk gemiddelde van 95.7%. Dit duidt op een sterke basiskwaliteit waarbij vrijwel alle leerlingen essentiële vaardigheden beheersen, ongeacht hun achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft met 72.55% het inspectiedoel voor het streefniveau (signaleringswaarde 45.5%) ruimschoots. Vergeleken met vergelijkbare scholen (gemiddeld 57.3%) presteert De Wegwijzer 26% beter. Deze score benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het uitdagen van leerlingen tot hogere prestaties, mede dankzij de inzet van gepersonaliseerde leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen vertonen een sterk theoretische focus: 31.43% havo en 22.86% vwo (samen 54.29%), tegenover slechts 2.86% vmbo-b. Dit steekt duidelijk af bij vergelijkbare scholen waar gemiddeld 32.4% havo/vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het hoge percentage leerlingen met een dubbeladvies vmbo-(g)t/havo (25.71%), wat wijst op een zorgvuldige afweging van doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Kesteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.11 | 174.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten geven ons belangrijke informatie op groeps- en individueel niveau. Op tijd signaleren en bijsturen kan achterstand voorkomen.. Met behulp vaneen overzicht analyseren we de toetsuitslagen en ondernemen we eventueel actie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel 65% van de leerlingen op adviesniveau presteert, valt het hoge percentage onderadvies (30% vs. 11.81% landelijk) op. Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.32). Desalniettemin scoort 5% boven advies, wat aansluit bij de inspanningen voor talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onderwijs is meer dan alleen onderwijsopbrengsten op de hoofdvakken. Wij willen het kind ook vormen en opvoeden. Daarbij is het van belang dat het welbevinden en de betrokkenheid van het kind goed is. Wij bieden kinderen met opvallend zwakke sociale vaardigheden een sociale vaardigheidstraining aan op school.
Praten mét het kind
Veiligheid voor iedereen
Respect voor de ander
Wat is de werkwijze van Hervormde Basisschool De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
Hervormde Basisschool De Wegwijzer gebruikt jaarlijks de vragenlijsten van ZIEN!, een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen eigen lijsten in. Leerkrachten voeren gesprekken met alle leerlingen en stellen hulpplannen op voor leerlingen die opvallen op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden. Deze plannen worden regelmatig geëvalueerd en aangepast in overleg met het kind en de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Hervormde Basisschool De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Hervormde Basisschool De Wegwijzer gebruikt ZIEN! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.