
De resultaten van Basisschool Dr. H. Bouwmanschool in Kampen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Dr. H. Bouwmanschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Dr. H. Bouwmanschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Dr. H. Bouwmanschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op Onze Basisschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets, wat een cruciale indicator is voor de verdere schoolloopbaan. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Dr. H. Bouwmanschool, en dient als een objectieve maatstaf voor de minimale leeropbrengsten.
Grafiek
Grafiek laden...
Prestaties op het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool Dr. H. Bouwmanschool
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. Dit niveau is essentieel voor een optimale voorbereiding op vervolgonderwijs. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school, afhankelijk van de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze norm is dynamisch en weerspiegelt de inspanningen om leerlingen verder te ontwikkelen dan de basisvereisten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Dr. H. Bouwmanschool?
Bij Basisschool Dr. H. Bouwmanschool in Kampen begeleiden we leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Gedurende het laatste jaar van de basisschoolperiode informeren we kinderen en ouders uitgebreid over de diverse vervolgopleidingen. Via ouderavonden, specifieke voorlichtingsbijeenkomsten en het uitdelen van relevante brochures maken we de verschillende opties inzichtelijk. Veel middelbare scholen organiseren bovendien open dagen, waarover wij u tijdig informeren, zodat u en uw kind een weloverwogen keuze kunnen maken. In groep 7 organiseren we een pré-adviesgesprek. Hierin verkennen we samen met u en uw kind de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs, rekening houdend met leerprestaties, inzet in de klas, doorzettingsvermogen en de algemene ontwikkeling. Elke leerling ontvangt uiterlijk op 1 maart een persoonlijk schooladvies. Dit advies specificeert welk type voortgezet onderwijs het beste aansluit bij de capaciteiten en ontwikkelingspotentieel van uw kind. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie van de leerling. Naast ons schooladvies wordt er een centrale eindtoets primair onderwijs afgenomen. Het resultaat van deze toets biedt een objectief gegeven dat meegenomen wordt in het adviesproces. Indien de eindtoets beter uitpakt dan verwacht, heroverwegen wij ons schooladvies. Dit kan leiden tot een aanpassing, maar we kunnen ook besluiten af te wijken van de toetsresultaten als deze minder gunstig uitvallen dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Dr. H. Bouwmanschool: Positief Gedrag en Emotionele Groei
Op de Dr. H. Bouwmanschool geloven we dat een positieve en veilige sfeer de basis vormt voor succesvol leren. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin elk kind zich thuis en gewaardeerd voelt. Respectvolle interacties tussen leerlingen, leerkrachten en ouders staan centraal. Deze zorgzame benadering biedt onze leerlingen de nodige geborgenheid om zich optimaal te ontplooien en sociale vaardigheden te ontwikkelen. We besteden veel aandacht aan sociale vorming, zodat elk kind zijn of haar unieke talenten kan ontdekken en floreren in de omgang met anderen. Dit draagt bij aan een harmonieuze schoolgemeenschap.
Liefdevolle omgang
Veiligheid en geborgenheid
Respect en waardering
Hoe bevordert de Dr. H. Bouwmanschool sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Als trotse SWPBS-school (School Wide Positive Behaviour Support) focussen we op het versterken van positief gedrag. Onderzoek toont aan dat aandacht voor gewenst gedrag dit versterkt, terwijl ongewenst gedrag juist wordt geminimaliseerd door het niet onnodig te benoemen. Daarnaast integreren we de KWINK-methode, die kinderen helpt uitgroeien tot sociaal vaardige, betrokken en zelfstandige individuen. Elke vrijdagochtend starten we de dag gezamenlijk met een KWINK-les, waarvoor meer informatie op onze website te vinden is. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van het 'KIJK op sociale competenties' volgsysteem. Vanaf groep 5 vullen leerlingen en leerkrachten digitale vragenlijsten in die alle aspecten van sociaal-emotioneel welzijn omvatten, waardoor we een compleet beeld krijgen van elke leerling.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het monitoren van sociale vooruitgang?
De Dr. H. Bouwmanschool brengt sociale opbrengsten in kaart met behulp van het effectieve registratiesysteem: * KIJK!
- KIJK!
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze basisschool?
Onze school maakt gebruik van bewezen methoden om sociaal-emotioneel leren te stimuleren: * School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) * KWINK
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- KWINK
Inspectierapport Basisschool Dr. H. Bouwmanschool: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Onderwijsinspectie voert periodiek een diepgaand onderzoek uit naar schoolbesturen en hun scholen. Stichting IRIS, waar Basisschool Dr. H. Bouwmanschool deel van uitmaakt, is recentelijk beoordeeld op zowel onderwijskwaliteit als financiële stabiliteit. Het bestuur van Stichting IRIS heeft een positieve beoordeling ontvangen, wat aangeeft dat de scholen van de stichting voldoen aan de vereiste kwaliteitsnormen en toekomstbestendig zijn. Tijdens dit onderzoek bracht de inspectie ook een bezoek aan onze school. Er werd gekeken naar het didactisch handelen van onze leerkrachten, wat eveneens als voldoende werd beoordeeld. Als aandachtspunt voor verbetering is ons geadviseerd de kwaliteitszorg verder aan te scherpen. Wij hebben dit advies ter harte genomen en zijn reeds gestart met de implementatie van kwaliteitskaarten per vakgebied. De inspecteur benadrukte specifiek de prettige en voelbare sfeer op school, wat een belangrijke pijler is van ons pedagogisch klimaat. We zijn dan ook tevreden met de uitkomsten van dit inspectieonderzoek en zien het als een waardevolle bevestiging van onze inspanningen. Tegelijkertijd blijven we ons continu inzetten voor de verdere ontwikkeling en verbetering van Basisschool Dr. H. Bouwmanschool.