Basisschool Dr. H. Bouwmanschool
Wilhelminalaan 20
8262 DE Kampen

Schoolweging

Schoolweging
32.23
Spreiding
5.56

De schoolweging van Dr. H. Bouwmanschool is 32,23 , met een spreiding van 5,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,7% scoort de school ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit iets lager is dan bij vergelijkbare scholen (94,8%), laat het zien dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53,43%). Toch overtreft dit ruim de signaleringswaarde van 41,2%, wat duidt op effectieve ondersteuning van cognitief talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen (16%, regio: 16,07%) en lage vwo-percentages (4% vs. 18,61% regio). De adviesverdeling verschilt sterk: 36% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (incl. vmbo-(g)t), tegenover 24% havo/vwo. Dit weerspiegelt een focus op midden- en bovenkant vmbo, in lijn met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging: 32,23).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDr. H. BouwmanschoolGemeente AmsterdamNederland
214.3199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari en juni wordt een tussentijdse meting gedaan om te kijken waar de school op de verschillende vakgebieden staat. Hiervoor worden de CITO-toetsen afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Tevens geven de resultaten de leerkrachten inzicht in hun groep en geven de toetsen een beeld van waar elke individuele leerling staat. De toetsen geven richting aan het handelen van de leerkrachten voor de volgende periode. Naast deze officiele tussenresultaten nemen wij ook methode gebonden toetsen af. Aan de hand van deze resultaten, de resultaten van de observaties en cito toetsen stellen wij groepsplannen op, waarin de individuele leerlingen opgenomen worden. Deze plannen passen we regelmatig aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling zit onder advies (landelijk: 11,81%), terwijl 40% boven het advies presteert. Dit wijst op zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering. De school beschrijft in haar profiel een uitgebreid traject met pré-adviesgesprekken al in groep 7, wat deze resultaten zou kunnen verklaren.

Sociale ontwikkeling

Op een goed functionerende school is een prettige sfeer onmisbaar. De school moet een instelling zijn, waarin kinderen zich thuis voelen. Dat betekent, dat de leerkrachten, de leerlingen en ouders met respect met elkaar omgaan en dat iedereen in zijn/haar waarde moet worden gelaten. Vanuit de veiligheid en geborgenheid biedt de school de leerlingen de ruimte om zich te ontplooien. Hierbij omringt de school de leerlingen met zorg. Veel aandacht wordt besteed aan sociale vorming om het unieke van ieder kind tot zijn/haar recht te laten komen en om zo het kind te vormen in de omgang met de ander. LEES MINDER

liefde

veiligheid

geborgenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Dr. H. Bouwmanschool voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Dr. H. Bouwmanschool is een SWPBS-school (School Wide Positive Behaviour Support), wat staat voor Schoolbrede Ondersteuning van Positief Gedrag. De school benadrukt en versterkt positief gedrag om een betere sfeer te creëren. Daarnaast wordt de methode 'KWINK' gebruikt om kinderen te stimuleren zich te ontwikkelen tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige volwassenen. Elke vrijdag start de school met de KWINK-les. Ook wordt het 'sociaal emotionele volgsysteem KIJK op sociale competenties' gebruikt om de leerlingen te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Dr. H. Bouwmanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Dr. H. Bouwmanschool gebruikt KIJK! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Dr. H. Bouwmanschool?

Basisschool Dr. H. Bouwmanschool gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.