KC LEEF in Kessel

Het team van KC LEEF in Kessel

Current section: team
Merwijckstraat 16
5995 Kessel

Zie hier hoe het team van KC LEEF is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KC LEEF. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KC LEEF bij jullie?

Ontdek hoe goed KC LEEF bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KC LEEF zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KC LEEF. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (35.3%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KC LEEF werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KC LEEF gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervangingsregelingen bij KC LEEF

Bij KC LEEF zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons vervangingsbeleid, in lijn met Stichting Prisma, richt zich op flexibiliteit en schoolspecifieke oplossingen. Hoewel er geen centrale vervangingspool is, stellen wij als school zelf een robuuste flexibele schil samen. Dit betekent dat we bij kort- en langdurend verlof of ziekte primair binnen onze eigen formatie de benodigde vervanging regelen, zodat uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional. Bij calamiteiten binnen ons leerkrachtenteam, werken we nauw samen met andere scholen binnen het directieberaad om een passende oplossing te vinden. Deze gezamenlijke aanpak garandeert dat ook langdurige afwezigheden efficiënt worden opgevangen, met de expertise van ons gehele netwerk. Onze interne vervangingsaanpak is proactief. Dagelijks beschikken we over een team van beschikbare leerkrachten en onderwijsassistenten die direct de groep kunnen overnemen. Een onderwijsassistent werkt hierbij altijd nauw samen en onder supervisie van de parallelle leerkracht, wat de kwaliteit waarborgt. De flexibele inzet binnen ons dynamische team zorgt ervoor dat vervangingen soepel verlopen, vaak binnen de eigen bouw (groepen 1-4 of 5-8) of schoolbreed. Onze directie denkt actief mee om de beste onderwijscontinuïteit te garanderen. In uitzonderlijke situaties, waarbij geen acceptabele oplossing gevonden kan worden en conform de richtlijnen van de hoofdinspectie, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk niet onderwezen kan worden. Ouders worden hierover direct geïnformeerd en we bieden waar mogelijk opvang aan. In het uiterste geval, en met melding aan het College van Bestuur, kan dit leiden tot het tijdelijk thuisblijven van wisselende groepen, waarbij de school ondersteuning biedt waar nodig.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een kindcentrum. Dat betekent dat we ook voorschoolse, naschoolse opvang, baby- dreumes en peuterprogramma's draaien in verschillende ruimtes waarbij onderwijs en opvang van alle faciliteiten in en rondom het gebouw gebruik kunnen maken. Onze samenwerkingspartner hierin is Hoera Kindercentra.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Expertiseteam: Specialisten voor Optimale Ondersteuning op KC LEEF

6

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheden: Sterk Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor pedagogische en didactische begeleiding
Orthopedagoog voor specialistische diagnostiek en advies
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid en probleemoplossing
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagend leren
Taalspecialist voor taalontwikkeling en communicatie

Toelichting van de school:

KC LEEF investeert in optimale leerresultaten door een breed scala aan specialisten in te zetten. Binnen onze stichting is een toegewijde orthopedagoog werkzaam die alle scholen ondersteunt met expertise op het gebied van leer- en ontwikkelingsvraagstukken. Daarnaast maken we gebruik van diverse gespecialiseerde krachten, waaronder een dyslexiespecialist en een rekenspecialist, om leerlingen met specifieke behoeften effectief te begeleiden. Onze intern begeleiders coördineren de zorg en werken nauw samen met de leerkrachten om de individuele leerontwikkeling te stimuleren.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden Centraal

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele uitdagingen
Intern Begeleider voor begeleiding en coaching
Orthopedagoog voor diagnostiek en behandelplannen
Remedial Teacher voor gerichte leerondersteuning
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat voorop bij KC LEEF. Onze orthopedagoog, werkzaam binnen de stichting, biedt waardevolle ondersteuning bij het aanpakken van gedragsuitdagingen en het bevorderen van een positief sociaal klimaat. Samen met onze intern begeleiders en gedragsspecialisten creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en begrepen voelt. We zetten ons in om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor begeleiding bij gedragsproblematiek
Intern Begeleider voor leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor diagnostiek en advies
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

Toelichting van de school:

KC LEEF stimuleert een positieve werk- en leerhouding bij alle leerlingen. Onze gedragsspecialist en intern begeleiders bieden gerichte ondersteuning bij gedragsuitdagingen en de ontwikkeling van effectieve studievaardigheden. De expertise van onze orthopedagoog wordt ingezet voor diagnostiek en gepersonaliseerd advies, zodat we leerlingen optimaal kunnen begeleiden. We streven ernaar om kinderen zelfstandig en gemotiveerd te laten leren, met aandacht voor hun individuele behoeften en leerstijlen.

3

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor coördinatie van zorg
Orthopedagoog voor brede ontwikkelingsondersteuning
Remedial Teacher voor gerichte ondersteuning

Toelichting van de school:

KC LEEF hecht belang aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen, inclusief de motorische en lichamelijke aspecten. Onze intern begeleiders en de orthopedagoog binnen de stichting coördineren de ondersteuning en advisering op dit gebied. Daarnaast onderhouden we nauwe samenwerkingsverbanden met externe zorgprofessionals, zoals logopedisten en fysio- en ergotherapeuten. Deze samenwerking stelt ons in staat om kinderen met specifieke motorische uitdagingen integrale zorg en begeleiding te bieden, gericht op hun algehele welzijn en functioneren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Multifunctionele ruimte
Keuken

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij KC LEEF

Een Diepgaande Blik op Onze Educatieve Aanpak

Bij KC LEEF, onderdeel van Stichting Prisma, geloven we sterk in een geïndividualiseerde benadering voor elk kind. Dit principe vormt de kern van ons schoolbeleid en onze dagelijkse praktijk. Met ingang van 1 augustus treedt een nieuwe wet in werking die de rechten van ouders en leerlingen versterkt. Dit betekent dat leerlingen die extra ondersteuning behoeven, actief betrokken worden bij de totstandkoming, evaluatie en aanpassing van hun persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Hun input is cruciaal en wordt zorgvuldig vastgelegd, zowel in het POP van de leerling als in onze schoolgids voor de algemene schoolondersteuning. Prisma hecht eraan leerlingen te betrekken bij zowel het specifieke aanbod als het algemene lesprogramma. Dit geldt voor alle leerlingen, niet enkel voor degenen met een POP. Wij initiëren gesprekken met alle leerlingen over hun leerproces en de geboden kansen. Hoewel veel scholen rapporten of portfolio's gebruiken om deze dialogen te faciliteren, erkennen we de noodzaak om deze betrokkenheid explicieter te verankeren in onze officiële schooldocumenten. Onze leerlingenraad, waarin leerlingen uit alle groepen zitting hebben, speelt een actieve rol in het bespreken van schoolzaken, inclusief de beschikbare ondersteuningsmogelijkheden. Deze gemotiveerde leerlingen, gekozen door hun klasgenoten, bieden waardevolle inzichten. Voor het komende schooljaar zullen we de formele vastlegging van deze inspraak verder optimaliseren. Toekomstvisie: Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning Onze belangrijkste doelen voor het komende academische jaar omvatten: - Het leveren van hoogwaardige lesprogramma's. Het managementteam zal gedurende het jaar observatierondes uitvoeren, aangevuld met gezamenlijke werksessies met externe deskundigen ter voorbereiding van lessen. - Het accuraat observeren en analyseren van leerlingprestaties, gevolgd door doelgerichte actie. Een kwaliteitsmedewerker zal dit proces begeleiden en versterken door intensievere groepsbezoeken. - Het garanderen van een rijk en gevarieerd leesaanbod in alle klassen, potentieel geïntegreerd met wereldoriëntatie. - Het waarborgen van een veilige leeromgeving. Wij implementeren een proactief programma ter bevordering van de veiligheid van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ambitieus Schoolplan

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolverbeterplan 2025-2026?

Ons schoolverbeterplan 2025-2026 is de leidraad voor onze continue ontwikkeling en bevat concrete verbeterplannen gericht op de kern van ons onderwijs. Verbeteronderwerp 1: Didactisch Meesterschap Onze leraren creëren een stimulerend leerklimaat waarin elke leerling actief en betrokken is. Door middel van doelgerichte instructie, passende opdrachten en heldere uitleg zorgen wij ervoor dat het onderwijs aansluit bij de individuele leerbehoeften. Wij geloven in hoge verwachtingen en geven constructieve feedback om het leerproces optimaal te ondersteunen en uit te dagen. Verbeteronderwerp 2: Een Veilige en Welkome Omgeving De veiligheid van onze leerlingen staat voorop. KC LEEF garandeert een sociale, fysieke en psychische veilige omgeving gedurende de hele schooldag. We monitoren de beleving van veiligheid jaarlijks en hebben een robuust veiligheidsbeleid. Dit beleid omvat preventieve maatregelen, een duidelijke aanpak bij incidenten en een proactieve houding tegen pesten, agressie en discriminatie. Onze school hanteert de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en een aangewezen contactpersoon is er voor alle vragen. Verbeteronderwerp 3: Sterke Basisvaardigheden: Lezen en Wereldoriëntatie Wij leggen een solide basis voor de toekomst door te focussen op essentiële vaardigheden. Ons curriculum voor Nederlandse taal, inclusief lezen en schrijven, is afgestemd op de kerndoelen en referentieniveaus, met een logische opbouw die leerlingen voorbereidt op vervolgonderwijs en de maatschappij. Ook wereldoriëntatie krijgt de aandacht die het verdient. Verbeteronderwerp 4: Afstemming op Onze Unieke Leerlingenpopulatie KC LEEF ontwikkelt en implementeert een curriculum dat naadloos aansluit bij de specifieke kenmerken en behoeften van onze leerlingen. Wij stemmen onze aanpak en onderwijsaanbod af op hun leefwereld en bevorderen actief hun sociale en maatschappelijke competenties. Onze schoolleiding deelt deze visie en ambities, en verbindt deze aan de identiteit van onze school en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe Zorgen Wij Continu Voor Kwaliteitsverbetering en Balans?

KC LEEF hanteert een systematische aanpak voor kwaliteitszorg, waarbij we tweemaal per jaar (midden en einde schooljaar) een grondige schoolzelfevaluatie uitvoeren. Ook ons schoolverbeterplan wordt periodiek geëvalueerd om succes te waarborgen. Onze aanpak is altijd gericht op de brede ontwikkeling van kinderen, verdeeld over drie cruciale domeinen: Kwalificatie, Socialisatie en Persoonsvorming. Kwalificatie omvat het verwerven van kennis, vaardigheden en inzichten, inclusief het verwerken en toepassen van informatie. Socialisatie richt zich op het leren van onze plaats in de samenleving, inclusief omgangsvormen, normen en waarden. Persoonsvorming is gericht op zelfbewustzijn, weerbaarheid en het aangaan van contacten in een dynamische wereld. Om een gezonde balans tussen deze domeinen te waarborgen, kijken we tijdens onze evaluaties niet alleen naar leeropbrengsten, maar ook naar bredere aspecten zoals de schoolomgeving, het schoolgebouw, de rol van de leerkracht, ons onderwijsaanbod en de integratie van beweging.

Uitstekend Jonge Kind Programma bij KC LEEF Kessel

Toelichting van de school

Ontdek de unieke aanpak voor jonge kinderen bij KC LEEF. Wij stimuleren een soepele overgang naar de basisschool door onze nauwe samenwerking met de peutergroep, waar kinderen vanaf 2 jaar welkom zijn. Deze doorlopende leerlijn zorgt voor een natuurlijke ontwikkeling en een fijne start in de kleutergroep. Onze onderwijsvisie 'Leer het mij zelf doen' staat centraal. We focussen op de totale ontwikkeling van elk kind, met thematisch onderwijs dat we samen met de kinderen en pedagogisch medewerkers vormgeven. Kinderen krijgen een veilige basis om vanuit daar hun eigen tempo te volgen, waarbij we uitdaging bieden binnen hun zone van naaste ontwikkeling. Betekenisvol en doelgericht leren is de kern. We bieden levensechte activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, met een duidelijke balans tussen hun betrokkenheid en onze onderwijsdoelen. Bewegend leren integreren we actief, bijvoorbeeld met de rekendidactiek 'Sprongen vooruit', om de leeropname te bevorderen. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd via het 'Mijn Kleutergroep' systeem. Regelmatige kindbesprekingen met onze pedagogisch partners waarborgen een optimale voorbereiding en een zachte landing op de basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft KC LEEF voor peuters en kleuters?

KC LEEF biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een sterke focus op doorlopende leerlijnen en een veilige, stimulerende omgeving.

KC LEEF biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een sterke focus op doorlopende leerlijnen en een veilige, stimulerende omgeving.

Professionele kinderopvang
Kwalitatieve peuteropvang met VVE
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt KC LEEF samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Hoera Kindercentra om een naadloze en kwalitatieve doorstroom van peuteropvang naar basisonderwijs te garanderen.

Wij werken nauw samen met Hoera Kindercentra om een naadloze en kwalitatieve doorstroom van peuteropvang naar basisonderwijs te garanderen.

Team | KC LEEF in Kessel | [2025] Schoolregister