
Schoolweging
De schoolweging van LEEF is 29,36 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 97,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau: +11,5% boven inspectienorm (85%) en +1,6% boven regio (95,9%). Dit toont de slagkracht van het taal- en rekenbeleid, zelfs bij een diversiteit aan leerbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 54,9% van de leerlingen die het streefniveau behaalt, presteert KC LEEF 7,8% boven de eigen signaleringswaarde (47,1%). De complexe leerlingenpopulatie maakt dit extra betekenisvol, hoewel het ruim onder het regionale gemiddelde (57,8%) blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
KC LEEF geeft relatief veel gecombineerde adviezen: vmbo-(g)t/havo (20,6% vs 10,3% regiogemiddeld). De focus op voorbereidend mbo (32,4% vmbo-(g)t adviezen vs 16,5% regio) past bij de pedagogische visie. Opvallend: 5,9% praktijkonderwijsadviezen, tegenover 1,0% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | LEEF | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee maal per jaar nemen we op school toetsen af van Cito leerlingvolgsysteem "Leerling In Beeld". De toetsresultaten helpen ons in beeld te krijgen over welke vaardigheden en kennis een leerling op het betreffende moment beschikt. Omdat we dit ieder schooljaar twee keer meten, kunnen we de leerling goed volgen en kunnen we als team inspelen op de groeilijn van de leerling en op de informatie die de toets ons oplevert: welke lesstof beheerst de leerling al wel of nog niet en hoe kunnen we hem of haar verder op weg helpen. Dit doen we op maat: elk kind heeft daarin iets anders nodig. Naast analyse en afstemming op kindniveau, zoals hierboven beschreven, bekijken we de tussenresultaten ook op groepsniveau en op schoolniveau. Ook op deze niveaus levert het afnemen van de toetsen veel informatie op die ons doet afwegen waar we kunnen bijstellen bij het geven van onderwijs. Dit kunnen allerlei aspecten zijn, zoals bijvoorbeeld het leerstofaanbod, het handelen van de leerkracht, de lesorganisatie, de inzet van onderwijsassistent en / of leerkracht, enzovoort. Om te volgen hoe een leerling, een groep of een school 'het doet' is het helpend te vergelijken met het landelijk gemiddelde. Dit doen we dan ook en zo kunnen we op kindniveau volgen of de leerling volgens verwachting groeit. Op groeps- en schoolniveau is het doel om aan de landelijke norm te voldoen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,8% van de leerlingen presteert boven advies – ruim 12% boven regio. Slechts 5,4% zit onder advies (minder dan helft t.o.v. 11,8% landelijk). Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en de sterke mentorbegeleiding volgens het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Leren?is veelomvattend, het is meer dan cognitief leren;?je leert ook met elkaar omgaan, je leert vaardigheden,?Je leert je te ontwikkelen, je leert hoe je leert en je leert wie je bent om te worden wie je wil. Middels een goede onderwijsorganisatie werken ouders, leerkrachten, directie, medezeggenschapsraad,?? en?oudervereniging samen om te komen tot een optimale school voor “onze” kinderen.? Wederzijds begrip, openheid, respect en kritisch inzicht zijn hierbij belangrijke punten.?? Door kinderen in aanraking te brengen met hoe onze maatschappij functioneert, worden ze geoefend zich?? weerbaar op te stellen en mondig hun eigen keuze te maken en daarvoor ook de bij de leeftijd passende?? verantwoordelijkheid te dragen. Eigenaarschap is daarin een belangrijke waarde. Wij willen leerlingen bewust maken van hun ontwikkeling en meenemen in hun leerproces. Gesprekken voeren we niet over het kind, maar met het kind, in de vorm van de door leerling geleide oudergesprekken, oftewel ouder-kindgesprekken. Zo worden kinderen steeds meer eigenaar van hun leerproces en stimuleren we de intrinsieke motivatie waarbij ze steeds meer verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen handelen en eigen keuzes die ze hierin maken. Op kindcentrum Leef mogen kinderen "oefenen voor het leven" LEES MINDER
Oefenen voor het leven
Relatie: "ik en de ander"
Groeien in eigenaarschap
Wat is de aanpak van KC LEEF op het gebied van sociale ontwikkeling?
De leerkracht bij KC LEEF is verantwoordelijk voor de brede ontwikkeling van de kinderen en begeleidt hen in hun ontwikkeling. De leerlingen krijgen ruimte, verantwoordelijkheid en autonomie, met feedback door middel van kindgesprekken. De leerkrachten ondersteunen elkaar door intervisie, waarbij ze reflecteren, feedback geven en adviseren. KC LEEF besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden, waarbij leerlingen leren omgaan met verschillende culturen en de digitale wereld. Burgerschap wordt gestimuleerd door kinderen te betrekken bij de school en het onderwijs. De leerlingenraad denkt mee over het reilen en zeilen van de school. De sociale opbrengsten worden in kaart gebracht met de Sociaal Emotionele Vragenlijst van Leerling In Beeld.
Welke registratie gebruikt KC LEEF om sociale opbrengsten te meten?
KC LEEF gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten te meten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC LEEF?
KC LEEF gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Inhouden van SOS kinderen en emoties, Groepsgeluk.