Basisschool Basisschool de Doorkijk in Kerkrade

Het team van Basisschool de Doorkijk in Kerkrade

Current section: team
Singelweg 5
6467 Kerkrade

Zie hier hoe het team van Basisschool de Doorkijk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Doorkijk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Doorkijk bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Doorkijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Doorkijk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Doorkijk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (8.7%)
35-45 jaar (34.8%)
45-55 jaar (39.1%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Doorkijk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.4%)
Direct ondersteunend personeel (13.6%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Doorkijk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool de Doorkijk

Bij Basisschool de Doorkijk waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten primair intern personeel in, zoals leerkrachten zonder directe lesgroep of onze toegewijde leraarondersteuners, om ziektes of verlof op te vangen. Onze proactieve aanpak minimaliseert de impact op uw kind. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, volgen we een vooraf vastgesteld rooster voor 'Klas naar huis'. Hierbij neemt de leerkracht van een specifieke groep de vervanging op zich, waardoor de eigen groep tijdelijk thuis les krijgt. Deze methode is ontworpen om te voorkomen dat dezelfde groep meerdere dagen achter elkaar niet naar school kan komen. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 krijgen op deze dagen de mogelijkheid om via een gestructureerde online leeromgeving zelfstandig te werken aan hun schoolopdrachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Doorkijk worden leerlingen ingedeeld in een jaargroep met één of twee vaste leerkrachten. Omdat elk kind uniek is, houden we rekening met de verschillen tussen kinderen en passen we het klassikale systeem flexibel toe. Differentiatie naar tempo en naar inhoud is mogelijk. Kinderen die gemakkelijk leren krijgen meer en/of verdiepende leerstof aangeboden en voor andere kinderen blijft de stof beperkt tot de basisleerstof. Het kan zo zijn dat de doelen die de kinderen aan het eind van een schooljaar bereiken, verschillen van elkaar. Soms is het nodig om extra aanpassingen te doen, afwijkend van de bassistof. Deze aanpassingen worden met ouders besproken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning

5

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Doorkijk bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Onze rekenspecialist helpt bij complexe vraagstukken en voert diagnostisch onderzoek uit om leerlingen optimaal te begeleiden. Daarnaast stimuleren we de ontwikkeling van meer- en hoogbegaafde leerlingen met een uitdagende leeromgeving. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid is een aanspreekpunt voor ouders en ondersteunt bij executieve functies. Externe partners verzorgen logopedie, dyslexietraining en ergotherapie, zodat elk kind de juiste hulp krijgt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra aandacht nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, staat ons deskundigenteam klaar. Wij werken samen met zowel interne als externe specialisten om de ontwikkeling van elk kind te bevorderen. Onze specialisten voeren gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten. Samen bepalen we de beste aanpak en de benodigde ondersteuning om een positieve groei te garanderen.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Basisschool de Doorkijk biedt gespecialiseerde hulp bij gedrag, werkhouding en het aanpakken van schooltaken. Ons team van interne en externe experts staat klaar om leerlingen te ondersteunen. Door middel van gerichte gesprekken met leerlingen, ouders en docenten, ontwikkelen we een persoonlijk plan. Dit plan zorgt ervoor dat kinderen effectieve strategieën leren om hun leerproces te verbeteren.

2

Motorische Vaardigheden en Sensorische Integratie

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

In de onderbouw focussen we op de motorische ontwikkeling met gespecialiseerde vakdocenten gym. Deze aanpak legt een sterke basis voor latere leerjaren. Een externe ergotherapeut biedt daarnaast begeleiding aan kinderen met motorische uitdagingen of sensorische verwerkingsproblemen. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met gespecialiseerde externe zorgverleners. Zij bieden ondersteuning op maat waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Tuin met klaslokaal in het groen

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool de Doorkijk

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Passend Primair Onderwijs in Zuid-Limburg: Basisschool de Doorkijk zet zich in voor inclusief onderwijs dichtbij huis. Wij hanteren het principe 'regulier waar het kan en speciaal waar het moet', conform de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Opgroeien en Opvoeden in Parkstad: Wij begrijpen dat opvoeden en opgroeien uitdagingen met zich mee kan brengen. Daarom faciliteren wij de toegang tot informatie en ondersteuning via 'Opgroeien in Parkstad'. Dit centrale punt helpt u bij het vinden van de juiste jeugd- en gezondheidszorg. Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning: In samenwerking met andere basisscholen in Kerkrade ontwikkelen we een omvattend ondersteuningsaanbod voor leerlingen met specifieke behoeften. Door gebruik te maken van de expertise uit het speciaal onderwijs, streven we naar vroege en effectieve ondersteuningstrajecten voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Basisschool de Doorkijk

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan 2023-2027?

Het strategisch beleidsplan van MOVARE, onze overkoepelende stichting, fungeert als een kompas voor de koers van Basisschool de Doorkijk. Dit plan schetst de visie en richting voor de voortdurende ontwikkeling van onze school. Jaarlijks presenteren we een gedetailleerd jaarverslag dat de voortgang en de behaalde resultaten van ons beleid belicht. Ons eigen schoolplan, dat de periode 2023-2027 bestrijkt, articuleert de specifieke doelen waaraan wij de komende jaren intensief werken. Bovendien biedt ons Burgerschapsplan een helder overzicht van de doelstellingen met betrekking tot de vorming van onze leerlingen tot actieve en betrokken burgers. Een link naar dit plan wordt binnenkort toegevoegd voor uw gemak.

Hoe Realiseert Basisschool de Doorkijk Haar Educatieve Doelstellingen?

Basisschool de Doorkijk hanteert een proactieve aanpak om de onderwijskwaliteit continu te verhogen en onze gestelde doelen te realiseren, zoals gedetailleerd in onze diverse beleidsdocumenten. Dit proces is gestructureerd volgens de effectieve PDCA-cyclus: Plan, Do, Check, Act. Dit zorgt voor een systematische verbetercyclus. In de planningsfase formuleren we concrete doelen, vastgelegd in onze kwaliteitskaarten. Deze doelstellingen worden zorgvuldig afgestemd met het voltallige team en de medezeggenschapsraad, met een constante focus op het optimaliseren van het leerproces en de algehele ontwikkeling van elke leerling. De uitvoeringsfase, of 'Do', brengt de geplande strategieën tot leven in de klas en daarbuiten. Door middel van inspirerende studiedagen en actieve deelname aan Professionele Leergemeenschappen verdiepen we ons in effectieve onderwijsaanpakken, waarbij we ons laten leiden door wetenschappelijk bewezen methodieken. De 'Check'-fase omvat een grondige evaluatie van de voortgang en effectiviteit van onze interventies. We analyseren toetsresultaten, verzamelen feedback via enquêtes en observaties, en luisteren naar de input van leerlingen, ouders en leerkrachten. Deze analyses bieden waardevolle inzichten voor verdere optimalisatie. Tot slot, in de 'Act'-fase, vertalen we de bevindingen uit de evaluaties naar concrete aanpassingen in onze plannen en werkwijzen. Succesvolle aanpakken worden geborgd en geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk, terwijl we tegelijkertijd bijsturen waar nodig. Zo garanderen we dat onze leerlingen profiteren van het allerbeste onderwijs dat we te bieden hebben.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Een Vloeiende Start op Basisschool de Doorkijk

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Doorkijk hechten we enorm veel waarde aan een soepele overgang naar het basisonderwijs. Daarom werken we nauw samen met onze buren, kinderdagverblijf Dopi en buitenschoolse opvang De Doorkijk. Door deze fysieke nabijheid is onze school geen onbekende omgeving meer voor jonge kinderen, wat de stap naar groep 1 aanzienlijk vergemakkelijkt. Onze ambitie is om uit te groeien tot een volwaardig kindcentrum. In deze toekomstige setting zullen we elkaars expertise en ervaringen optimaal benutten, wat ten goede komt aan de ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar een omgeving te creëren waar leren en opgroeien hand in hand gaan. Ons onderwijs is erop gericht de echte wereld naar binnen te halen, waardoor leerstof concreet, herkenbaar en boeiend wordt voor jonge leerlingen. We geloven dat leren het meest effectief is wanneer het aansluit bij de belevingswereld van het kind. Veiligheid en welzijn vormen de basis voor succesvol leren. Onze kernwaarden zijn hierbij leidend, ze creëren een omgeving waarin kinderen zich geborgen en prettig voelen. Dit stimuleert nieuwsgierigheid, betrokkenheid en een actieve leerhouding. Onze visie vertalen we naar de praktijk door: Leren door actief te doen en te ervaren. Leren door middel van spel en ontdekking. Nauwe aansluiting bij de individuele behoeften van elk kind. Het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen. Een uitdagende leeromgeving die ruimte biedt voor experimenteren. Samenwerking en wederzijds respect, gericht op zelfstandigheid en sociale vaardigheden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Doorkijk specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Doorkijk biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een focus op een zachte landing in groep 1. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvang en buitenschoolse opvang binnen hetzelfde gebouw.

Ja, Basisschool de Doorkijk biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, met een focus op een zachte landing in groep 1. Dit omvat nauwe samenwerking met kinderopvang en buitenschoolse opvang binnen hetzelfde gebouw.

Kinderopvang en voor- en naschoolse opvang

Met welke kinderopvangpartnerschappen werkt Basisschool de Doorkijk samen?

Basisschool de Doorkijk onderhoudt een waardevolle samenwerking met Flow Kinderopvang, wat bijdraagt aan een geïntegreerde leerervaring voor jonge kinderen.

Basisschool de Doorkijk onderhoudt een waardevolle samenwerking met Flow Kinderopvang, wat bijdraagt aan een geïntegreerde leerervaring voor jonge kinderen.

Team | Basisschool de Doorkijk in Kerkrade | [2025] Schoolregister