Basisschool de Spoorzoeker
Plein 36
6466 GG Kerkrade

Schoolweging

Schoolweging
33.59
Spreiding
5.89

De schoolweging van De Spoorzoeker Kerkrade is 33,59 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke norm van 85% ligt. De school demonstreert hiermee een stevige basiskwaliteit. Deze score overstijgt ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%), wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkbeleid, zoals beschreven in het schoolplan. In vergelijking met gelijksoortige scholen (gemiddeld 50,2%) presteert de school bovengemiddeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn breed georiënteerd: 39,4% richting theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo/vwo) tegenover 32,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-b adviezen (19,2% vs. 5,5% landelijk), passend bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, wat lager is dan regionale benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Spoorzoeker KerkradeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.74174.76175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om betrouwbare informatie te krijgen over de voortgang van het leerproces van elke leerling hanteren wij als school Het Leerling Volg Systeem (LVS). Het LVS bestaat uit onderstaande onderdelen: Signaleren. Er worden gedurende het schooljaar een reeks toetsen afgenomen om vast te stellen hoe ver een leerling gevorderd is. Door te vergelijken met de toets resultaten van een vorige toetsing wordt zichtbaar hoeveel en wat een leerling in een bepaalde periode geleerd heeft. Bovendien kan de leerling met andere leerlingen vergeleken worden, dit kan zowel regionaal als landelijk vergeleken worden. Analyseren. De toetsing laat normaal gesproken zien dat het met de meeste leerlingen goed gaat, dit resulteert bij toets analyses in een gemiddelde of bovengemiddelde groei. Is dat niet het geval, dan moet op dat onderdeel het onderwijsaanbod bekeken worden. Leerlingen met een onvoldoende voortgang worden nog eens nader onder de loep genomen om erachter te komen waar de aandacht naar uit moet gaan. Handelen. De uitkomsten van de analyse worden door de IB-er met de groepsleerkracht besproken. Samen bekijken ze op welk niveau hulp aan de leerling kan worden geboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

52,3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets onder het landelijk gemiddelde (62,9%). Echter, 29,6% stroomt door boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de nauwkeurige begeleiding in groep 8 onderstreept. Het percentage onderadvisering (18,2%) blijft zorgvuldig gemonitord, zoals vermeld in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Op onze school wordt veel aandacht besteed aan de fysieke veiligheid van met name leerlingen en personeelsleden. Hieronder verstaan wij een goede huisvesting en een in alle opzichten veilige schoolomgeving. Het wettelijk kader is hiervoor maatgevend. Indien noodzakelijk, worden aanvullende maatregelen getroffen. Ook de sociale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Onze school probeert grip te krijgen op pestgedrag door het uitvoeren van de "vijfsporenaanpak". 1. Hulp aan het gepeste kind, in de vorm van adviezen en (in sommige gevallen) van een sociale vaardigheidstraining; 2. Hulp aan de pester, in de vorm van een sociale vaardigheidstraining of een cursus in het omgaan met agressie; 3. Hulp aan de zwijgende middengroep, in de vorm van het mobiliseren van deze groep; 4. Hulp aan de leerkracht, in de vorm van achtergrondinformatie over het verschijnsel, zoals signalen, oorzaken, gevolgen en concrete (preventieve en curatieve) aanpakmogelijkheden; 5. Hulp aan de ouders, in de vorm van achtergrondinformatie en adviezen LEES MINDER

Welbevinden

Balans

Ontwikkelen

Wat is de werkwijze van Basisschool de Spoorzoeker voor sociale ontwikkeling?

In de groepen 1 tot en met 8 gebruikt Basisschool de Spoorzoeker een toetsinstrument van de methode ‘Kanjertraining’ om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te volgen. Welzijn en een veilige omgeving zijn essentieel voor goede prestaties op school. De toetsgegevens zijn onderdeel van groeps- en individuele leerlingbesprekingen. Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen, wat rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat creëert. Leerkrachten, directie, ouders en kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan. Kinderen vertonen minder probleemgedrag en depressieve gevoelens en ervaren meer welzijn en zelfwaardering. Pesten neemt af in klassen met veel conflicten. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders om te gaan met sociaal stressvolle situaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Spoorzoeker gebruikt Kanvas en Kanjertraining om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Spoorzoeker?

Basisschool de Spoorzoeker gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.