Basisschool Basisschool de Spoorzoeker in Kerkrade

Het team van Basisschool de Spoorzoeker in Kerkrade

Current section: team
Plein 36
6466 Kerkrade

Zie hier hoe het team van Basisschool de Spoorzoeker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Spoorzoeker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Spoorzoeker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Spoorzoeker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Spoorzoeker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85%)
Man (15%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Spoorzoeker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Spoorzoeker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.5%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Spoorzoeker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Duitse taal
Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Zorgeloos Onderwijs bij De Spoorzoeker

Bij Basisschool de Spoorzoeker waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Onze onderwijsstichting, Movare, heeft een toegewijde vervangingspool ingesteld met deskundige leerkrachten die direct inzetbaar zijn. Zodra een teamlid onverhoopt niet kan werken, evalueren we direct de beschikbaarheid van onze vaste vervanger of een beschikbare collega. Indien er onverhoopt geen directe vervanging mogelijk is, volgen we een zorgvuldig protocol om de impact op onze leerlingen te minimaliseren. Dit kan inhouden dat een ambulante leerkracht tijdelijk de groep overneemt, leerlingen worden verdeeld over andere groepen, of in uitzonderlijke gevallen, na tijdige communicatie met ouders, een groep tijdelijk geen les krijgt zodat de leerkracht elders kan bijspringen. Onze prioriteit ligt bij het garanderen van kwalitatief hoogstaand onderwijs. We streven ernaar om leerlingen nooit op de eerste dag van een ziekmelding naar huis te sturen. Ouders worden altijd proactief geïnformeerd, zodat zij tijdig geïnformeerd zijn en eventuele aanpassingen kunnen maken. Elke situatie wordt met zorg bekeken om de leerervaring van uw kind te optimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Spoorzoeker zijn verdeeld over 12 groepen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bevordering Taalgebruik
19.6%
Taal
19.6%
Wereld Oriëntatie
13%
Muziek / Spel en beweging
10.9%
Burgerschap
10.9%
Rekenen
7.6%
Bevordering sociale redzaamheid
7.6%
Lichamelijke opvoeding
6.5%
Kanjertraining
4.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
22.2%
Taal
17%
Wereldoriëntatie
15.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
15.7%
Lezen
14.4%
Overig
7.8%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Spoorzoeker

2

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Spoorzoeker zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Wij beschikken over een toegewijd team van specialisten die de laatste ontwikkelingen op deze gebieden volgen. Deze experts ontwikkelen en evalueren kwaliteitskaarten, bevorderen de professionalisering binnen het team en verdelen taken effectief. Door deze interne samenwerking en kennisdeling garanderen we continue hoogwaardige ondersteuning voor elke leerling.

3

Sociaal-Emotionele Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Schoolmaatschappelijk Werk

Toelichting van de school:

Voor een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling bieden wij gespecialiseerde hulp. Ons schoolmaatschappelijk werk is één dag per week aanwezig om leerlingen en ouders te ondersteunen, wat ook thuis een positieve impact heeft. Er is een nauwe samenwerking tussen onze intern begeleider en het schoolmaatschappelijk werk. Deze samenwerking zorgt voor een efficiëntere inzet van externe organisaties en creëert een sterk ondersteunend netwerk. Daarnaast investeren we in de professionalisering van onze gedragsspecialisten. Zij ondersteunen collega's bij complexe vraagstukken en spelen een cruciale rol bij het oplossen van incidenten tussen leerlingen, altijd vanuit onze schoolvisie op leren en gedrag.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool de Spoorzoeker besteedt veel aandacht aan de gedragsontwikkeling, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. Met een ergotherapeut die meerdere dagen per week aanwezig is, bieden we gerichte ondersteuning. Onze leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining en passen deze visie toe om leerlingen te helpen bij hun leerproces. Deze aanpak zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Wij geloven in een brede ontwikkeling, inclusief de motorische en lichamelijke vaardigheden van onze leerlingen. Onze ergotherapeuten bieden hierbij gespecialiseerde ondersteuning. Daarnaast zorgt onze vakleerkracht gymnastiek ervoor dat alle leerlingen de kans krijgen om hun fysieke capaciteiten te verbeteren en plezier te beleven aan beweging. Dit draagt bij aan een gezonde leefstijl en een algeheel welzijn.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Schooltandarts
GGD

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Daarom werken we samen met de schooltandarts en de GGD. De schooltandarts bezoekt ons tweemaal per jaar voor preventieve controles, waarvoor ouders hun kinderen vrijwillig kunnen aanmelden. Daarnaast zijn er regelmatig contactmomenten met de GGD voor landelijke onderzoeken en advies. Leerkrachten worden getraind in het adequaat omgaan met veelvoorkomende gezondheidsklachten en het toedienen van medicatie, altijd volgens een vastgesteld protocol om de veiligheid te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Individuele Leerlingondersteuning op Maat

Hoe Basisschool de Spoorzoeker Uw Kind Helpt

Bij Basisschool de Spoorzoeker geloven we in het bieden van toegespitste ondersteuning aan elke leerling. We signaleren en begeleiden kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken. Onze expertise strekt zich uit tot leerlingen die extra hulp nodig hebben bij lezen en taal, waaronder de aanpak van dyslexie. Ook leerlingen met rekenproblemen of gedragsuitdagingen ontvangen bij ons de nodige aandacht en begeleiding om succesvol te zijn in hun schoolloopbaan. Daarnaast zetten we ons in voor anderstalige nieuwkomers (NT2-leerlingen) en bieden we uitdagende programma's voor meer- en hoogbegaafde kinderen. Zo garanderen we een stimulerende leeromgeving voor ieder kind. Voor het schooljaar 2025-2026 ligt onze ambitie op het structureel verbeteren van de taal- en rekenvaardigheden. We streven ernaar dat alle leerlingen minimaal op een F-niveau uitstromen, wat een 100% succes betekent op dit gebied. De focus ligt op de verdere aanscherping van onze instructiemethoden en het versterken van het begrijpend lezen. We starten met een grondige analyse en ontwikkelen de komende jaren concrete actieplannen om de leesresultaten significant te verbeteren. Naast de academische ontwikkeling besteden we veel aandacht aan het sociaal-emotionele welbevinden van onze leerlingen. We erkennen de uitdagingen van de hedendaagse maatschappij en ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve leerhouding, met oog voor individuele behoeften en thuissituaties. Onze schoolteams werken continu aan kwaliteitsverbetering door middel van leerteams. Deze teams bevorderen gedeelde verantwoordelijkheid en expertise-uitwisseling, waardoor we onze onderwijskwaliteit naar een hoger niveau tillen en effectief inspelen op de ontwikkelingen binnen het onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Spoorzoeker

Wat zijn de kerndoelen van ons school- en jaarplan?

Ons school- en jaarplan op Basisschool De Spoorzoeker is gericht op het continu verbeteren van de leerervaring voor elke leerling. We focussen ons primair op de kwaliteit van onze instructies, van de jongste kleuters tot de oudste groepen. Hoewel we al veel goed doen, streven we voortdurend naar verbetering door onze lesvisie praktisch te vertalen. Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van onze professionele cultuur. We stimuleren samenwerking en een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de school, waarbij open communicatie en feedback tussen leerkrachten centraal staan. Burgerschapsonderwijs is een ander belangrijk speerpunt. We werken aan een beleidsstuk om onze visie op burgerschap te verankeren in de dagelijkse praktijk en ervoor te zorgen dat onze leerlingen goed voorbereid worden op hun rol in de maatschappij.

Hoe bevordert Basisschool De Spoorzoeker een stimulerende leeromgeving?

Op Basisschool De Spoorzoeker geloven we dat een gestructureerde en ondersteunende omgeving essentieel is voor optimaal leren. We bieden lesstof aan in logische, behapbare stappen. Actieve begeleiding van leerlingen, het ophalen van voorkennis, herhaling en voldoende oefenmomenten zorgen ervoor dat kennis en vaardigheden duurzaam worden vastgelegd. Gedrag en leren versterken elkaar, daarom hanteren we duidelijke regels en verwachtingen. Positieve feedback en beloningen stimuleren gewenst gedrag en de motivatie van leerlingen. Bij overtreding van regels passen we consequenties toe. Onze leerkrachten handelen vanuit verschillende rollen, stellen hoge verwachtingen en bieden ondersteuning op maat met visuele hulpmiddelen en aangepaste instructies. We zorgen ervoor dat de leerstof aansluit bij de capaciteiten van ieder kind, met haalbare en duidelijke leerdoelen. Zo creëren we een veilige omgeving waarin kinderen zich competent voelen, fouten durven maken en vol vertrouwen kunnen groeien.

Wat zijn de kernwaarden van het onderwijs op De Spoorzoeker?

Op Basisschool De Spoorzoeker streven we ernaar elk kind een gevoel van veiligheid en acceptatie te bieden binnen de school- en groepsgemeenschap. We leren kinderen omgaan met hun eigen kwaliteiten en uitdagingen, en bevorderen hun zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. We richten ons op de ontwikkeling van essentiële basisvaardigheden, zowel op sociaal-emotioneel als cognitief en creatief vlak. Kinderen worden aangemoedigd om initiatief te tonen en eigen activiteiten te ontplooien. Onze school besteedt aandacht aan de multiculturele samenleving, waarbij het Rooms-Katholieke geloof een onderdeel is. We hechten veel waarde aan begrip en respect voor andere geloofsovertuigingen. Ieder kind krijgt de kans om zich, vanuit het eigen niveau, verder te ontwikkelen.

Hoe wordt burgerschapsonderwijs vormgegeven?

Basisschool De Spoorzoeker bereidt kinderen voor op een actieve deelname aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs draait om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de maatschappij en hier een positieve bijdrage aan te leveren. Kinderen ontdekken hun menselijkheid, leren samenwerken en vinden de moed om hun eigen weg te gaan. Meer informatie over hoe wij invulling geven aan burgerschapsonderwijs vindt u in ons beleidsstuk dat beschikbaar is op onze website, www.bsdespoorzoeker.nl, onder het kopje downloads.

Hoe zorgt de school voor continue verbetering en het behalen van doelen?

De school hanteert een continue verbetercyclus. Leerkrachten en intern begeleiders evalueren en rapporteren regelmatig hun bevindingen en resultaten. Door deze gezamenlijke inspanningen en evaluaties, zorgen we ervoor dat de gestelde doelen effectief worden bereikt en dat de onderwijskwaliteit voortdurend wordt verhoogd.

Bloeiende Ontwikkeling: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Spoorzoeker stimuleren we de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van een thematische leeromgeving. Hier krijgen kleuters de ruimte om actief te ervaren, te ontdekken, te spelen en te leren. Onze thematische aanpak zorgt voor een rijke en uitdagende leerervaring, waarbij we nauw aansluiten bij de belevingswereld van uw kind. We geloven in de kracht van spelend leren. Om een compleet beeld te krijgen van de voortgang van elk kind, observeren we de leerlingen in groep 1 en 2 nauwgezet via het leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep'. Dit helpt ons om individuele leerroutes te volgen en te ondersteunen. Bovendien bevorderen we de overgang naar het volgende leerjaar door speciale samenwerkingsmomenten te organiseren tussen groep 2 en groep 3. Zo maken we de stap naar de basisschool soepel en vertrouwd.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Spoorzoeker?

Basisschool de Spoorzoeker biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel kinderopvang als programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We creëren een stimulerende omgeving waarin kinderen spelenderwijs leren en zich breed ontwikkelen. Onze aanpak is afgestemd op de specifieke behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor zowel cognitieve als sociale ontwikkeling.

Basisschool de Spoorzoeker biedt gespecialiseerde programma's en activiteiten die gericht zijn op de vroege ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat zowel kinderopvang als programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We creëren een stimulerende omgeving waarin kinderen spelenderwijs leren en zich breed ontwikkelen. Onze aanpak is afgestemd op de specifieke behoeften van jonge leerlingen, met aandacht voor zowel cognitieve als sociale ontwikkeling.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool de Spoorzoeker samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool de Spoorzoeker werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Spoorzoeker om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende leerervaring voor jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen we profiteren van gedeelde expertise en middelen, wat resulteert in een verrijkt aanbod voor onze jongste leerlingen. We streven ernaar om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Meer informatie over onze samenwerkingspartners vindt u op onze website of kunt u navragen bij de schooladministratie.

Basisschool de Spoorzoeker werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Spoorzoeker om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende leerervaring voor jonge kinderen. Door deze samenwerking kunnen we profiteren van gedeelde expertise en middelen, wat resulteert in een verrijkt aanbod voor onze jongste leerlingen. We streven ernaar om een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Meer informatie over onze samenwerkingspartners vindt u op onze website of kunt u navragen bij de schooladministratie.

Team | Basisschool de Spoorzoeker in Kerkrade | [2025] Schoolregister