
De resultaten van KC LEEF in Kessel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC LEEF, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KC LEEF bij jullie?
Ontdek hoe goed KC LEEF bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling bij KC LEEF
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs dient te beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen dit niveau zou moeten bereiken, een universele standaard voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Succes op KC LEEF
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is het ambitieuze doel dat we nastreven voor al onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting het streefniveau zullen behalen, wat de schoolspecifieke ambitie weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC LEEF?
De overstap van basisschool naar middelbare school is een belangrijke mijlpaal voor onze leerlingen en hun ouders. Het schooladvies van KC LEEF is hierbij cruciaal, aangezien het de basis vormt voor de aansluiting bij het voortgezet onderwijs. Onze ervaren onderwijsprofessionals bij KC LEEF zetten zich in om een passend schooladvies te geven. Dit advies reflecteert de individuele talenten, de ontwikkeling en de capaciteiten van elk kind, gebaseerd op de prestaties en groei die zij tijdens hun tijd op onze school hebben laten zien. Wij geloven in een kansrijk advies dat de potentie van uw kind optimaal benut. Dit advies is zorgvuldig samengesteld om een soepele en succesvolle voortzetting van de onderwijsreis te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op KC LEEF: Samen Groeien
Bij KC LEEF geloven we dat leren veel meer omvat dan alleen kennis opdoen. Het is een integrale ontwikkeling waarbij kinderen leren samenwerken, sociale vaardigheden ontwikkelen en ontdekken wie ze zijn en wie ze willen worden. We stimuleren actief burgerschap door kinderen te betrekken bij de maatschappij en hen weerbaar en mondig te maken. Een sterke samenwerking tussen ouders, leerkrachten, directie en de medezeggenschapsraad vormt de basis voor een optimale leeromgeving. Openheid, wederzijds respect en kritisch denken zijn hierbij essentiële pijlers. We streven ernaar om kinderen te leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen keuzes en ontwikkeling, wat centraal staat in ons concept van 'eigenaarschap'. Om dit te bevorderen, voeren we gesprekken mét de kinderen, niet óver hen. De leerling-geleide oudergesprekken, ook wel ouder-kindgesprekken genoemd, stellen kinderen in staat actief deel te nemen aan hun leerproces. Dit versterkt hun intrinsieke motivatie en leert hen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen handelen en keuzes. Op KC LEEF oefenen kinderen letterlijk voor het leven, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei.
Oefenen voor het leven: Ontwikkeling van levensvaardigheden
Relatie: Belang van 'ik en de ander'
Groeien in eigenaarschap: Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces
Hoe bevordert KC LEEF de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze leerkrachten fungeren als begeleiders en geven kinderen de ruimte, verantwoordelijkheid en autonomie om zich te ontwikkelen. Door middel van kindgesprekken ontvangen leerlingen gerichte feedback op hun leerprocessen. Leerkrachten ondersteunen elkaar via intervisie, waarbij reflectie, feedback en coaching centraal staan. Het gedrag van de leerkracht dient als voorbeeld. We hechten veel waarde aan een nauwe samenwerking met ouders, via reguliere gesprekken, leerling-geleide oudergesprekken en open communicatie. Sociale vaardigheden staan centraal in ons onderwijs. We leren kinderen omgaan met de diversiteit van onze multiculturele samenleving, met respect voor verschillende culturen en normen. De actualiteit wordt waar mogelijk gekoppeld aan het lesprogramma. Digitale geletterdheid en 21e-eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken en kritisch denken, zijn onmisbaar en krijgen een prominente plaats. Actief burgerschap betekent voor ons meedenken, meebeslissen en meedoen in de gemeenschap, beginnend in de klas en school. Leerlingenraad zorgt voor inspraak. We gebruiken de Sociaal Emotionele Vragenlijst van Leerling In Beeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren, waarbij we altijd het gesprek aangaan met kind en ouder.
Welke instrumenten gebruikt KC LEEF voor het meten van sociale ontwikkeling?
KC LEEF monitort de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met behulp van de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) van Leerling In Beeld. Dit instrument helpt ons om de voortgang in kaart te brengen en gerichte ondersteuning te bieden.
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op KC LEEF toegepast?
KC LEEF maakt gebruik van verschillende methoden en werkwijzen om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Momenteel onderzoeken we actief de meest passende aanpak om de ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te ondersteunen.
- SOS Kinderen en Emoties
- Groepsgeluk
- Actief op zoek naar optimale methoden voor sociaal-emotioneel leren
Inspectierapport KC LEEF: Kwaliteit en Toekomstvisie
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie voor KC LEEF, waar we trots zijn op ons solide basisonderwijs. Het meest recente inspectierapport, opgesteld na het bestuursonderzoek in begin 2022, bevestigt dat Stichting Prisma voldoet aan alle kwaliteitsstandaarden en deugdelijkheidseisen. Dit betekent dat de basiskwaliteit van ons bestuur op orde is, een resultaat waar we ons hard voor maken. Voor het schooljaar 2022-2023 focussen we op de ontwikkeling van ons nieuwe strategische beleidsplan voor de periode 2023-2027. Hierin betrekken we zowel interne als externe belanghebbenden om onze toekomstige ambities te bepalen. Samen met ouders en het team creëren we een beleid dat de koers van KC LEEF bepaalt. U kunt erop rekenen dat wij binnen onze scholen uitstekend, breed en passend onderwijs blijven bieden, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.