OBS De Verhalentuin

De resultaten van OBS De Verhalentuin in Kelpen-Oler

Current section: resultaten
Prins Bernhardstraat 5
6037 RW Kelpen-Oler

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Verhalentuin, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van OBS De Verhalentuin

Schoolweging
28.14
Spreiding
6.33

De schoolweging van De Verhalentuin is 28,14 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past OBS De Verhalentuin bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Verhalentuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Met 97,3% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau, wat de basiskwaliteit benadrukt. Dit overtreft het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), onder meer door de intensieve monitoring via het OPP-traject.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (44,0%) blijft onder de inspectienorm van 50,1% en loopt achter bij vergelijkbare scholen (61,1%). Dit reflecteert mogelijk uitdagingen in het bereiken van hogere cognitieve doelen, ondanks de focus op maatwerk in het ontwikkelingsperspectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Verhalentuin?

50% van de leerlingen ontving een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). De school laat een duidelijke theoretische focus zien, met 83,3% van de adviezen gericht op havo/vwo. Praktijkonderwijs (0%) komt niet voor, in contrast met vergelijkbare scholen (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VerhalentuinGemeente AmsterdamNederland
LIB171.3175.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitszorg en (voortdurende) –verbetering staan hoog in het vaandel op OBS De Verhalentuin. Naast het volgen van de leerlingen middels o.a. methodegebonden toetsen gedurende het gehele schooljaar is het tussentijds analyseren van de medio- en eindtoetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld en de observatiegegevens uit 'KIJK' van groot belang om - daar waar nodig - tijdig te kunnen bijsturen en (verbeter-)acties uit te kunnen zetten. Dat gebeurt op drie niveaus (directie-, team en individueel leerkracht-niveau) waardoor er sprake is van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Directie Directeur én kwaliteitscoördinator kijken nauwgezet naar alle opbrengsten. Trends op school- en groepsniveau worden bekeken en schoolbrede verbeteracties worden uitgezet indien nodig. Team Het team van leerkrachten kijkt samen met de directeur en kwaliteitscoördinator op teamniveau naar de (tussen- en eind-)opbrengsten op school- en groepsniveau en zijn in staat zelf analyses te maken en acties uit te zetten op groeps- en/of individueel leerling-niveau. Individuele leerkracht De leerkracht analyseert de resultaten per vakgebied voor zijn/haar groep en volgt de vaardigheidsgroei van het individuele kind nauwgezet. De resultaten worden met elk kind besproken en samen wordt bepaald welke doelen telkens centraal staan. Leerling Eigenaarschap staat hoog in het vaandel op school. Dit betekent dat ook het kind zijn/haar (tussen-)toetsen analyseert. "Wat heb ik goed gedaan?" en "Waar moet ik een volgende keer extra goed opletten?". Het stimuleert de betrokkenheid, verantwoordelijkheid en motivatie. Op OBS De Verhalentuin worden daarom ook de periodegesprekken met ouders én kind gevoerd. De recente (medio- en eind-)toetsen en observatiegegevens centraal staan en de leerkracht kijkt mét de leerling naar de resultaten en met name zijn/haar eigen vaardigheidsgroei. Uiteraard worden aspecten als inzet en werkhouding niet vergeten. Afspraken en doelen worden genoteerd en eveneens met ouders besproken. Deze doelen worden na het volgend toetsmoment (en analyse) geëvalueerd en worden er nieuwe doelen opgesteld voor een volgende periode.

Zitten de oud-leerlingen van OBS De Verhalentuin in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen (26,7%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Tegelijk presteert 26,7% boven advies, mogelijk dankzij de ‘OPP-trap’-methodiek. De school hanteert een zorgvuldige adviescommissie, wat de lage 'op advies'-score (46,7% vs. 62,9% landelijk) deels verklaart.

Sociale ontwikkeling

Een goed pedagogisch klimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Mensen (zeker kinderen) zijn in veel opzichten op elkaar aangewezen. De reacties van anderen op hun doen en laten bepalen in grote mate het zelfvertrouwen en het beeld dat ze van zichzelf hebben. Met het oog op een gezonde geestelijke en sociale ontwikkeling is het belangrijk dat leerlingen op school goed leren omgaan met anderen. Daarbij moeten kinderen leren: - voor zichzelf op te komen, - rekening te houden met anderen, - zich in te leven in anderen en - problemen te voorkomen of uit de weg te gaan. In schoolsituaties komen kinderen gedurende de hele dag met elkaar in aanraking. Dit resulteert ook wel eens in conflicten. Er wordt kinderen geleerd (middels voordoen-samendoen-nadoen) deze conflicten zoveel mogelijk zelf op te lossen. Er worden centrale schoolregels gehanteerd zodat veiligheid en een optimaal leerwerkklimaat gewaarborgd wordt. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van OBS De Verhalentuin voor sociale ontwikkeling?

OBS De Verhalentuin maakt gebruik van de methode 'Kinderen en hun sociale talenten'. De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen worden gevolgd door observaties, gesprekken, het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld en het jaarlijkse onderzoek van Vensters.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Verhalentuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Verhalentuin gebruikt Kijk!, Monitor sociale veiligheid/tevredenheid (Vensters) en Leerling in beeld SEO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Verhalentuin?

OBS De Verhalentuin gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.