
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Kerkrade is 35,56 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.6% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd blijven, zelfs bij dalende leerlingaantallen en een hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 49.5% een sterk streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 34.3%. Dit toont aan dat bijna de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, ondanks de complexe populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47.6%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op middenniveaus: 18.75% vmbo-k/-(g)t en 12.5% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft met 9.38% vmbo-b aanzienlijk vertegenwoordigd - boven regionaal gemiddelde (5.52%). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo (6.25%) reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Kerkrade | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.22 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsen door gebruik van een toetskalender. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem en KIJK!. Ieder schooljaar stelt de intern begeleider het overzicht op van toetsen en van oefentoetsen. Alle toetsen worden afgenomen conform de handleiding. We informeren ouders tijdens oudergesprekken over de toetsresultaten. Een overzicht van de resultaten voegen we bij het rapport of voegen we toe aan het portfolio van het kind. Naast de toetsresultaten wordt minimaal 2 keer per jaar een groepsanalyse uitgevoerd waarbij de leerkracht samen met de intern begeleider de vooraf gestelde doelen evalueert. Deze groepsbesprekingen geven de leerkracht inzicht in de behaalde doelen en eventuele bijstellingen die dit oplevert.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 25.93% stroomt door boven advies, wat duidt op conservatieve advisering. De 74.07% die op advies presteert, sluit aan bij het beleid om 'realistische doorstroomkansen' te bieden volgens het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op school werken we met de gedragsaanpak “Sociaal Sterke Groep”. Deze aanpak werkt met groepsprocessen, waardoor alle kinderen beter met elkaar omgaan. Prettig omgaan is de basis van leren. De leerkrachten zijn met deze groepsdynamische aanpak deskundiger geworden om kinderen te helpen bij de omgang met andere kinderen en met volwassenen. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling hanteren wij ook deze gedragsaanpak. Als meetinstrument hanteren we voor kinderen de vragenlijsten van Vensters PO en de OK-thermometer van Sociaal Sterke Groep. Voor ouders wordt naast de OK-thermometer voor ouders ook de vragenlijsten van Vensters PO gehanteerd. LEES MINDER
veiligheid
rechtvaardigheid
prettige omgang
Wat is de werkwijze van Basisschool De Schakel voor sociale ontwikkeling?
De school heeft een schoolbrede aanpak van Sociaal Sterke Groep, waarbij de kracht van socialisering binnen de groep centraal staat. De hoeveelheid conflicten is verminderd en kinderen zijn beter in staat conflicten op te lossen. Voor iedereen gelden dezelfde regels, normen en manier van straffen en belonen, met als uitgangspunt: correct, prettig omgaan met elkaar en de omgang verbeteren. Elke week is er een sociokring in elke groep om de omgang met elkaar te bespreken, terug te blikken op de afspraak van de week en een nieuw verbeterpunt te bepalen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Schakel gebruikt Kijk!, Viseon en de OK-thermometer voor kinderen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Schakel?
Basisschool De Schakel gebruikt Leefstijl en Sociaal Sterke Groep als methoden voor sociaal-emotioneel leren.