
De resultaten van Basisschool de Doorkijk in Kerkrade
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Doorkijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Doorkijk bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Doorkijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis op Basisschool de Doorkijk
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85%, wat betekent dat minstens dit percentage van de leerlingen het basisniveau moet halen. Dit geldt als richtlijn voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool de Doorkijk streven we ernaar om dit niveau breed te waarborgen, zodat elke leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst. Onze focus ligt op effectieve didactiek en gerichte ondersteuning om dit doel te bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool de Doorkijk
Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen in groep acht. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefniveau bepaald, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de specifieke signaleringswaarde voor de school. Basisschool de Doorkijk zet zich in om leerlingen te stimuleren en uit te dagen om dit hogere niveau te bereiken. Wij geloven in het potentieel van elke leerling en bieden een stimulerende leeromgeving die gericht is op persoonlijke groei en academische excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Doorkijk?
Op Basisschool de Doorkijk in Kerkrade starten we vroeg met het formuleren van schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Al in groep 6 geven we een voorlopig advies, dat in groep 7 wordt herzien. Om tot een zorgvuldig advies te komen, kijken we naar diverse factoren. Hierbij horen de resultaten van de tussentijdse DIA-toetsen, de methodegebonden toetsen en eventuele capaciteiten- of intelligentieonderzoeken. Ook de werkhouding, motivatie en gedragskenmerken van de leerling spelen een belangrijke rol. De definitieve schooladviezen voor de leerlingen van groep 8 worden in januari 2025 uitgereikt. Aansluitend, tussen 27 januari en 16 februari, vindt de doorstroomtoets plaats. Deze toets, voorheen de eindtoets genoemd, dient als een finale controle om te beoordelen of een leerling potentieel meer aankan. De uitkomst van de doorstroomtoets kan invloed hebben op het reeds gegeven schooladvies. Indien de score van de doorstroomtoets lager is dan het schooladvies, blijft het advies ongewijzigd. Bij een hogere score dan verwacht, kan de school het advies aanpassen. De school behoudt zich echter het recht voor om van een bijstelling af te zien, mits dit goed gemotiveerd wordt vanuit het belang van de leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool de Doorkijk: Groeien met Vertrouwen
Op Basisschool de Doorkijk stimuleren we de sociale en emotionele groei van elk kind. We maken gebruik van de innovatieve methode 'Kwink', die kinderen essentiële levensvaardigheden bijbrengt. Door middel van 'Kwink' ontwikkelen leerlingen sterke sociaal-emotionele competenties in een veilige en ondersteunende omgeving. Een positieve groepsdynamiek is cruciaal voor deze ontwikkeling. Wij zetten ons in voor een schoolklimaat waarin ieder kind zich gerespecteerd en veilig voelt, vrij van pestgedrag. Preventie van gedragsproblemen staat centraal in ons onderwijsbeleid. Door proactief te handelen voorkomen we onnodige uitdagingen en bevorderen we een harmonieuze leerervaring.
Respect voor elkaar en de omgeving
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Veiligheid en geborgenheid
Hoe bevordert Basisschool de Doorkijk de sociale vaardigheden van uw kind?
Basisschool de Doorkijk stimuleert de sociale ontwikkeling van leerlingen door middel van de effectieve 'Kwink'-methode. Deze aanpak richt zich op het aanleren van positieve interacties en het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. We creëren een veilige leeromgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar en waarbij pestgedrag actief wordt tegengegaan. Preventie is hierbij ons sleutelwoord, met als doel een harmonieuze schoolervaring voor iedereen.
Welke methoden gebruikt Basisschool de Doorkijk voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, hanteert Basisschool de Doorkijk specifieke registratievormen. Deze methoden helpen ons om de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied te monitoren en waar nodig te ondersteunen. We maken gebruik van de volgende registratievormen: * Kijk! * Kindbegrip
- Kijk!
- Kindbegrip
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden ingezet op onze basisschool?
Op Basisschool de Doorkijk zetten we de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink Deze methode is speciaal ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving.
- Kwink
Inspectierapport Basisonderwijs De Doorkijk: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Basisschool De Doorkijk. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, waarbij we focussen op de ontwikkeling van elke leerling. Onze school in Kerkrade biedt een stimulerende leeromgeving waar kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen. De inspectie beoordeelt onze aanpak, de onderwijskwaliteit en de algehele sfeer op school. Lees het volledige inspectierapport om een gedetailleerd beeld te krijgen van onze prestaties en onze voortdurende inspanningen om het onderwijs continu te verbeteren. Wij zijn trots op de vooruitgang die we boeken en de positieve resultaten die dit oplevert voor onze 349 leerlingen.