Basisschool de Wegwijzer
Winde 37
8265 ED Kampen

Schoolweging

Schoolweging
29.81
Spreiding
5.59

De schoolweging van De Wegwijzer Kampen is 29,81 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

86,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, ondanks de daling in leerlingenaantal. Vergelijkbare scholen scoren hier gemiddeld 95,9%, wat duidt op ontwikkelpunten voor de ondersteuningsstructuur.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat aangeeft dat extra aandacht voor differentiatie nodig blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 30,8% vmbo-(g)t en 23,1% havo-advies. Het percentage vwo-advies (7,7%) ligt wel beduidend lager dan het regionale gemiddelde (18,6%). Opvallend is het relatief hoge aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Wegwijzer KampenGemeente AmsterdamNederland
214.3199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Halfjaarlijks nemen we de BOOM LVS toetsen af bij de groepen 3-8. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met de leerlingen, ouders en leerkrachten. De analyse op de toetsen worden verder onderzocht door de leerkrachten en hier worden interventies op geformuleerd en uitgezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend laag percentage leerlingen (11,8%) presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Maar slechts 17,7% stroomt door boven advies (vs. 25,3% bij vergelijkbare scholen). Dit suggereert een precieze adviesvoering, mogelijk mede door de kleinschaligheid en intensieve monitoring via het Montessorivolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

De Wegwijzer heeft een pedagogisch fijn, betrokken en warm klimaat. We zetten in op het elkaar zien. Oog en zorg voor jezelf, de ander en de omgeving. Middels de Montessori visie, zetten we in op de dagelijks omgangsvormen met elkaar. Verantwoordelijkheid, motivatie en eigenaarschap spelen hierin een overkoepelende rol. Middels creatieve vakgebieden, input vanuit soc. emotionele methodes wordt er een positieve dagelijkse omgang met elkaar gemaakt. LEES MINDER

sociale veiligheid

welbevinden, rust

plezier en betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

De Montessori visie staat centraal, met aandacht voor dagelijkse omgangsvormen, verantwoordelijkheid, motivatie en eigenaarschap. Creatieve vakken en sociaal-emotionele methoden dragen bij aan een positieve dagelijkse omgang, rust en plezier in de school. Kinderen worden eigenaar gemaakt van hun leerproces en ontwikkeling.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Wegwijzer gebruikt de volgende registratievormen: Zien, Pravoo kleutergroep, Delftse Montessori leerlijnen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Wegwijzer?

Basisschool de Wegwijzer gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Montessori visie, Aspecten uit Leefstijl.